@ embl
Jag har varit med att bulta flera leder på Törnskogsklippan så jag är skyldig till att du känner dig ledsen. Jag beklagar detta.
Den som inte har varit vid Törnskogsklippan och sett berget, lederna och terrängen har svårt att vara trovärdig vad gäller kritik om mängden bultar.
Skywalker
Är min nytur och jag valde mellan att sätta 3 eller 4 bultar. Eftersom jag är en tolerant och snäll person valde jag att göra en välbultad led så att även rädda nybörjare ska kunna lära sig leda utomhus. En bidragande orsak var också insteget. Första bulten sitter lågt för om man trillar där riskerar man att falla ned på en hylla, vidare 10 m ned i skogen och bryta nacken. Några killägg finns för övrigt inte på leden.
Röda trappan
Är retrobultad och definitivt inte överbultad. Tidigare säkrades den med 1 st kil och 1 rostig pitong. Pitonger är ur ett kvalitativt, objektivt perspektiv att jämställa med borrbultar eftersom de förstör klippan och likaledes är en extern säkringsmöjlighet, så jag tar för givet att du ogillar pitonger på samma sätt. Kontentan blir då att jag och min kamrat har bultat 1 st killägg på en 6 m lång led. Tråkigt att du känner dig ledsen över det, men det går nog över.
Krakatau, Foxy Lady
Definitivt inte överbultade. Krakatau har bultats om och fått en bult extra. Anledningen är att man hade markfall i ett krux på 6 meters höjd, rakt ned i en klipphäll. Det var m a o en dåligt bultad sportled. Foxy Lady är en nytur, bultad precis som vilken sporttur som helst.
Nybörjar tur
Bultades 1994 så jag kan inte svara för förstabestigarens val.
Man måste hålla i minnet att sportturer vanligen bultas tätt i början för att undvika markfall. På en klippa som Törnis som bara är 9 m hög så blir det följaktligen ganska många bultar.
Det ska tilläggas att Törnskogsklippan även har flera fina kilsprickor som jag aldrig skulle bulta. Mångfald är viktigt inom klättersporten. Det måste finnas seriösa sport- och kilturer samt välsäkrade dito, aidleder, mixleder och you name it. Ungefär så som det ser ut i dag.
Den rädsla och oro du ger uttryck för är vanlig hos en del tradklättrare som bara klättrar trad. Men hittills har inte alla fina kilsprickor i Sverige bultats och det kommer aldrig heller att ske. Jag skulle bli glad om du och dina vänner klättrade kilturerna på Törnskogsklippan, det har hänt alltför sällan. På samma sätt hoppas jag du kan glädjas åt att andra klättrar bultade sportturer, även om antalet bultar är svårt för dig att acceptera.