ömt knä

Hej!
Vi ska om några veckor ge oss ut på vandring en dryg vecka men nu har jag fått ett ömmande knä (insidan) vid träning med ryggsäck . Vad gör man för att underlätta vandringen? Finns det skydd att använda? Vill absolut inte stanna hemma!!!! Alla tips mottages tacksamt!

Tejp

Packa så lätt du kan! Tejpa med sporttejp under knäskålen vidare runt hela benet, stå med rakt ben och spänn inte tejpen. Gå med stavar! Ta med någon värkmedicin. Kom ihåg att töja. Go tur!

Det här är nog inte vad du vill höra, men prata med en läkare innan avfärd!
Provat själv att starta en Sarekvandring från Änonjalme med ett ömmande knä (insidan...), kände efter c:a en mil att det här går inte, slog läger och knät svullnade upp så att det knappt gick att böja. Haltade tillbaka dan därpå och lång historia kort slutade med artroskopi på inre menisken.
Vill du ändå testa prova nåt i stil med denna:
http://www.rehaboteket.se/ortos/kna...a-i-knaleden?gclid=CLyM0Lfqtr8CFasNcwodNUQAqA

:) Det kan vara värt att prova. Har funderat själv på något sådant. Läste också att ibland hjälper det att stretcha lårmusklerna. Har inte jätteont utan det känns lite stelt o ömmar när jag går , framför allt nerför trappor.

Jag vet att alla inte kommer att hålla med mig här och jag vill betona att jag varken är farmaceut eller läkare. Däremot har jag tyvärr 8 års erfarenhet av att kombinera ett skadat knä med friluftsliv/vandring.

Om mitt knä skulle börja krångla så nära en planerad vandring skulle jag självmedicinera med maxdos Voltaren (el.motsv.) i 8-10 dagar och fatta beslut om genomförande först därefter.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Ömmande knä

Har nyligen haft liknande symptom. Kunde inte gå utför alls utan vidriga smärtor. Läkarbesök med klämning och dragning i benet. Remiss direkt till magnetröntgen och ortoped. Under tiden ordination att inte hoppa och springa men gå försiktigt och dämpa smärtan med inflammationsdämpande medel t.ex. Ibuprofen. Att ta kräm på utsidan var inte lika bra, djup skada inne i knäet biter inte kräm på. Kontroll visade en liten skada som kunnat bli riktigt illa men som nu kunde hanteras med sjukgymnastik. Nu fungerar det normalt igen. Peppar peppar.
Hoppas att det är till hjälp i Ditt läge
Argus

Har råkar ut för ömt knä en gång vid vandring och det var väl inflamation på grund av överansträngning. Jag avbröt vandringen och skulle aldrig riskera kroniska skador. Finns bara en sak som hjälper och det är vila.

Tusen tack för alla svar! Avvaktar en vecka, sen läkarbesök. Vi får planera om fjällvistelsen i värsta fall. Det låter som om trippen till Unna Räita-stugan o Stuor Reidavagge brinner inne. Den 29 juli kommer vi till Abisko. Vi får kanske hålla oss där omkring på dagsutflykter:)

Hej!
Vi ska om några veckor ge oss ut på vandring en dryg vecka men nu har jag fått ett ömmande knä (insidan) vid träning med ryggsäck . Vad gör man för att underlätta vandringen? Finns det skydd att använda? Vill absolut inte stanna hemma!!!! Alla tips mottages tacksamt!

Såsom du beskriver det så låter det som om besvären kom i samband med träning/vandring med ryggsäck. Inget trauma? Alltså, du har inte slagit knät? Det allra troligaste isåfall är en överansträngning vilket i princip alltid går över av sig själv men kan ta lite tid.
Antiinflammatorisk typ Ipren el Voltaren kan hjälpa om du tål det, aktiv vila (dvs aktiviteter som inte gör ont, tex cykling och simning, ger en helt annan belastning) och även knäskydd kan ge värme och stöd och kännas lindrande.
Tycker inte du ska ge upp tanken på fjällvanding men det är klokt att ha dagsturer som backup om du har känningar. Har du redan problem och sen ger dig ut o vandrar i relativt tuff terräng (ojämnt och både uppför o nerför) så sliter det på knät o det är trist att vara några mil från civilisationen och känna att man inte kan fortsätta....

Jesper, det kom när jag hade gått ca 7-8 km med 17 kg på ryggen. Några dagar senare sprang jag 4 km o då blev det värre. Nu är det rätt ok. Har inga problem att gå förutom en ömhet. Det är nerför som det känns mer. tror också på överansträngning. Får vila mig i form. Hade ju tänkt att i år skall jag vara väl förberedd.....:)

Jesper, det kom när jag hade gått ca 7-8 km med 17 kg på ryggen. Några dagar senare sprang jag 4 km o då blev det värre. Nu är det rätt ok. Har inga problem att gå förutom en ömhet. Det är nerför som det känns mer. tror också på överansträngning. Får vila mig i form. Hade ju tänkt att i år skall jag vara väl förberedd.....:)

Just att gå nerför är det som sliter mest på ett knä. En enkel lösning (ser udda ut...) är att gå baklänges nerför. Det minskar belastningen på de smärtande strukturerna.
Har själv joggat baklänges ner längs en serpentinväg i alperna....

Jag hade undvikit löpning. Stötarna vid löpninig och ffa nerför är den största belastning som vi kan utsätta ett knä för. Bättre med cykling, simning eller promenader. Om du måste gå i trappor så finns det en ramsa som är bra som riktlinje, "Good to heaven and bad to hell", vilket innebär att när du går uppåt så står du på det smärtande benet o lyfter upp det friska och sen flyttar du efter det smärtande och sätter bredvid det friska osv. När du går neråt så står du på det friska , flyttar ner det smärtande och sen flyttar du efter det friska och sätter bredvid det smärtande. Det gör att du inte belastar det smärtande knät i böjt läge.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg