Nytt multiverktyg

För vandring

tycker jag att nagelsax klarar det mesta som inte en vanlig kniv klarar. Nål och tråd och textiltape är också funkis.

Skidåkning, paddling, skridskoåkning och liknande där blir det mera intressant med tång, mejsel Philips nummer 3 för skidbindingar etc. Bitsmejsel metallfil/bågfil sax och tång tycker jag platsar i ett basic multiverktyg. Träsåg blir för liten i ett fickverktyg.

Fast du kanske skall kolla reglerna nedan innan du postar ditt första ämne: "Enkäter, studentprojekt, marknadsundersökningar mm är inte tillåtna
Inlägg som riktar sig till en grupp medlemmar med syfte att rådfråga, samla åsikter och dylikt för annat bruk än rent privat intresse är inte heller tillåtna."

Thure

Det där gällande reglerna är lätt att missa :). Skulle vilja lägga till en kommentar till mitt första inlägg. Självklart vill även undertecknad ha en massa skruvmejslar och dylikt men kravet var 4 verktyg. Allra oftast innehåller dessutom konservöppnaren och kapsylöppnaren någon typ av mejsel. Av denna anledning tog jag därför inte upp dem.

~Paul~

Stellan sammanfattade väl vad som behövs

* En bra tång med avbitare.
* Ett knivblad
* Skruvmejsel ------

Vad som saknas där är filen, två graderingar, en på varje sida och gärna ett sågblad i underkanten.
Se så blev det fyra verktyg.
Givetvis skall det vara snörfäste i ena skänkeln och finnas ett bra litet, nätt läderfodral till verktyget.

Om skänklarna är eloxiderade orange blir verktyget lättare att finna ute i naturen.

Cm och mm skala på utsidan av skänklarana är praktiskt, vill man nå den engelska marknaden bör även tummått finnas på andra sidan.

Min dröm har varit och är fortfarande att hitta ett multiverktyg med endast dessa fyra funktioner:
  • Tång med avbitare
  • Nagelsax
  • Kniv
  • Fil med två grovlekar
Det finns inget multverktyg som endast har dessa funktioner men jag hade köpt det direkt om det fanns.
//Peter

Ja he he det stämmer ja det är bara 4 st grejer. Jag vart lite exalterad där.:)

Tång med avbitare
Sax
Konservöppnare
Kniv.

Seved

Så...

* Tång med avbitare 10 st
* Kniv 8 st
* Konservöppnare 8 st
* Sax 6 st
* Skruvmejsel 5 st
* stjärnmejsel 5 st
* Fil 4 st
* Pincett 3 st
* Eldstål 2 st
* Spegel 1 st
* Syl 1st

jag tycker att många av dom befintliga är bra utrustade, problemet är ofta att härdningen på mejslarna är för kass och dom kompenserar genom att konstruera dom dåligt istället.. fokusera på att förbättra, urvalet är bra redan..

Så här ...

...
1. Du ska ut på en vandring under ca 2-3 dagar. Lista de 4 viktigaste funktionerna du skulle vilja att ditt multiverktyg hade. (Ex: funktion för hjälp att få upp tältpinnar, funktion för att göra eld, kniv, lampa etc).
...

Knivblad, tång, pincett, sax

...
2. Vilka upplevda nackdelar har du haft med tidigare multiverktyg?
...
1) Varför envisas många multiverktyg-leverantörer att montera på en korkskruv ...
För mig är den jättebra dem gånger en vinflaska skall korkas upp, i vildmarken har jag aldrig haft med eller kommer ha med vin.
2) Vissa verktyg kan vara svåra att få upp pga att dem är små och sitter hårt, inte bra.

Nu har jag redan en Leatherman Charge Ti som ständig följeslagare på alla mina aktiviteter och den har redan allt man behöver i en sådan produkt.
Annars har jag oftast en Victorinox Golftool med mig i fickan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
Skogsakuten Nytt tvättmedel för 'NN-tex' kläder? Utrustning allmänt 0
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
perdans nytt batteri till MagLite Charger ? Utrustning allmänt 1
acr32 Lite nytt från Haglöfs Utrustning allmänt 24
dePaul Gott Nytt Uteår! Utrustning allmänt 7
Vandrare Nytt glas i klockan? Utrustning allmänt 7
haskell Nytt brittiskt märke med billiga prylar! Utrustning allmänt 5
avslutad Nytt på UL-fronten? Utrustning allmänt 0
Raskesven Gammalt och nytt Utrustning allmänt 14
asp Ultralätt, intet nytt under solen Utrustning allmänt 1
mtbsmuffe GOTT NYTT ÅR Utrustning allmänt 0
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg