Överleva som Projektarbete

I skrotskogen har med framgång använts bilplåt, kylskåp samt ved som reflektorer. Då jag på nära håll sett och plåstrat om efter stensprängning känns det inte aktuellt att rekommendera det....men visst sten tar åt sig värme och avger den sen.....det senare ibland vådligt fort....
En eloge till Peter och norpan för förnämliga illustrationer.....har sovit härligt vid fler än en nying...

och man har ingen värmeförlust när man värmer upp bergväggen som nästan inte har någon massa över huvudtaget? men visst, matar du in tillräckligt med värme så kommer berget att lämna ifrån sig värme när man inte tillför mer värme, berget vill då utjämna och släpper värme, DOCK kan man inte reflektera värme med sten eller berg..

om sten/berg skulle fungera som reflektor så kunde det inte leda värmen eller hur?

Visst, reflektera är nog i fysikalisk mening ett felaktigt ord, men jag tror inte heller att jag använt det. Poängen måste väl vara att en del av den värme som om inte bergväggen funnits skulle strålat ut i luften på bortsidan elden i stället återvänder som strålningsvärme från bergväggens varma yta.

Alltså, man måste ju välja vad man jämför med.

Att ha en bergvägg som reflektor måste ju i alla fall reflektera mer värme än att ha öppet bakom elden? (för då strålar ju värmen rakt ut i skogen)

Sen är det klart att det säkert finns andra material som reflekterar bättre, men jag ställer mig faktiskt rätt tveksam till att trä skulle vara en bättre värmereflektor än sten. Om inte annat så tål ju trä värme sämre än sten, så en reflektor av trä kan ju inte vara lika nära elden (för då börjar den förr eller senare brinna).

En bit aluminiumfoile fungerar antagligen mycket bättre som reflektor, den kan ju alltid sättas upp mot en bergvägg eller en ställning av trä.

Alltså, man måste ju välja vad man jämför med.

Att ha en bergvägg som reflektor måste ju i alla fall reflektera mer värme än att ha öppet bakom elden? (för då strålar ju värmen rakt ut i skogen)

Sen är det klart att det säkert finns andra material som reflekterar bättre, men jag ställer mig faktiskt rätt tveksam till att trä skulle vara en bättre värmereflektor än sten. Om inte annat så tål ju trä värme sämre än sten, så en reflektor av trä kan ju inte vara lika nära elden (för då börjar den förr eller senare brinna).

En bit aluminiumfoile fungerar antagligen mycket bättre som reflektor, den kan ju alltid sättas upp mot en bergvägg eller en ställning av trä.

Precis, Nermander.
Det är ju inte så att ett material bara reflekterar eller bara absorberar. En dålig reflektor är bättre än ingen alls. När det gäller just berghällar som värmetjyvar borde väl det problemet vara värst på våren när luften är uppvärmd men berget håller kvar vinterkylan. På hösten är det väl snarare så att luften är kallare än berget.

Och för enstaka nätter är det kanske mer energieffektivt att använda en berghäll som reflektor och leda upp veden än att använda ved till att bygga reflektor.

Kan inte låta bli...fölåt patte...hoppas du inte blir arg nu...

jag är ett stort "fan" av dina bilder så inte blir jag arg..

två saker, jag säger inte att man inte kan få en bättre värmeupplevelse när man eldar mot sten eller berg. det jag hänger upp mig på är ordvalen, visst blir det analt men så är det ibland, sten/berg absorberar till en början värmen från elden, detta sker så länge elden är varmare än sten/berget, med tanke på massan i sten berg så tar det tid, med andra ord så förloras värme till stenen/berget, däremot så finns det rent termiska vinster med berget stenen vilket ger gynnsam effekt på den uppvärmda luften, detta har inget med reflektion att göra utan är mer besläktat med värme strömning.. det som viktigare är, miljöpåverkan i en övningssituation motiverar inte att elda mot sten, berg eller klipphäll samt faktumet som seobserver lägger fram om säkerhetsaspekten.

det är bättre att lära sig andra eldningstekniker som förstår mindre, som tex. nuorssjo som tidigare visades på bild. köp boken eld av yngve ryd, fantastiskt verk, en kärleksförklaring till gamla kunskaper om eld. ISBN:9127107507

Ok, det känns bra att bilderna gillas
Har läst Eldyngves bok du nämner, minns inget flammande nytt jag inte tillämpar.

Den där nuorssjo , vad skiljer den från Nyingen?, Det finns ju varianter o olika sätt att bygga en eldtyp, som pagod,nying osv, finns det något som kan kallas original/ urmodellen för eldtyperna?
Kanske ska glo lite i yngve brasas bok igen.
peter

Nu får man ju betänka att i en överlevnadssituation så har man knappast såg och yxa med sig, vilket innebär att den ved man kan elda är vad man klarar av att bryta för hand. Det är svårt att göra en nying av sån ved. Har man tur får man kanske tag på ett par stora nerblåsta grenar och kan göra en stjärneld.

.

Oftast används trä som en reflektor då man behöver torka trä och då får det en dubbel funtion som både reflektor och torkning av ved.

Nu får man ju betänka att i en överlevnadssituation så har man knappast såg och yxa med sig, vilket innebär att den ved man kan elda är vad man klarar av att bryta för hand. Det är svårt att göra en nying av sån ved. Har man tur får man kanske tag på ett par stora nerblåsta grenar och kan göra en stjärneld.

Det där med att man bara skulle ha kniv med sig i en överlevnadssituation tycker jag låter konstigt. Dock gillar jag Tim Smiths tankar om saken http://www.jackmtn.com/simplog/?p=398

Den lates makeld är nog realistiskare för den kräver varken huggning eller sågning, men värme som från en nying ger den ej.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg