överlevnad/bushcraft

Hej alla!
Jag har tänkt att ge mig ut på en såkallad bushcraft. fråga mej inte vad namnet kommer från jag har ingen aning, det jag vill göra är iallafall helt enkelt att jag vill vandra en sträcka som borde ta ungefär 3-4 veckor, och jag vill göra det med så lite lyxartiklar som möjligt.

Min vandring ska börja i Rättvik och sluta i nämforsen utanför sollefteo, så det är norra sverige som är min omgivning. Jag har inte tänkt använda något tält, men troligtvis ett spritkök. Jag hoppas kunna överleva till väldigt stor del på det som finns att hitta i naturen, och jag räknar inte med att det ska smaka gott, bara att jag ska kunna överleva på det.

Självklart kommer jag göra ett antal kortare vandringar med samma metod innan jag ger mig iväg på den stora turen, träning ger färdighet.

Någon som har några tipps på vad som är bra att äta, vilka växter som inehåller vilka näringsämnen? hur man snabbt gör sig en fungerande bostad, (kommer nog ha med renfällar att sova på), vad man bör tänka på i övrigt? Vandringen ska göras sommartid, för att underlätta själva matletandet.

Tack för alla tipps!
 
Av egen erfarenhet ville jag bara poängtera att förflyttning och överlevnad inte hör ihop så bra. En "fungerande bostad" tar ett par timmar att knåpa ihop och det är inget man har lust till att göra om varje kväll så att säga.

Att leta mat gör också att man inte kan följa ett rakt spår utan troligtvis måste göra många avstickare ner till sjöar och andra speciella terrängområden. Att kombinera detta med en distans som man vill ta sig i en speciell riktning varje dag gör att sträckan ökar markant och näringsintaget med all säkerhet blir negativt totalt.

Traditionella västerländska bushcraftare (nordamerikansk vildmark) brukar väl packa ner lite mat från början och sedan relativt snabbt ta sig till ett basecamp där man sedan kan sätta upp fällor för småvilt, fiska och samla rötter och annat. I Sverige krävs jakträttsinnehavarens tillstånd för att jaga (observera att detta inte alls behöver vara markägaren!) men i många sjöar ingår fiske i allemansrätten så länge man inte använder nät (återigen kräver tillstånd).
 
Niklas här har bra poänger.. Vandring och överlevnad är ingen kul kombination, det är mest något man gör för att plåga fallskärmsjägar/kustjägarsoldater lite extra, visst finns det en anledning utöver det men den hör hemma i annat fora.

Det viktiga är att man inte kör huvudet i väggen, en riktig förundersökning och en med verkligheten förankringsbar plan är viktig.. Jag är ganska övertygad om att man med rätt kunskap, rätt utrustning och rätt förväntningar kan kombinera buschcrafting med vandring, detta har människor på luffen gjort i hundratals år..

1. Rätt kunskap, skaffa dig någon form av utbildning och/eller ta reda på vad som är praktiskt tillämpbart.. Du kan inte tillskansa dig föda olagligen.. Vad finns längs sträckan och hur kan jag använda det.

2. Rätt utrustning, se till att du skaffar utrustning som är relativt lätt att bära, lätt att vårda och lätt att laga. Hygien är ytterst viktigt för hur du mår.. Se till att du skaffar mat för en vecka i taget, det är viktigt att maten planeras så att den kan drygas ut med buschcrafting, det är inget problem att göra vassrötter ätliga med en buljongtärning.. det finns en massa fiffiga sätt att dryga ut maten, har du tur och är skicklig så kan du få din veckoranson att vara kanske 9-10 dagar, det handlar inte om att inte ta med mat utan om att dryga ut mat, är du trött och gör ett sämre jobb så vara maten kortare tid.. exempel, ris, havregryn, mjöl, kryddor, kaffe, buljong och torkat kött.. hittar du ramslök, rötter eller kanske fisk så kan du snabbt dryga ut maten..

3. Rätt förväntningar, tro inte att du kan ge dig ut med en renskinnsfäll i 4 veckor och vandra, det är fel förväntningar.. Ta reda på vad som är praktiskt möjligt och försök bygga förväntningar utefter det.
 
Någon som har några tipps på vad som är bra att äta, vilka växter som inehåller vilka näringsämnen? hur man snabbt gör sig en fungerande bostad, (kommer nog ha med renfällar att sova på), vad man bör tänka på i övrigt? Vandringen ska göras sommartid, för att underlätta själva matletandet.

Tack för alla tipps!

innan jag glömmer..

bygg inte bivack varje dag.. av flera orsaker.. du får inte lov att avverka material till en bivack om du inte äger eller har markägarens tillstånd.. ta med en bit pressening och bygg en tarp varje kväll, tar 15-20minuter att sätta upp..

