Örnberget: Hittar någon i bultjungeln?

Gotcha Adam. Men vän av (o)ordning undrar då lite vad det är för bultar som går upp alldeles tv om Underarms-UFO och förenar sig vid denna strax under toppen. Kolla de röda prickarna på bilden, de till vänster om Underarms-UFO är det jag tänker på. Vi är i alla fall ense om att Lätta INTE går där originalskissen visar, ännu längre tv? Det är som sagt, vad jag förstått, starten på Don't be late.
Exakt hur Don't be late och Don't be late direkt går har jag bara antagit baserat på hur andra har klättrat när jag säkrat. Några har gått upp snett åt höger på vägen och förenat sig med Underarms-UFO vid den vänstraste pricken/bulten på bilden. Andra har gått upp åt vänster, upp till ankaret på Dödligt möte. Vet inte vad som är vad där.
Dödligt möte och Don't be dead ska jag än mindre uttala mig om.
Aaah, gotta love Örnberget...
 
Men vän av (o)ordning undrar då lite vad det är för bultar som går upp alldeles tv om Underarms-UFO och förenar sig vid denna strax under toppen. Kolla de röda prickarna på bilden, de till vänster om Underarms-UFO är det jag tänker på.

Numera finns det bara två linjer som man klättar. De går precis som på Jonas skiss.

Den första startar från en liten pinnacle (högsta punkten) med två bultar nära varandra.
Jag bytte alla gamla bultar på den i år och ibland kompletterade med en bult till. Vi kallar den för Underarms UFO (6c). Leden klättars ganska ofta, typ nästan varje klätterbar dag.

Den andra linjen startar på vänster sida av pinnaclen och går ihop med den första högt upp. De har två gemensamma bultar. Linjen bultades upp/om av Johan och Rickard förra året. Den kallar vi för Lätta (6c+). Leden är ett snapp svårare och klättras då och då.

That's it.

Man kan använda vilka namn som helst. Men så denna ordning respekterar topologin. Lätta var historiskt alt. vänster insteg till Underarms UFO.

PS. Diedret precis till höger om pinnaclen är start på Rakt på sak.
 
Och kombinationen Don't be late och vidare upp i övre delen av Lätta (och sedermera Underarms-UFO), som jag sett några göra, är det kanske "Don't be light" då? :)
Micke får nåt att bita i här när det är dags för nästa uppdatering av föraren...
 
Någonstans läste jag om bultetik, där den författaren skrev att det är viktigt att man inte sätter upp en bult-matris, det vill säga att lederna blir så många och så tätt satta att ingen förstår var bultarna går någonstans. Kanske är det så att vi skall sluta med borrbultad klättring helt och hållet? Åtminstone nyturer för borrbultade turer. Den här tråden får mig att få sådana åsikter.
 
Någonstans läste jag om bultetik, där den författaren skrev att det är viktigt att man inte sätter upp en bult-matris, det vill säga att lederna blir så många och så tätt satta att ingen förstår var bultarna går någonstans. Kanske är det så att vi skall sluta med borrbultad klättring helt och hållet? Åtminstone nyturer för borrbultade turer. Den här tråden får mig att få sådana åsikter.

Fast hade det varit en matris hade det varit jättelätt att identifiera de olika kolonnerna ;)
 
Någonstans läste jag om bultetik, där den författaren skrev att det är viktigt att man inte sätter upp en bult-matris, det vill säga att lederna blir så många och så tätt satta att ingen förstår var bultarna går någonstans. Kanske är det så att vi skall sluta med borrbultad klättring helt och hållet? Åtminstone nyturer för borrbultade turer. Den här tråden får mig att få sådana åsikter.
Nja. Enstaka bultlinjer på en klippa gör ju oftast lederna väldigt lätta att identifiera och följa.
Problemet uppstår väl som sagt när bultarna börjar sättas tätare horisontellt än vertikalt... :)
 
Nja. Enstaka bultlinjer på en klippa gör ju oftast lederna väldigt lätta att identifiera och följa.
Problemet uppstår väl som sagt när bultarna börjar sättas tätare horisontellt än vertikalt... :)

Enstaka bultlinjer brukar ju t om innebära att tradlinjerna blir lättare att hitta!
 
Problemet uppstår väl som sagt när bultarna börjar sättas tätare horisontellt än vertikalt... :)

I believe that in case of Örnberget, the goal must be not to have as many combinations as possible, but to have those routes which people are climbing most often bolted properly, bolted the way the routes are climbed.

In my oppinion, all bolts on the routes/combinations which are not climbed anymore should be
removed.

Examples: 2 bolts going to the right toward Orup in the beginning of Panta Rei. All bolts on the arete right of Älska mig (signed as the route Rundgång 7b in the guidbook).
 
Jag brukar ogilla att man kategoriserar klippor i "sport" och "trad". Men när det gäller den här delen av Örnberget så måste jag nog säga att förutsättningarna är lite annorlunda, och att man kanske inte behöver ha klättrat allt där, men ändå bör ha sett klippan för att ha en känsla för det etiska.
 
Och bultar som "bör tas bort" borde inte ha satts upp ifrån första början...

This is often not true. Many good routes required some time to establish themselves. Often a great route comes out as a combination of original lines.
And that's exactly what happens at Örnberget. Just look at Panta Rei as it is climbed and compare to what’s written in the guidebook.
 
This is often not true. Many good routes required some time to establish themselves. Often a great route comes out as a combination of original lines.
And that's exactly what happens at Örnberget. Just look at Panta Rei as it is climbed and compare to what’s written in the guidebook.

Well, that's one example! Could you find any other? Bolting should be kept to a bare minimum, consisting only of great lines. If it is a bad line, maybe one should do it on tope-rope.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg