Jag är i samma sits, och har hunnit fundera en del.
Äger ett antal kök, bl.a trangia och optimus crux som jag brukar använda med primus solo grytan.
Har också kök som i det mesta liknar svea 123.
Jag kommer inte fram till att nått av dessa skulle vara bättre än något annat i barnmatssvängen, och inte heller av säkerhet. Kommer ungen i närheten av köket, finns risken att det blir allvarliga brännskador.
Visst man kan argumentera om säkrare bränslen, tippighet, och packbarhet, men dessa argument är precis samma som om man inte haft barn med. Ok, argumentet om att ett bättre barnkök är det som får maten snabb först kanske gäller, men man kan vara rätt snabb med ett bensinkök också.
Det jag själv kommit fram till att det som känns bäst är ett hängande kök av något slag.
Så att man inte riskerar skållning bara för att man tittar bort. Samma risker som hemma i köket finns ändå, med möjligheten att hälla sitt pastavatten över barnet för egen hand, men de riskerna finns alltid.
Exempel på hängande kök är Markill Stormy, eller Bibler. Kolla länk:
http://www.larsonweb.com/stoves/id1.html
Jag funderar på att bygga om ett överblivet trangia 27 för att hänga optimus cruxet under så att det liknar Bibler-köket.
Ganska problemfritt hoppas jag, och än så länge kommer min knodd inte nå köket när hon står upp, men har man äldre barn kanske poängen går bort, man kan ju inte hänga hur högt som helst.