Övergripande om Ridö-olyckan

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Parkontroll rekommenderas!

Fel typ av utrustning utgör en risk på samma sätt som saknad utrustning eller felaktigt monterad/buren utrustning.

Jovisst, men rätt eller fel typ av utrustning är det väl lite sent att kontrollera då?

Kanske man också skall hålla skriftligt förhör med varandra om iskunskaperna också? För dåliga kunskaper utgör ju också en risk?

Och så en parvis läkarundersökning också? För dålig hälsa innebär ju också en risk?

En parkontroll precis innan man sticker iväg ska ju vara en snabb enkel kontroll av de grejer som kan ha blivit fel på vägen dit.
 
Re: Re: Re: Re: Parkontroll rekommenderas!

Palle_Z; sa:
Vi måste sluta tro och börja veta, dax för en haverikommission inom långfärdsskridskoSverige.

Absolut! Jag försökte dra igång det för några år sedan. "Bra idé", tyckte många men intresset var svagt så det rann ut i sanden. Antagligen är intresset större nu, dessutom har vi en nationell organisation, Skridskonätet, som det kan organiseras under.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Parkontroll rekommenderas!

ulfhe; sa:
Palle_Z; sa:
Vi måste sluta tro och börja veta, dax för en haverikommission inom långfärdsskridskoSverige.

Absolut! Jag försökte dra igång det för några år sedan. "Bra idé", tyckte många men intresset var svagt så det rann ut i sanden. Antagligen är intresset större nu, dessutom har vi en nationell organisation, Skridskonätet, som det kan organiseras under.

Även om jag för det mesta bara läser färdrapporter från Långfärdsskridsko i Västerås (LiV) så står det aldrig något i stil med.

”På NN drog vi upp 2 st åkare som plurrat och som inte klarade av att själva ta sig upp. Hade vi inte råkat komma hade de nog blivit kvar.”

Vid minst 2 tillfällen denna vinter har mina föreningskamrater dragit upp 2 personer (summa 4 personer).

Per
 
Raljant eller macho?

nermander; sa:
Fel typ av utrustning utgör en risk på samma sätt som saknad utrustning eller felaktigt monterad/buren utrustning.

Jovisst, men rätt eller fel typ av utrustning är det väl lite sent att kontrollera då?

Kanske man också skall hålla skriftligt förhör med varandra om iskunskaperna också? För dåliga kunskaper utgör ju också en risk?

Och så en parvis läkarundersökning också? För dålig hälsa innebär ju också en risk?

En parkontroll precis innan man sticker iväg ska ju vara en snabb enkel kontroll av de grejer som kan ha blivit fel på vägen dit.
Intressant att se hur Peter Nermander nu börjar raljera. Är det ett uttryck för den "macho"-kultur som sägs förekomma?

Självklart är det väldigt sent att konstarera felaktig utrustning vid en parkontroll. Men det är inte för sent. För sent är det när man redan plurrat och drabbas av den felaktiga utrustningen.

I rapporten står på sid 4: "Ledaren uppger emellertid att hon noterade att alla hade grenrem (nytt krav från och med innevarande säsong) och att ingen hade för liten ryggsäck. En annan deltagare uppger spontant i sin berättelse att några hade vad han bedömde som alltför små 30 literssäckar. Ledaren kollade inte deltagarnas linor och karbinhakar."

Andra medlemmar i gruppen kan påverkas negativt av en för liten ryggsäck, som gör att innehavararen sjunker i stället för flyter och behöver omedelbar undsättning.

Okulärbesiktning med parkontroll är en enkel åtgärd. Man måste dock våga agera om något är fel och inte kan åtgärdas, "du får inte följa med". Annars kan man ju lika gärna strunta i kontrollen.
 
Det kanske irriterar i onödan med en raljant ton. Men jag förstår hur Peter menar...

Det finns vissa saker som ska klaras ut i n n a n man har kommit till isen. På så vis är det ett slags fel att göra denna kontroll på isen. Då ställs man ofrånkomligen inför de "svåra" beslut du nämner.
Att nån gör ett undantag i det läget ligger nog nära tillhands.

Man kan alltså se det som att ambitionsnivån bör vara högre; man ser till att alla i förväg vet vad som gäller, och att parkontrollen är till för att kolla att alla har kommit ihåg sina prylar, så att de inte ligger kvar hemma eller i skuffen på bilen.

Känner man inte sina kamrater så att man vet att alla har rätt baskunskaper så blir situationen annorlunda och kontrollen bör vara mer ingående - men då är man på det hela taget i en sämre situation. Hur man gör kontrollen beror alltså på en del olika omsständigheter, men det är nog sådana detaljer som just denna tråd inte skulle handla om.
 
Sammanfattning av parkontroll

Parkontroll är ett enkelt sätt att hjälpa varandra.
Parkontroll ska göras utifrån tydliga och enkla policys och regler, gärna en checklista.
Kontrollen ska göras tidigt, så att misstag kan rättas till och för att undvika att sätta ledaren i en svår sits att tvingas neka deltagande i ett sent skede.
 
Det var inte min mening att låta raljerande, jag ville bara trycka på det som jag tyckte var det viktiga: Så mycket som möjligt måst kontrolleras INNAN man kommer ut på isen, men när man väl är ute på isen så gör man en sista kontroll av detaljer som kan ha blivit fel tidigare.

Inte kollar dykare luftkvaliten i flaskorna vid parkontroll? Lika lite tycker jag att parkontrollen vid skridskoåkning behöver kontrollera att extrakläderna är vattentätt packade eller att linan flyter.

Det handlar helt enkelt om att kontrollen på isen måste gå snabbt och enkelt att klara av, annars upplevs den som för krånglig och blir inte gjord.
 
Re: Re: Re: Parkontroll rekommenderas!

pby; sa:
Palle_Z; sa:
Utmärkt, kan vi hitta en bra minnesregel tro? Den i dykning kan jag fast den är konstig. Kanske såhär:

G = Grenrem
L = Livlina
I = Ispik
D = Dubbar
Personligen är jag tveksam till att grenrem ska vara ett skallkrav. På vissa lågt sittande ryggsäckar, är grenrem kanske mer en risk än till nytta.

Angående linor tycker jag det är väsentligt att linan kan kastas (med lätthet) utan att ta av sig ryggsäcken. Det ska också vara lätt att kasta långt med linan. Även på sträv is. Dessutom ska linan (inkl. tågvirket) flyta. Många linor uppfyller inte dessa krav.

Pikar är en kontroversiell fråga. Jag skulle vilja se en mer utbredd användning av tyngre pikar med bredare spets. Jag tror att många farliga plurr skulle ha avvärjts med bättre pikning.
Jag nämde detta med GLID-regeln på vår färdledarutflykt i lördags och med tanke på reaktionen så tror jag att en minnesregel av detta slag skulle kunna få ett bra genomslag. Jag tror man skall kombinera varje ord med ett moment. T.ex. när det gäller grenremsfrågan är det viktiga att man får ett bra flytläge. Detta kan man testa genom att med handen lyfta kompisens ryggsäck uppåt och se att den hamnar på ett bra läge. Då kan man strunta i om kompisen har benslingor, traditionell grenrem eller någon annan lösning.

GLID-reglen bör kompletteras med Extrastav och Karbinkrok.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg