Trådstartaren vill med inlägget ha tips om att samla mat längst norges kust ingenting annat. En otroligt intressant tråd enligt mig i ett ämne som säkert intresserar många. Och i mitt tycke även bra att den startades utanför projekttråden om detta äventyr.
Men det där med nätfiske skall väll inte behövas? Jag fiskar själv en hel del i i Stockholms skärgård och inte svårt att på någon timme få upp mat för en dag eller fler. Risken med nät är att man har svårt att få en lagom mängd mat, och man vill ju inte kasta fisk. Det räcker ju självklart inte med fisk som födoämne men känns som om norges kust borde ha mer att erbjuda än vår stackars östersjö.
Hur länge har du räknat med att förvara fisk? Smidigt om man har lite fiskelycka att hålla den fräsch ett par dagar. Lättast är kanske att tillaga och sedan förvara svalt eller?
En metod för fiske när man sover kan vara någon form av bottenmete med larm på fiskespöt. Finns små smidiga larm som känner av när det nappar.
Lycka till med maten.
//Robban
Tack för ditt inlägg. Räknar med att maten klarar sig färsk minst 2 dygn rensad och 3 dygn tillagad. Kommer förvara maten svalt längst ner i kajaken så att den kyls mot vattnet. Annars kommer jag förvara maten i fryspåsar nedtyngda under vatten. Särskilt intresserad på vilka fiskar man kan få på passivt bottenmete över natt med havsmask. Hoppas på olika plattsfiskar.