Nytt multiverktyg

Nu har jag redan en Leatherman Charge Ti som ständig följeslagare på alla mina aktiviteter och den har redan allt man behöver i en sådan produkt.
Annars har jag oftast en Victorinox Golftool med mig i fickan.
Men kom igen nu. Den här tråden behandlar ju inte vad du redan är nöjd med. Återigen, detta är frågeställningen:

"1. Du ska ut på en vandring under ca 2-3 dagar. Lista de 4 viktigaste funktionerna du skulle vilja att ditt multiverktyg hade. (Ex: funktion för hjälp att få upp tältpinnar, funktion för att göra eld, kniv, lampa etc).

2. Vilka upplevda nackdelar har du haft med tidigare multiverktyg?"

~Paul~

Men kom igen nu. Den här tråden behandlar ju inte vad du redan är nöjd med. Återigen, detta är frågeställningen:

"1. Du ska ut på en vandring under ca 2-3 dagar. Lista de 4 viktigaste funktionerna du skulle vilja att ditt multiverktyg hade. (Ex: funktion för hjälp att få upp tältpinnar, funktion för att göra eld, kniv, lampa etc).

~Paul~

Ok, sorry, inget illa menat.

1. Kniv, Tång, Sax, Syl.

2. Kort & klen avbitardel på tången, tunga låsreglage, kall att jobba med på vintern, svår att hitta när det är mörkt.

Ok, sorry, inget illa menat.

1. Kniv, Tång, Sax, Syl.

2. Kort & klen avbitardel på tången, tunga låsreglage, kall att jobba med på vintern, svår att hitta när det är mörkt.
Haha, ingen fara.

Det här senaste svaret är klart mycket intressantare ;). Många bra synpunkter framför allt på punkt nr 2.

~Paul~

1.
spetsig tång med sidavbitare, kniv, skruvmejsel-(bits), burköppnare

2.
Dålig precision i tången - den ska gå att använda som pincett.
För vek infästning av kniven, kniven ska låsa i utfällt läge och gå att fälla ut med en hand.
För små lättningshål gör den svårdiskad och gör nästan ingen skillnad i vikt (kniven på skeletool).
Bitshållare som inte håller fast bitsen ordentligt - gör att bitsen försvinner.
Skruvmejslar av dålig kvalite som inte tål att användas.

varför ska det gå att öppna med en hand, detta kommer ursprungligen från fallskärmsvärlden och har nu blivit alle mans önskan.. jag vet varför när det gäller fallskärmshoppning men annars?

Jag vill ha en stark men liten tång för att kunna böja najtråd, kapa tunnare ståltråd, hålla i varma saker, dra åt muttrar som lossnat osv. Tången på Leatherman PST duger åt mig. De nyare är för "bulliga".

Jag vill också ha burköppnare, plattmejsel och stjärnmejsel.

En kniv i reserv är också bra.

Leatherman PST: tyvärr utgången, ofta "skev" tång, äldre modeller hade kassa mejslar, "vassa" kanter att hålla i.

Leatherman Wave (den nya): BITS, som dessutom inte är standard. :( tung.

Gerber Multiplier 600 (gammal modell): kassa verktyg, sladdrig och tung.

Leatherman Sideclip (i princip en PST) har mycket av det du frågar efter och väger lite.
Visst är alla verktyg på gränsen till att duga men de är bättre än inget alls. Tyvärr har den utgått.

Eldstål, kniv och lampa bärs ändå separat.

Om du tittar på utiskogenproffs så har de alltid en skidkniv ungefär som en vanlig Mora i storlek och tången som reserv.

1. Vet inte om jag behöver annat än kniv...
Tång kan vara bra om något går sönder. Pryl kan behövas om knivens spets inte duger. Tältpinnar drar man upp med knivens fångrem (fångremshål är viktigt). Eldstål kanske? (Måste då gå att lossa så det kan tändas med knivbladet).

Får man övergå till det utopiska vill jag att verktyget flyter, är neonfärgat (eller till och med sådant där som "laddar" med solljus under dagen och blir självlysande på natten, finns i alla fall som stjärnhimmel till taket i barnrum). Gärna en skön halsrem med snabbfäste. Lätt.

2. För dåliga knivsidor, behöver man ta i lite ska man inte göra sig illa. Gärna något gummiartat så verktyget ligger stilla. För hårda bladlås. Verktyg som faller isär i småbitar. För små verktyg, både kniv och tång måste ha en viss storlek för att fungera, liksom greppet.

Tång, sax, multifilblad,syl

1. Spetstång med avbitarfunktion, sax, Filblad med diamantbryne och sågkant, Syl
Ska vara de verktyg som inte finns i övriga utrustningen så jag tycker kniv är onödigt.
Jag har inget behov av mejslar i skogen men jag kan förstå skid- /skridskoåkaren kanske har dyl. Prioriterar jag innehåll så ska det inte vara sådant jag har med mig ändå.

För mig är det verktyg som är användbara i min hobby (fisket), reparera kropp (klippa plåster, fottejp mm), reparera utrustning (ta upp hål, böja, kapa)

Använder multiverktyg ofta i vardagen och arbete men det är en helt annan fråga.

2. Brister i andra verktyg: För tunga, svåröppnade, obekväma

Övrigt: Greppvänlig, synlig, lättöppnad, låg vikt. Ögla för halsrem

varför ska det gå att öppna med en hand, detta kommer ursprungligen från fallskärmsvärlden och har nu blivit alle mans önskan.. jag vet varför när det gäller fallskärmshoppning men annars?

kniven är det verktyg jag använder allra mest, så jag vill att den ska vara smidig att få fram, helst utan att behöva vika upp massa annat.

Tack!

Jopp, råkade ju se det där med reglerna efter att jag lagt upp inlägget. Ber så hemskt mycket om ursäkt om någon blev lite irriterad... Men sen fick jag ju så många bra svar och synpunkter så då vill jag ju inte ta bort inlägget heller =) Ibland är det svårt som student att nå ut till många olika grupper...

TACKAR så jättemycket för alla era välgenomtänkta svar och synpunkter. Det kommer väl till pass med alla annan research.

Får även tacka för att många har varit så engagerade! Stellan som gjorde den fina sammanställningen och dePaul som ser till att frågorna svaras.

Ska nu försöka att göra något bra av det här och försöka tillgodose era synpunkter.

Stort tack!

//Cecilia

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
Skogsakuten Nytt tvättmedel för 'NN-tex' kläder? Utrustning allmänt 0
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
perdans nytt batteri till MagLite Charger ? Utrustning allmänt 1
acr32 Lite nytt från Haglöfs Utrustning allmänt 24
dePaul Gott Nytt Uteår! Utrustning allmänt 7
Vandrare Nytt glas i klockan? Utrustning allmänt 7
haskell Nytt brittiskt märke med billiga prylar! Utrustning allmänt 5
avslutad Nytt på UL-fronten? Utrustning allmänt 0
Raskesven Gammalt och nytt Utrustning allmänt 14
asp Ultralätt, intet nytt under solen Utrustning allmänt 1
mtbsmuffe GOTT NYTT ÅR Utrustning allmänt 0
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg