Önskar förslag inför köp av nya kängor.

Jag kör med Lundhags Syncro allt utom vintertid på vandring och har inga problem med att de är för varma och de funkar som skalkängor, dvs. vid plurr byt sula och strumpor = som "köpes" (torr). Svala lika med meshdojjor och liknande lär ha en massa andra nackdelar som är sämre än att vara lite varm tycker jag. Dålig hållbarhet, knep med lera och annat.

Jag hade valt en känga från lundhags. Superbra kängor som du garanterat kommer blir nöjd med. Själv så använder jag lundhags professional mid vår/sommar/höst och på vintern kör jag med lundhags polar quest. Har alltid ett mycket skönt fotklimat i lundhags kängor.

Lundhags

Jag kan rekomendera Lundhags Scout, den heter nu mer Forest. En enkel 1-lagerskänga utan foder eller dyligt. Det är en skalkänga helt enkelt.

Det är noga att man går in dom väl, men därefter har man sällan några problem om man använder en skaplig iläggsula och strumpliner + socka på fötterna.
Jag har verkligen hårdkört mina. Använde dom 7mån i mitt arbete i skogen med röjning och huggning,med undantag ibland huggarstövlar (jag vet, det är ingen skyddskänga!), 2 st tio dagars fjällvandringar och mer eller mindre varje helg i 2år med barnen i skog och mark. Jag har alltid tvättat ur dom och smörjt 1-2 gånger i veckan. Jag kan inte annat säga än att dom är ett par slitvargar. Inga skador som hål/revor, alla sömmar är hela,visst nån har börjat fnasa sig lite men det är helt acceptabelt. Så konstruktion och material har jag inget att klaga på.

Men det är ju en väldigt "basic" känga. Har du svaga vrister och kanske bara vill ha en känga du kan sätta fötterna i gå i nån gång ibland,korta vandringar i skog,på fjäll så är det kanske inget för dig. Inte en skalkänga överhuvudtaget kanske? Men vill du mer eller mindre sova med dina kängor på och älskar skovård så slå till =)

Du kommer älska dom

Så, då har jag äntligen tid att sitta ner en stund;)

Många tips och råd har kommit in och jag suger tacksamt i mig dessa.

Lundhags verkar vara väldigt populära bland Utsidans medlemmar så det finns nog ingen anledning till att betvivla märkets komfort och kvalitet.
Gillar känslan av läderkänga och min erfarenhet av dylika (mestadels Kronans 90-känga) är att klimatet i dessa kängor oftast är väldigt bra. Ingen dålig lukt eller liknande och torkar snabbt.

Som jag minns det så upplevde jag heller aldrig problemet med den "extrema" värmen över trampdynan i dessa kängor. Men där spelar nog filtsulan och ullsockorna en stor roll. Detta kommer jag absolut att ta med mig ner i nästa par kängor jag skaffar. Har försökt med varianter av ullsockor i olika blandningar men helt glömt bort filtsulan. Detta får bli ett krav, dvs att sulan går att byta samt att det måste passa med en filtsula i kängan.

Gummistövlar är mycket användbara och som nämnts så är många av dagens stövlar också riktigt fotvänliga och sköna att gå i. Tänker absolut skaffa ett par vad det lider, men till just vandringar, i för det mesta torrare miljöer och till lite toppturer bland sten och klippor så föredrar jag kängor.

Mitt andra stora problem (förutom varma trampdynor) är att jag för drygt tio år sedan skadade ryggen i det militära. Sedan dess blir jag lätt trött i svanken på hårda underlag och då är sulan och skon/kängans i övrigt dämpande förmåga av största vikt. Att råka stå lite för länge på hårt, stumt underlag eller "trampa luft" och få en sättning kan förstöra min rygg för ett par dagar och oftast så kommer detta smygande till dagen efter.
Därför gillar jag skor som dämpar bra, ger en skön rullning från häl till tå vid gång och som Joanna uttryckte sig "fjädrar" i steget.

Vill gärna ha en känga med bred läst också då dessa passar mina fötter bäst.

Förutom många av de förslag som givits i denna tråd så har jag under tiden och tidigare tittat på bl a följande kängor:

MEINDL
Borneo Identity 790gr
Ohio 580gr (lätta?)
Badil 750gr (snygg dubbelsöm)

HANWAG
Canyon Wide 675gr
Grünten 740gr (ännu en snygg dubbelsöm)
Omaha 660gr
Tatra Wide 750gr

LUNDHAGS
Ranger MID 680gr (verkar lätta för att vara LH?, enkel design)

HAGLÖFS
Solide Lite II 750gr

Finns självklart många fler men jag måste ju börja smalna av mitt sökområde också.

De flesta lätta kängor jag hittar som passar för dagsturer och vandringar med lätt packning har oftast GTX. Eller hittar jag bara inte de utan?
För att ta ett par exempel så har jag tittat på HAGLÖFS "Jaunt II" och "Vertigo". För att bara slänga på sig och ta en skogspromenad eller en dagstur på fjället så verkar dessa alldeles ypperliga, men det kanske stannar där? GTX iofs men med en filtsula så kanske jag kan förhindra mycket av värmeutvecklingen?

När jag tittar runt bland alla kängor så är det så lätt att känna att jag nog behöver flera olika par för alla olika tillfällen och miljöer som kan dyka upp (smart marknadsföring mao). Jag vill försöka undvika att fastna i den fällan och satsa på ett par. Okej, två olika par då, om det är en omöjlighet;)

/ Mattias

(...) Mitt andra stora problem (förutom varma trampdynor) är att jag för drygt tio år sedan skadade ryggen i det militära. Sedan dess blir jag lätt trött i svanken på hårda underlag och då är sulan och skon/kängans i övrigt dämpande förmåga av största vikt. Att råka stå lite för länge på hårt, stumt underlag eller "trampa luft" och få en sättning kan förstöra min rygg för ett par dagar och oftast så kommer detta smygande till dagen efter.
Därför gillar jag skor som dämpar bra, ger en skön rullning från häl till tå vid gång och som Joanna uttryckte sig "fjädrar" i steget.
Då får jag ta tillbaka min hårdhänta utsortering av Forest, Bielne och Ranger - till skillnad från Park har de (i lite olika grad) en EVA-mellansula med den dämpning du kanske behöver.

Fast det är inte så självklart det heller. Jag tyckte när jag provade, att detta också gjorde dem styvare i sulan, vilket ofelbart ledde till en stummare fotisättning med hälen före. Dvs med mindre av den "fjädring" i foten - inte i skon! - som jag skrev om ;).
Nu har inte jag någon dålig rygg, men mina risiga knän trivs bäst, precis tvärtom mot vad man får sig itutat, med så "barfota" skor som möjligt, och därmed fötter som är aktiva på samma sätt som hos balettdansare. Detta gäller inte minst i stenig och brant terräng - där går man ju inte särskilt mekaniskt, utan söker efter fästet med tårna före. Risken att "trampa luft" upplever jag också som mindre i skor med mycket "markkontakt". Enda gången det ev känns lite motiverat med dämpning i skon är den onaturliga situationen att vandra länge och med tung last på platta asfaltvägar. Men då kan man ju lägga in en dämpande innersula.

Men här finns som du märker olika "skolor" och med tanke på din skada nog inga andra sätt än att pröva sig fram. Kan du inte få hjälp av en duktig ortopedingenjör? En individuellt utprovad innersula som kanske dämpar, men fr a ställer foten/knät/bäckenet i rätt vinkel (i bägge leden) vore kanske bätre för din rygg än en generell satsning på tjockt uppbyggda kängor.

