"Icke-animaliska" tolkar jag utesluter även ägg, färskostmassor o.d. - annars finns mycket gott i den avdelningen. Men här några helt veganska förslag till (sen kan du såklart lägga valfritt grön ovanpå, strö nöthack etc):
- olivpasta (finmixa urkärnade svarta oliver, späd med några droppar olja, krydda valfritt med vitlök och/eller svartpeppar)
- aubergineröra (tärna aubergine, mikra i ca 10 min, mixa med lite olja, citron inkl. skal, salt & peppar plus lite tahina, mängd efter önskad "mäktighet" på helheten)
- sötaktig valnötspasta (mixa valnötter med ett par-tre mjuka dadlar eller lite dadelpasta)
- tofu kan du annars blanda/mixa med de flesta önskade smaksättningar, t ex stark hopkokt tomatsås (eller mixade soltorkade tomater), grillad paprika (eller färdig ajvar), zaatar (en mix av timjan, sumak och rostade sesamfrön), med mycket mer.
Själv tycker jag att hemmafixad hummus och diverse (jord)nötssmör är både gott och praktiskt som energi- och proteinkällor på vandring, men de förslagen har du redan fått. Jag rostar och mixar mina egna, blir så mycket godare och billigare.