Så, då har jag äntligen tid att sitta ner en stund
Många tips och råd har kommit in och jag suger tacksamt i mig dessa.
Lundhags verkar vara väldigt populära bland Utsidans medlemmar så det finns nog ingen anledning till att betvivla märkets komfort och kvalitet.
Gillar känslan av läderkänga och min erfarenhet av dylika (mestadels Kronans 90-känga) är att klimatet i dessa kängor oftast är väldigt bra. Ingen dålig lukt eller liknande och torkar snabbt.
Som jag minns det så upplevde jag heller aldrig problemet med den "extrema" värmen över trampdynan i dessa kängor. Men där spelar nog filtsulan och ullsockorna en stor roll. Detta kommer jag absolut att ta med mig ner i nästa par kängor jag skaffar. Har försökt med varianter av ullsockor i olika blandningar men helt glömt bort filtsulan. Detta får bli ett krav, dvs att sulan går att byta samt att det måste passa med en filtsula i kängan.
Gummistövlar är mycket användbara och som nämnts så är många av dagens stövlar också riktigt fotvänliga och sköna att gå i. Tänker absolut skaffa ett par vad det lider, men till just vandringar, i för det mesta torrare miljöer och till lite toppturer bland sten och klippor så föredrar jag kängor.
Mitt andra stora problem (förutom varma trampdynor) är att jag för drygt tio år sedan skadade ryggen i det militära. Sedan dess blir jag lätt trött i svanken på hårda underlag och då är sulan och skon/kängans i övrigt dämpande förmåga av största vikt. Att råka stå lite för länge på hårt, stumt underlag eller "trampa luft" och få en sättning kan förstöra min rygg för ett par dagar och oftast så kommer detta smygande till dagen efter.
Därför gillar jag skor som dämpar bra, ger en skön rullning från häl till tå vid gång och som Joanna uttryckte sig "fjädrar" i steget.
Vill gärna ha en känga med bred läst också då dessa passar mina fötter bäst.
Förutom många av de förslag som givits i denna tråd så har jag under tiden och tidigare tittat på bl a följande kängor:
MEINDL
Borneo Identity 790gr
Ohio 580gr (lätta?)
Badil 750gr (snygg dubbelsöm)
HANWAG
Canyon Wide 675gr
Grünten 740gr (ännu en snygg dubbelsöm)
Omaha 660gr
Tatra Wide 750gr
LUNDHAGS
Ranger MID 680gr (verkar lätta för att vara LH?, enkel design)
HAGLÖFS
Solide Lite II 750gr
Finns självklart många fler men jag måste ju börja smalna av mitt sökområde också.
De flesta lätta kängor jag hittar som passar för dagsturer och vandringar med lätt packning har oftast GTX. Eller hittar jag bara inte de utan?
För att ta ett par exempel så har jag tittat på
HAGLÖFS "Jaunt II" och "Vertigo". För att bara slänga på sig och ta en skogspromenad eller en dagstur på fjället så verkar dessa alldeles ypperliga, men det kanske stannar där? GTX iofs men med en filtsula så kanske jag kan förhindra mycket av värmeutvecklingen?
När jag tittar runt bland alla kängor så är det så lätt att känna att jag nog behöver flera olika par för alla olika tillfällen och miljöer som kan dyka upp (smart marknadsföring mao). Jag vill försöka undvika att fastna i den fällan och satsa på ett par. Okej, två olika par då, om det är en omöjlighet
/ Mattias