Tjejen verkar vara på rätt led, men kanske en halvmeter t h om bultlinjen. Man ser ev första bult en knapp halvmeter över hennes händer, och alltså en aning hitom henne. Man ser även bultar på leder som ligger t v om den vi diskuterar.
Man ser nog också bult 2 och 3 som sagt, och de ser rätt OK ut tycker jag. Utan kil kanske första bulten är lite högt, fast det är nog så att kilen sitter för lågt för att han nån betydelse när man närmar sig första bult - men det är betydligt bättre grepp där vill jag minnas. Jag minns faktiskt inte att det var högt alls, och jag har inget märkvärdigt ledpsyke.
På den led som är närmast fotografen, så tror jag första bult sitter högre, men där kan man nog, om man vill, klippa första bult på leden som ligger t h. Antalet bultar i verkligheten stämmer inte med antalet i förararen på de två lederna t h har jag för mig.
Fotot överdriver nog lutningen en del, det är väl rätt flackt själva verket även om man naturligtvis kan åka av.
För klättergym gäller kanske två saker, dels är det som regel möjligt att topprepa det mesta som inte är brant, och det är också det som som är det vanligaste. På topprep kan man ju alltid klänga på en 5a några gånger tills den sitter även om man är nybörjare. Dessutom kanske det är så att ett visst gym medvetet inte bygger de lättaste lederna, för att profilera sig så att nybörjare i första hand väljer ett annat gym i samma stad - om det nu finns flera, så som fallet är i större städer.