Jag tänkte paddla hela Norska kusten från svensk/norska gränsen till norsk/ryska gränsen den 1 juni 2013. Jag behöver tips på ätbara ting längs med vägen eftersom jag inte tar med mig mat eller pengar utan tänkte skaffa det längs vägen. Jag ska bara klara mig på min initiala utrustning och vill på detta sätt ta ställning mot slit-och-slängkulturen.
Det jag har med mig i min initiala utrustning är:
Tänkt mat som jag ska samla längs med vägen:
Jag vill gärna att ni bidrar med fler lätta födokällor som jag inte tänkt på eller glömt. Självklart måste jag hålla mig till lagen och jag kommer inte att skjuta däggdjur eller fåglar, inte heller reptildjur så som grodor eller ormar eftersom de är fridlysta. Bidra gärna med lätta fisksorter som jag kan fiska passivt under natten från strandkanten med mete.
Titta gärna in på min hemsida: www.meningenmedlivet.nu
Det jag har med mig i min initiala utrustning är:
- 2 liter olja för matlagning
- 2 liter honung för smaksättning av diverse te som jag gör på olika växter
- 150 buljongtärningar för smaksättning
- Citronpeppar för smaksättning av fisk.
Tänkt mat som jag ska samla längs med vägen:
- Fisk (Fram för allt Torsk, makrill och gråsej)
- Krabbor (Strandkrabbor men även vanliga krabbor och uppe i norr om jag har tur Kungskrabba)
- Tång (Kelp och Havssallad)
- Lavar (Navellav)
- Blåmusslor
- Växter (Vass, kolsäv och kaveldun
Jag vill gärna att ni bidrar med fler lätta födokällor som jag inte tänkt på eller glömt. Självklart måste jag hålla mig till lagen och jag kommer inte att skjuta däggdjur eller fåglar, inte heller reptildjur så som grodor eller ormar eftersom de är fridlysta. Bidra gärna med lätta fisksorter som jag kan fiska passivt under natten från strandkanten med mete.
Titta gärna in på min hemsida: www.meningenmedlivet.nu