Köp Överlevnad på naturens villkor av Stefan Källman & Harry Sepp. Det finns massor att käka och dryga ut maten med, dock kräver många saker långa förbredelser och återigen att du äger marken eller har tillstånd, till exempel barkmjöl.. annars kan du leta rötter,blad, frö, nötter, bär, frukt, innerbarkenen från träd, knoppar, svamp och lavar..
 
Håller med förgående. Ta med en del utrustning som förenklar vissa moment avsevärt typ:

presenning/tarp
sovsäck/liggunderlag (det kan bli väldigt kallt på natten även sommartid)
kastrull med lock
Yxa/kniv
Elddon

Sen om du har tillstånd och orkar kan du ju någon/några nätter prova att bygga bivack och sova utan sovsäck vid elden. Sätt inte upp för höga mål. Öva innan och prova vara ute någon dag och känn efter. Böcker av Stefan Källman och Lars Fält innehåller mycket bra information. Gå gärna en kurs under kontrollerade former typ SÖS http://www.overleva.se/

Good luck
/mattias
 
Planer och verklighet

Håller med ovanstående helt.
Förflyttning och svält leder lätt till ett helsike och med din avsedda tid kan det bli fatalt....
Men övning och kunskap leder mot mästerliga höjder. Så att reka, var finns källorna bl a är helt rätt.
Rödsprit för så lång tid tror jag inte du vill bära, bär ngt klokare som är ätligt... Tändstickor och engångständare är funkis, eldstål är på väg mot eldare,
Markägare och fiskerättsinnehavare jämte jakträttsinnehavare inkräktar inte bara på planeringen, om du inte innan är en skicklig jägare och fiskare kommer dessa aktiviteter med mycket magert resultat, lägga beslag på din förflyttningstid. Innan du kan äta behöver du slakta, rensa och tillaga, dvs än mer tid från förflyttningen.
Bättre är nog att planera utifrån lite mat men mat varje dag och minimalt med utrustning under färden för att kunna se och inventera vad för ätbart som finns och var det växer....
Överlevnad i stugvärmen, med en kopp varmt bredvid låter mysigt och trivsamt, på tv framställs dv överlevnads Gurus som om det vore en picknik i det gröna.
De som tidigare svarat dig vet att så inte är fallet, av erfarenhet, förvärvade i svenskt normalväder, dvs kylskåpskallt och regn!
Läs, lär, öva momentvis, ha roligt men låt länstrafiken sköta milen och fötterna kilometrarna. En vettig och bra utrustning gör utevistelsen roligare och mindre förtretfull. Begagnad är helt rätt att börja med.
Lycka till!
//J
 
Du ska ju vara borta så pass länge att du behöver äta mat. Många som gör liknande är bara ute några dagar och då kan man svälta. Men 4 veckors förflyttning på mat som du hittar... Räkna med att gå ner 15-20kg ;-)

http://www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/h_overlevnad.pdf (sidan 52 och 214)

Edit: Men se inte detta som ett försök att stoppa dig, utan som en extra utmaning att du ska visa att det går...
 
Senast ändrad:
Tack för alla tipps!

Tack för alla fina tipps!

Har lite fler idéer, som skulle må bra av att granskas av de erfarna.

Jag nu tänkt mej att man mat för en vecka, som man sedan försöker dryga ut så gott som möjligt, Man har på en karta ritat ut vissa ställen , med ca en 4 dagars vandring emellan, där jag slår läger för proviantering, kanske nära en sjö för fiske, bygger en liten koja av något slag, presseningsmodellen är kanske att föredra, pga liten matrialåtgång. Eldjärn är en självklarhet.

I min packning har jag även kosttilskott, som skulle förse mig med de viktigaste näringsämnerna (vitamin C, B12, B2, Järn, protein och kolhydrat) B12, B2 och järn, vet jag av gamla vegeterianerfarenheter att man blir galet slö om man får underskott på, så dom känns viktiga för att orka fixa mat. vattenrenare osv, tar jag också med, även om jag egentligen inte vill anända dom, ska såklart försöka mej på en såndär torv och kol renare, fast vad jag vet finns det just inget bra torvställe i närheten av rättvik

tror ni det är möjligt att skaffa proviant både för dagen och för lagring med de redskap som kan bäras med/byggas på platts?

Kan nämna också att denna vandring är planerad till sommaren om 2 eller 3 år, och därimellan gör jag lumpen, där jag hoppas få en ganska bra utbildning i överlevnad osv.(är enbart därför jag gör den), men min beffatning är inte den bästa för friluftsutbildning, kommer tyvärr vara bevakningsbefäl.
 