Men här finns som du märker olika "skolor" och med tanke på din skada nog inga andra sätt än att pröva sig fram. Kan du inte få hjälp av en duktig ortopedingenjör? En individuellt utprovad innersula som kanske dämpar, men fr a ställer foten/knät/bäckenet i rätt vinkel (i bägge leden) vore kanske bätre för din rygg än en generell satsning på tjockt uppbyggda kängor.

Ska ta mig en funderare på detta med att söka upp ortoped för att få till en personlig sula. Försvinner inte möjligheten att ha filtsula då?
Har sett att t ex Lundhags säljer de klassiska "platta" filtsulorna samt filtsulor med en mer "fotriktig" form ("Beta Fit Insole"). De senare kanske kan vara ett alternativ?

Efter alla råd och tips samt eget grunnande så har kandidaterna minskats till följande (priserna är de lägsta jag hittat hos svenska återförsäljare).

Lundhags Ranger Mid, 680gr, 1990:- (lätta, starkaste kandidaten)
Meindl Borneo Identity, 70gr, ca 2500:- ("fodrade" med enbart läder)
Hanwag Canyon Wide, 675gr (lätta)
Hanwag Tatra Wide, 750gr, 2299:- ("fodrade" med enbart läder)

Får fundera ett tag till och framförallt försöka prova dem så att de känns ok. Den riktiga känslan får man ju dock först efter att ha gått in dem.

/ Mattias

Ska ta mig en funderare på detta med att söka upp ortoped för att få till en personlig sula. Försvinner inte möjligheten att ha filtsula då?
Har sett att t ex Lundhags säljer de klassiska "platta" filtsulorna samt filtsulor med en mer "fotriktig" form ("Beta Fit Insole"). De senare kanske kan vara ett alternativ? (...)
Jovisst, och det finns fler "fotriktiga" med ullfilt på ytan, t ex Footlab - lite tjockare och mjukare i framfoten än Lundhags (vilket inte behöver vara en fördel). Ingen av sorterna är särskilt dyr, så det är bara att pröva sig fram.
Jag brukar ha med ett par ombytes-innersulor på längre/blötare vandringar, och har då ibland valt två olika sorter - vilsamt i sig och ett bra sätt att få reda på vad man trivs med i längden.

Ang. personlig sula, så går det säkert rent tekniskt att be om ullfilt på ytan, men sådana sulor är kanske lite väl dyra för ullens relativt korta livslängd. Men det är inte ovanligt att man gör dem med mjukt läder på ytan, vilket är minst lika skönt och svalt för trampdynorna. Svårare att få torrt om man råkar få dem helt dränkta (typ snedsteg under vadning), men har man med någon ombytessula är det ju inget större problem.

Trivs du med mycket dämpning i själva skon, så är Bielne mer dämpade än Ranger (6 resp. 4 mm EVA i sulan).

Jag gick sönder fötterna fullständigt när jag lite oprövat stoppade i mina anatomiska sulor i mina Lundhags. Fick hemska skavsår och pinade mig hem själv i två dygn, ville inte förstöra vandringen för kamraterna och var på hyfsat bra ställe. Jag kör med original filtsula + extrasulor i ryggsäcken och tycker att det funkar riktigt bra.

Kanske ett par lättare skinnskor utan foder skulle kunna uppfylla dina önskemål:

De här verkar schyssta

http://www.raymears.com/Bushcraft_Product/544-Rogue-RB-2-Light-Trail-Boots/

Eller en av skorna från Bison Bushcraft.

Annars tycker jag du kunde ha haft kvar Hanwag Grünten. Har just köpt ett par sådana, känns fantastiskt bra att gå i, att den är sydd med norsk söm gör ju förståss saken till. Och förvånansvärt lätta för en sån rejäl känga. Dessutom inget gore-tex.

På Altberg.co.uk gör dom skor "to order" vilket kanske kan innebära att du kan välja bort deras sympatex-foder i några av de lättare modellerna.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg