Vafaan? o dig som jag sett upp till jämt....
Eller är jag en feltolkare?, de kanske va beröm månde?
Dina illustrationer påminner om Kurt Olsson ;-)
Du är en frisk fläkt här Peter så fortsätt köra på, du får mig att skratta och le iaf =)
Vafaan? o dig som jag sett upp till jämt....
Eller är jag en feltolkare?, de kanske va beröm månde?
Dina illustrationer påminner om Kurt Olsson ;-)
Du är en frisk fläkt här Peter så fortsätt köra på, du får mig att skratta och le iaf =)
Om ni får ha tidningar intill kroppen under kläderna så värmer det,
Och om ni får ta med stora sopsäckar i pappersmaterial, de där som fanns förr i tiden så är de utmärkta sovsäckar i värsta fall, de får ju luften att vara s´till o varm runt kroppen, glöm för jösses fanken inte mössa !!!
Nedan en som jag kallar väggkoja, den funkar kanon om man inte har några sovsäckar.
Ju brantare lutning ni kan ha, desto mindre chans för regn att tränga igenom,
Vräk på vass(längsmed) , lövruskor och granris, så att det blir tjocklek på tak o sidoväggar, lämna en öppningsmöjlighet på varje sida (tex om någon börjar brinna av er, kan de va bra)
På varje sida intill bergsväggen, intill Nyingselden, se till att det finns öppningar där så att Nyingen får syre, ha inga öppningar så att den kalla uteluften vandrar över era kroppar för att nå elden, det blir lite dragigt o kallt då.
Förlåt för den ihophafsade skissen...
grymt bra tips!
...
Måste bara ge lite beröm för den fantastiska skissen! Något sådant ser helt klart frestande ut, men frågan är då bara om stenen suger upp värmen eller reflekterar den? Någon som vet säkert?
...
!
Jag skulle absolut avråda från att använda stenhäll som reflektor, stenen kyler mycket mer än en reflektor av stockar eller liknande. Dessutom är det risk att hällen spricker så ni får ett stenblock på er (och kanske förstör en fin häll).
Det finns nog en gammal tråd om några Scouter som skadade sig när en häll sprack och släppte ett flak på dem efter att de eldat på detta sättet.
/M
Jag hade med hänsyn till tid och årstid bett någon med erfarenhet och kunskap, ibringa er lite praktisk kunskap i skogen i 3 dagar, bo itält och ha mat med till frukost och middag, så att ni inte blir alldeles snömosiga i bollen oxså, men jag är ju en gammaldags pedagoisk typ...
Har någon övelevnadskunig inventerat området där ni avser öva? Anser denne att där går att hitta bygg, ved och mat ämnen?
Eller tror ni att det är bara att gå ut med gröngölingshandboken i benfickan och fixa det?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Överleva på vilda växter | Överlevnad | 79 | ||
Lättast plats att överleva? | Överlevnad | 28 | ||
Bra känga för en som ska överleva i skogen i årtal | Överlevnad | 28 | ||
Överleva i svensk natur? | Överlevnad | 29 | ||
Hjälp med projektarbete | Överlevnad | 21 | ||
Projektarbete Överlevnadsvecka | Överlevnad | 75 |