I min packning har jag även kosttilskott, som skulle förse mig med de viktigaste näringsämnerna (vitamin C, B12, B2, Järn, protein och kolhydrat) B12, B2 och järn, vet jag av gamla vegeterianerfarenheter att man blir galet slö om man får underskott på, så dom känns viktiga för att orka fixa mat. vattenrenare osv, tar jag också med, även om jag egentligen inte vill anända dom, ska såklart försöka mej på en såndär torv och kol renare, fast vad jag vet finns det just inget bra torvställe i närheten av rättvik

1. Undvik torvrening, det har visat sig kontaminera vattnet mer än det renar, i Sverige räcker det med 2 uppkok för att göra vattnet drickbart, tänk på att antalen uppkok är viktigare än koktiden.

2. Blad och ätliga växtdelar innehåller magnesium, kalium, järn, zink, B och C vitaminer. Frö och nötter innehåller ganska mycket B vitamin. Bär innehåller naturligtvis C vitamin.. Dessa är lätta och samla när man går.. tex, björk, ormrot, maskros, tallbarr, granskott, groblad med mera, med mera..

tror ni det är möjligt att skaffa proviant både för dagen och för lagring med de redskap som kan bäras med/byggas på platts?

Kan nämna också att denna vandring är planerad till sommaren om 2 eller 3 år, och därimellan gör jag lumpen, där jag hoppas få en ganska bra utbildning i överlevnad osv.(är enbart därför jag gör den), men min beffatning är inte den bästa för friluftsutbildning, kommer tyvärr vara bevakningsbefäl.

1. Jag gav exempel på vad du kan bära med dig i min första tråd, kombinera detta med växtdelar, svamp och bär så får du en ganska vettigt sammansatt kost..

2. förvänta dig inget speciellt av överlevnadskaraktär i lumpen, vissa förband har mer än andra och vissa inget alls, även på vad som kallas prioriterade förband så beror kvaliten på de befäl som för tillfället tjänstgör. Du kommer helt säkert att lära dig en massa nyttigheter när du gör lumpen men det är osäkert hur det blir med överlevnadsträning.
 
På 2-3 års fritid

hinner du om du att öva och pröva vad du själv kan, inte kan och vill lära dig och lära dig själv eller på kurs.
Att det växer betyder tyvärr inte mat överallt. Kulturlandskapet har en kort tid med avkastningsbärning, som dessutom är enskild och en icketillgång....resten av året kan du likna den vid en torr stäpp.
Skogskulturerna är oftast monogama odlade skogar med ringa inslag av de gränsnischer som ger upphov till örter, nötter mm godsaker.
Hagmarker och betad skog har vi nästan inte längre trots att de är bland de bättre lokalerna med stor artrikedom.
Kornas torkade spillning är en bra bränslekälla....
Sjöar och åar har både land- och vattengränseszoner med större artrikedom och bättre potensialer ur överlevnadssynpunkt.
Växter och fisk hinner man oftast ikapp, fyrfota och flygande djur är ofta både för vaksamma och snabba....
Men att tro att du kan kombinera maximal förflyttning över dygnet, med matsök och drägligt levande är en illusion.
Vill du verkligen lära dig vad som går att leva av bör du vara någorlunda stationär.....
Men nu kunde ju stenåldersmänniskorna verkligen kolonisera världen, visst men de var grupper och de samarbetade, några samlade, några fiskade och några jagade och några fixade korgar, slipade stenar och tog hand om avkomman. De bredde inte ut sig i expressfart direkt.
Kunde flyttfåglarna leva så kunde de, de var experter och klimatet var bättre....
Ensam i en överlevnadssituation är mitt råd i Sv alltid, gå ut ur situationen medan du kan.
Den som stannar och försöker leva Robinson har stora chanser att snabbt hamna i återbruk, dvs bli kvar därute pga exponering och näringsbrist, ju svagare man blir ju större är chansen att man skadar sig själv.
Huruvida din Mil utb kommer att innehålla överlevnadsträning av värde beror helt och hållet på dina instruktörers eventuella duglighet, mao ett stort frågetecken. Men under 2-3 år hinner du läsa och lära boken samt öva själv....
Tro inte att jag är pesemist när jag säger att för att en 3-4v tur skall kännas meningsfull ta med mat till 2 dygn mer än du planerar att vara ute....annars kommer din hjärna att tänka på den mat du inte har. Se varje bidrag du kan skaffa dig som bonus...
Var rädd om det viktigaste du har för att lära dig överlevnad din kropp och din hjärna....
Lycka till!
//J
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg