Nytt kök med gas!

Spindelkök vs alltiettkök

Fördelen med ett spindelkök som jag ser det är vikten. Jag minskar vikten med ett par hundra gram jämfört med ett trangia på gas. Däremot är alltiettkök lättare att handha, vindskydd osv passar bra. Mitt spindelkök med kastrull och kastrull är stabilt när jag använder det, vindskyddet skyddar också bra. Vinner i vikt och lite i volym men betalar i lite mer handhavande när jag ska sätta upp det.

På sista turen sa en kompis att ett omnifuel med vindskydd och etapowerkastrulll är effektivare än Primus etapowerkök. Inga referenser på det så jag låter det vara osagt. Kanske beror på att vindskyddet är så lågt på etapowerköket? Måste man fortfarande ta bort vindskyddet om man ska använda stekpannan?

När jag letade kök för två sen funkade följande både med gas och petroleum:
Primus: Multi-, Omnifuel, gravity
Optimus, MSR: inga, kanske finns nu
Andra kök?

Här är två läsvärda poster från tidigare trådar:
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=503095&postcount=10
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=475288&postcount=5
Kanske har du förstås redan läst dem.

Jag har ett Optimus Stella+ med Terra kastrullset. Det väger 975 gram allt som allt med spindelbrännare, två kastruller, stekpanna, vindskydd, isolerande fodral och tamoj.

Det kan ju jämföras med detta som väger 900 gram.

Nu är ju dessa gaskök, men Trangian kan du dessutom utrusta med klassisk spritbrännare.
:)

Fördelen med ett spindelkök som jag ser det är vikten. Jag minskar vikten med ett par hundra gram jämfört med ett trangia på gas. Däremot är alltiettkök lättare att handha, vindskydd osv passar bra. Mitt spindelkök med kastrull och kastrull är stabilt när jag använder det, vindskyddet skyddar också bra. Vinner i vikt och lite i volym men betalar i lite mer handhavande när jag ska sätta upp det.

På sista turen sa en kompis att ett omnifuel med vindskydd och etapowerkastrulll är effektivare än Primus etapowerkök. Inga referenser på det så jag låter det vara osagt. Kanske beror på att vindskyddet är så lågt på etapowerköket? Måste man fortfarande ta bort vindskyddet om man ska använda stekpannan?

När jag letade kök för två sen funkade följande både med gas och petroleum:
Primus: Multi-, Omnifuel, gravity
Optimus, MSR: inga, kanske finns nu
Andra kök?

En annan fördel med spindelkök och toppmonterade kök är ju valfriheten med kastruller och stekpannor. Man är med andra ord inte låst till just Trangias kastruller och "stekpannor".
/Niklas

Här är två läsvärda poster från tidigare trådar:
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=503095&postcount=10
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=475288&postcount=5
Kanske har du förstås redan läst dem.

Jag har ett Optimus Stella+ med Terra kastrullset. Det väger 975 gram allt som allt med spindelbrännare, två kastruller, stekpanna, vindskydd, isolerande fodral och tamoj.

Det kan ju jämföras med detta som väger 900 gram.

Nu är ju dessa gaskök, men Trangian kan du dessutom utrusta med klassisk spritbrännare.
:)

Tack för länkarna. Mkt intressant läsning. Vilket ger mig frågan igen, vad har dessa spindelbrännare och toppstående brännare för existensberättigande mot tex Trangia för den som inte bestiger mount everest? Jag har inte hittat direkt någon anledning! + att Trangia numera erbjuder sats för multifuel att komplettera med.

Ähhh, nu blir det ett Trangia fast ett nyare och fräschare. Så expeditionsmässig är jag inte så att jag fipplar med saker när det är -30 ute.

Frågan är vilket Trangia man ska välja, får söka lite efter mer info..

Tack för genomgången ialf! Känner mig betydligt klokare nu än när tråden startades.

Mvh

Fördelar spindelkök?

Uppenbarligen inga fördelar om ett gasTrangia har samma vikt och dessutom blir billigare....attans att det erbjudandet inte fanns för 2 år sen! :)

Toppmonterat har sin fördel i låg vikt och volym. Grytan är ofta mindre så totalvolymen blir mindre.

Ähhh, nu blir det ett Trangia fast ett nyare och fräschare. Så expeditionsmässig är jag inte så att jag fipplar med saker när det är -30 ute.

Frågan är vilket Trangia man ska välja, får söka lite efter mer info..

Tack för genomgången ialf! Känner mig betydligt klokare nu än när tråden startades.

Mvh

Om du är ute mest själv eller max 2 personer så är trangia 27 att föredra då den kommer vara någon eller några hekto lättare (har inte kollat exakt värde) än trangia 25. Då 27 är mindre även grytmässigt så är 0.5 liter vatten/mat den praktiska mängden vid uppvärmning även om det går att få i 1-2 dl till, men risken för överkok och slabb ökar exponentiellt med mängden extra vatten utöver 0.5 liter

0.5 liter är ungefär den mängden vatten man får kvar efter att smält en full rågad 27 gryta packad med snö, skall man smälta mycket snö för vatten så önskar man sig snart en större gryta.

Jag är väldigt nöjd med mitt Trangia 27 (alltså den mindre varianten för max 2 personer). Litet och kompakt och roligare att laga mat på jämfört med mitt EtaExpress som är en suverän vattenkokare. Det känns som att gasen räcker hur länge som helst.

I följande inlägg http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=504887&postcount=30

provade jag omnifuel med gasol vid olika tryck (i samma tråd några inlägg senare finns det lite om ljudnivå) och där ser man att den inte fungerar bra vid låg pådrag men också att den är inte speciellt gassnål även vid användning i närmast ideal förhållande.

I det avseende så är trangia 27 med gasolbrännare betydligt bättre på att förvalta gasolen samt att det verkligen går att elda med liten låga när man vill långkoka tex. ris...

Jagar man vikt så är nödvändig bränslemängd inte försumbar post om man skall vara ute länge utan bunkring och här inser man att om man skall elda med gasol enbart så skall man nog ha en annan brännare än omnifuel som ger bättre verkningsgrad.

Kör man blandat med MF och gasol så skulle jag verkligen fundera på att låta MF-brännarna just elda bensin/fotogen/diesel och när man skall använda gasol så använder man just en dedikerad gasolbrännare av hattyp för detta då de flesta hattbrännare på gasol kan elda vid väldigt små pådrag för tex. långkok av ris där omnifuel inte gör sig särskild bra, speciellt inte med eldning av gasol....

Jag körde med MSR Pocket Rocket, toppmonterat, tidigare. Funktionen var inget problem. Instabiliteten var dock ett problem enligt mig.
Köpte därför ett MSR Windpro, som är ett lågt och lätt så kallat spindelkök, med hög effekt. Betydligt stabilare konstruktion med den lägre tyngdpunkten.

(Jag vet att det finns de som tycker att Windprobrännaren behöver kombineras med ett Trilliumbase för att få optimal stabilitet. Jag emotsäger inte detta påstående men själv klarar jag mig mycket bra utan).

Lars Östlin

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aborren Nytt gas kök !!!!!!!! Kök och brännare 19
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
såg nytt kök i samlingen Kök och brännare 2
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
KLAGER Även Optimus kommer med nytt kök i vår - Quasar Kök och brännare 11
GilbertK Nytt kök hos Biltema Kök och brännare 48
Hobbe21 Nytt kök Kök och brännare 4
il C nytt kök Kök och brännare 1
Northstar Nytt kök Kök och brännare 6
skogstroll Nytt kök? Kök och brännare 17
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
andy69 Nytt Primus? Kök och brännare 1
KamratJonas Problem med nytt primus micron Kök och brännare 10
masvean Nytt "turkjøkken" hva trenger jeg??? Kök och brännare 9
CrossM Nytt Multifuelkök till Trangia Kök och brännare 19
JSilfver Nytt fotogenkök Kök och brännare 1
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg