Känner att det lät lite annorlunda från början.
"Jag tänkte paddla hela Norska kusten från svensk/norska gränsen till norsk/ryska gränsen den 1 juni 2013. Jag behöver tips på ätbara ting längs med vägen eftersom jag inte tar med mig mat eller pengar utan tänkte skaffa det längs vägen. Jag ska bara klara mig på min initiala utrustning och vill på detta sätt ta ställning mot slit-och-slängkulturen.
Det jag har med mig i min initiala utrustning är:
2 liter olja för matlagning
2 liter honung för smaksättning av diverse te som jag gör på olika växter
150 buljongtärningar för smaksättning
Citronpeppar för smaksättning av fisk.
Tänkt mat som jag ska samla längs med vägen:
Fisk (Fram för allt Torsk, makrill och gråsej)
Krabbor (Strandkrabbor men även vanliga krabbor och uppe i norr om jag har tur Kungskrabba)
Tång (Kelp och Havssallad)
Lavar (Navellav)
Blåmusslor
Växter (Vass, kolsäv och kaveldun
Jag vill gärna att ni bidrar med fler lätta födokällor som jag inte tänkt på eller glömt. Självklart måste jag hålla mig till lagen och jag kommer inte att skjuta däggdjur eller fåglar, inte heller reptildjur så som grodor eller ormar eftersom de är fridlysta. Bidra gärna med lätta fisksorter som jag kan fiska passivt under natten från strandkanten med mete.
Titta gärna in på min hemsida: www.meningenmedlivet.nu"
Kul att du lyckades ta dig hela vägen fram, och tur att det finns givmilda människor. Vad lärde du dig av äventyret? Har du må tro skänkt bort en motsvarande summa pengar till behövande kanske?
För egen del skulle jag nog inte göra ett äventyr, med utgångspunkt att först och främst skaffa fram mat ur havet och sedan köra på freebees. Känns som att jag endast skulle ta till tiggarvarianten i nödfall. För alla gånger jag varit ute på äventyr, har ingen dykt upp bakom hörnet med våfflor och hjortronsylt.... Näe, känns lite väl det här faktiskt.
Som du förklarar rysslandsäventyret
"Utan pengar – Att visa att man faktiskt klarar sig utan pengar om man är tillräckligt förberedd med grundläggande initial utrustning och att man faktiskt gratis kan uppleva naturens rikedomar. (GO SMALL, GO CHEAP!)"
Naturens rikedommar och hämtmat känns ju rätt annorlunda, du pratar om att alla skall vara feminister och att paddlingen är något om jämställdhet. Fattar faktiskt ingenting, men jag kanske är trög.