Nytt kök med gas!

Hur är alternativen till Trangia och Prius etapower till dom här toppstående köken? Jag gillar att "laga" min mat när jag är ute, inte bara äta frystorkat. Kan man steka en korvbit utan att det blir rangligt? Det gäller gasbrännarna i övrigt där det inte ingår köksutr.
 
Spindelkök för gas

Den typen jag valde när det blev ett nytt kök.
Stadigare, förvärmningsslinga och gastuben är separat. De senare för att bättre kunna utnyttja köket när det är lite kallare
Gillar själv att laga mat, påsmat är inte gott!

Primus express spider (äger ett sådant kök)
Lite ostadig konstruktion eftersom slangen är så styv att den gärna böjs och därför lyfter ena änden på köket. Står stadigt med kastrull och stekpanna på. Litet, lätt och smidigt. Koncentrerad låga , vilket är bra för kastruller med värmeväxlare
Levereras med värmereflektor men inte vindskydd (doh!) Lustigt men sant

MSR Windpro (har erfarenhet av detta kök)
Stadigare än primusvarianten. Större diameter på brännaren så lågorna sprids mer. På min Etapowerkastrull (1,7l) kommer lågorna troligen på värmeväxlaren vilket minskar effekten.
Levereras med BÅDE värmereflektor och vindskydd

Primus multifuel (har erfarenhet av detta kök)
Klarar gas och petroleumbränslen. Saknar reglering vid brännaren.
Stadig som urberget, låter som en Viggenmotor (dock när ebk:n inte är tänd)

Etapowerkastrull
Har en 1,7 l kastrull. Sparar gas. Kraftigt lock, funkar som tallrik med plastbestick. Kanske som improviserad stekpanna, får testa i sommar. Finns en avmonterbar ring på undersidan för att den ska passa på mindre kök. På mitt exemplar och kanske på nyare också rostar den rejält. Behövs inte på ovanstående kök, mer för MSR Pocketrocket o d.
Sammantaget ett bra köp.
 
Om du köper MSR Windpro, så kan jag varmt rekommendera tillbehöret Trillium base plate. Kökets stabilitet ökar markant med detta utsökta tillbehör. Kostar ca 400 kr.

Nu har jag i.o.f.s. ingen erfarenhet av just MSR Windpro, men väl av dess föregångare (MSR Rapid Fire) och av bensinvarianten av Windpro (MSR Simmerlite).
/Niklas
 
Har varit runt i lokala handeln och kollat lite. Dock har jag fortfarande inte förstått vad tex. Primus express spider, express, mimer och MSR:s reactor, EX osv har för existensberättigande framför köken som är komplett, tex Trangia och Primus EtaPower där det finns riktiga vindskydd komplett med panna och kärl. Köken borde följdaktligen bli stadigare och ha en bättre verkningsgrad och framförallt vara mycket smidgare eftersom man bara trycker upp köken och kör igång utan några extra vindskydd samt att de står stadigare jämfört med brännare som monteras direkt på gastuben. Detsamma gäller väl spindelköken? Finns inga vindskydd, inget som hindrar att kastrullen ramlar av etc.

Det enda fördel jag kan se med något av spindel samt toppmonterade brännarna är att man kommer ner något i vikt?

Innan jag köper ett Primus Etpower MF, vill jag med Er stämma av en extra gång med hänsyn till min frågeställning ovan.

tack för all respons!
 
Bevisligen så funkar de små sakerna med spindelben, börjar nu nästan känna mig komfortabel att köpa ett sånt dock står det mellan:
MSR Whisperlite Internationale och MSR Dragonfly.
Vilken bör man satsa på? Dragonfly står ju kategoriserat som "Basecamp" på deras sida, den andra som expedition.

Kuriösa:
Går att köpa från england tillsammans med alpine 2 pot set för endast 1586 ink frakt jämfört med i sverige ca 2100 kr. 514 kr att handla annat för.
 
jag skulle säga att den största skillnaden är att dragonfly har regleringen vid brännaren, till skillnad från whisperlight som bara har den på flaskan. Det gör att whisperlight är enklare att reglera lågan och sjuda med.

edit, med tanke på rubriken, inget av dom här två köken kan köras med gas, inte utan moddande iaf...
 
jag skulle säga att den största skillnaden är att dragonfly har regleringen vid brännaren, till skillnad från whisperlight som bara har den på flaskan. Det gör att whisperlight är enklare att reglera lågan och sjuda med..

Du menar väl att Dragonfly är lättare att sjuda med? Där regleras ju lågan direkt vid brännaren, vilket ger en mycket snabb respons från fullt ös till sjudning.

Dock har ju Dragonfly en koppbrännare och låter därefter (d.v.s. som en hårt trimmad MC-motor på högvarv), medan Whisperlite har en koppbrännare och gör i jämförelse sig väl förtjänt av modellnamnet Whisperlite).

Komplettera en Dragonfly med en Dragon tamer så erhålles ett riktigt trevligt bensinkök.

]edit, med tanke på rubriken, inget av dom här två köken kan köras med gas, inte utan moddande iaf...

Jodå, båda köken går alldeles utmärkt på amerikansk gas (alltså bensin) :)
/Niklas
 
Stabilitet

Hej igen!
Jag har 3 st. kök. Ett trangia med gasbrännare, ett superfly som monteras uppe på flaskan och ett primus omnifuel.

Trangia
+ absolut stabilast, bäst vindskydd, allt får plats i samma "paket"
+ lättjusterad låga
- vikt, storlek

Flaskmonterat superfly
+ fungerar både på gasflaskor med gängor och bajonettfattning = perfekt vid resor
+ lättjusterad låga
- litet
- svårt att skydda från vind
- vingligt

Omnifuel
+ fungerar på många bränslen
+ hyggligt stadigt (dock ej som trangia)
- måste förvärmas
- bökigt att skydda från vind

Vart och ett av köken har sina fördelar och dom är inköpta för olika ändamål. Superflyn är till för resor i europa där det ibland kan vara svårt att få tag i gängade gasburkar. Omnifuel har jag köpt nyligen för cykelresa i centralasien. Trangiat är dock trotjänaren som står stadigast, har bäst vindskydd och är lättast att tända och reglera lågan på. Det brukar bli trangia när vi skall ut på dags- eller helgturer.
 
Men vilka kök tillåter idag användning av allt? MSR:s kök gör inte detta? Inga av deras "spindel" varianter utan de klumpiga sakerna man ställer ovanpå gasflaskan. Feedback på de?

Jävligt snårigt det här...



Mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aborren Nytt gas kök !!!!!!!! Kök och brännare 19
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
såg nytt kök i samlingen Kök och brännare 2
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
KLAGER Även Optimus kommer med nytt kök i vår - Quasar Kök och brännare 11
GilbertK Nytt kök hos Biltema Kök och brännare 48
Hobbe21 Nytt kök Kök och brännare 4
il C nytt kök Kök och brännare 1
Northstar Nytt kök Kök och brännare 6
skogstroll Nytt kök? Kök och brännare 17
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
andy69 Nytt Primus? Kök och brännare 1
KamratJonas Problem med nytt primus micron Kök och brännare 10
masvean Nytt "turkjøkken" hva trenger jeg??? Kök och brännare 9
CrossM Nytt Multifuelkök till Trangia Kök och brännare 19
JSilfver Nytt fotogenkök Kök och brännare 1
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg