Nytt Hilleberg tält som släpps 2016!

Ja det är säkert så. Jag har skaffat ett Unna nu, som jag tycker känns mer säkert, och varmare. Jättefint tält:)
Jag tycker inte om att det blåser in genom glipan på Anjan. Det behövs inte mycket vind förrän golvet börjar flaxa. Tror det beror på att man när man sätter upp tältet då kan man bara få yttertältet spänt och fint. Men innertältet liksom ligger som en trött påse utmed långsidan och det går inte att få det spänt. Sen trycker vinden in sidan och då börjar det flaxa i golvet.
Det kanske bara är mitt tält som har dålig passform. :-/
Funderar om andra tält med uppdragen yttertältsduk kanske sätts upp med innern först, så man kan få det spänt innan man lägger på yttertältet. Kanske man slipper flaxandet.

Tänkte först ta med Anjan till fjällen men oroade mig för att det skulle blåsa iväg med mig inuti. Funderade på att ta med kassar att fylla med sten och lägga inuti (jag skojar inte) men sen insåg jag att det är bättre att köpa ett tält jag gillar istället och acceptera vikten.

Såg förresten i nya tältkatalogen att både Niak och Enan gått upp i vikt ett hekto. De har fått v- peggar istället.

jag köpte anjan till slut, det jag backade på när det gäller unna var absiden och vikten. hittills är jag nöjd, men till sommaren ska jag till lappland och då blir det test av anjan i fjällmiljö. dock är jag inte orolig, jag har sett ett vindtest där anjan stod emot 28 m/s från sidan, framifrån eller bakifrån skulle den klara ännu mer.
dock återstår ett tältköp till, ngt runt kilot. vaude power lizard sul 1-2 eller enan är kandidaterna.

Ska slå till på ett nytt tält i vår.

Valen står mellan Enan och Niak 1.5
Kommer inte användas på vintern så ett Akto t.ex. är uteslutet.

Kommer användas på vandring i närområdet Östgötaleden och Sörmlandsleden samt Keb Classic.

Har även en ambition att få med tältet på cykeln vid längre turer - bikepacking med seatbag, framebag osv......

Nån enstaka gång kanske sambo vill följa med och egentligen har vi ett billigt 2-pers tält för de gångerna men Niak 1.5 skulle ju kunna rymma 2 personer.

Enan - Lätt smidigt och egentligen allt jag söker MEN är Niak det smartare valet trots högre vikt. Blir ju lite rymligare som solotält.

Frågan är om Niak får plats på cykeln.

Svårt detta
Komfort vs vikt.

Enan ser tillräckligt rymligt ut egentligen men samtidigt vill jag kunna vara inne i tältet vid dåligt väder osv.....

Jag vet att det finns en massa andra bra tält men nu är det så att jag i princip bestämt mig för Hilleberg.

Tacksam för synpunkter.

som jag har fattat det kommer niak att ligga på 8500 kr. för lite mer utrymme än enan samt själstagande är det knappast värt dom pengarna

Det blev inte riktigt så dyrt, det ligger ute på Hillebergs hemsida nu och kostar 7295:-.
http://se.hilleberg.com/SV/products/yellow-label/niak/niak.php

Vilket är jättedyrt iallafall, tycker jag.

intressant, dom gjorde det i kerlon 1000, jag trodde det var 600, priset blev heller inte 8500. men vikten är inte långt ifrån anjan, bara 100 grams skillnad. jag trodde tältet skulle landa på 1,5 kg brutto. hilleberg är bra på att nisha in sig där det inte finns tält och denna modell fyller ett tomrum. men priset är fortfarande för högt och skillnaderna för små mot ex. anjan för att det ska motivera.

Det var tänkt Kerlon 600 för Niak från början. Pratade med Hilleberg härom dagen då jag eventuellt skall köpa nytt tält och de sa att Kerlon 600 var för bökigt att sy nu p.g.a. en ny EU-regel eller liknande.

Det är också därför som även Enan har Kerlon 1000 nu och väger 1,2 kg. Båda modellerna har även fått V-Pegs som jag tycker är klart bättre.

Verkar inte som de hunnit uppdatera allt på webbsidan men om man kollar i den nya katalogen är det tydligt.

Det var tänkt Kerlon 600 för Niak från början. Pratade med Hilleberg härom dagen då jag eventuellt skall köpa nytt tält och de sa att Kerlon 600 var för bökigt att sy nu p.g.a. en ny EU-regel eller liknande.

Det är också därför som även Enan har Kerlon 1000 nu och väger 1,2 kg. Båda modellerna har även fått V-Pegs som jag tycker är klart bättre.

Verkar inte som de hunnit uppdatera allt på webbsidan men om man kollar i den nya katalogen är det tydligt.

ok, det var nytt. intressant är att mitt gamla akto med kerlon 1200 vägde 1.5 och klarade 4 säsonger, enan 1000 väger bara 300 gram mindre. jag var intresserad av enan, frågan är om de äldre 600 modellerna kommer att sänkas i pris. en konkurrent till enan är vaude power lizard modell 2016, jag tror den fixar 4s med en vikt på 1.16 kg.

Hej,
Jag köpte Enan förra året för min första Sarekvandring och redan under vandringen ångrade jag mitt köp. Anledningen att jag köpte Enan var vikten och jag trodde den skulle vara rymligare invändigt. Enligt den informationen jag hade skulle Enan vara som Akto men lättare och därför en 3 saisongstält.
Under vandringen insåg jag att jag borde ha använt mitt enmanstält från ALPS som har ett meshinnertält med 2 bågar. Det står mycket stabilt och att ställa upp den går på nolltid. Yttertältet fästs med spännen och så har det 2 genomskinnliga takhörn. Tältet kan öppnas från bägge sidor vad jag upplevde som mycket praktiskt. Tältet väggar 1,5kg och enda nackdelen är att det blir lite trångt med säcken i. Jag köpte tältet i Singapore och det var i princip det enda alternativet. Jag behövde det för att kunna få en permit till Overland Treck. Det visade sig att jag fick plats i stugorna men de kräver det ändå. Tältet kom först till användning under 2014-års vandring i Rago och Nordkalotten & Gränseleden. Då var det uteslutande kanon väder så tältet prövades aldrig i hård vind eller regn. Dock kändes den stabil och yttertältet låg inte på innertältet för konstruktionen är sådan.
Ändå så fick jag för mig att den inte skulle duga för Sarek. Jag följde tidigare trådar om tält och de flesta rekommenderade ett Hillebergstält som sätts upp med Innertältet i ett. Och så var det då med vikten, 400g skulle jag vinna och vad jag trodde mer utrymme. Det senare stämde inte, det kändes lika trångt med säcken i. Och på grund av det fina vädret de första 5 dagarna (gick i slutet av augusti) och den myggexplosionen som var just denna vecka så önskade jag att jag kunde sitta i mitt meshtält och ändå njuta av utsikten. Visserligen fick jag sedan uppleva sämre väder med regn och storm. Jag är övertygat om att ALPS hade klarat det. En ytterligare nackdel med Enan var att under en frostnatt lade sig yttertältet på innertältet och det blev fuktig invändigt. Som tur var så blev det en strålande dag och solen värmde upp tältet efter ett tag. Det går inte att spänna så att yttertältet inte skulle kunna ligga på. Blir det lite tyngd på tältduken så kommer det i kontakt med innertältet.
För nästa års vandring i Arjeplogsfjällen och Sulitjelma rund så blir det troligtvis ALPS.
En eloge dock till Hilleberg. De 3 holen som mössen gnagade redan vid första tältnatten lagades mycket snyggt och utan att jag fick betala.
Det var mitt femte tältköp (4-manna Salewa, Nallo, Alps, Enan och Bivakstält från Marmut) och ändå blir det aldrig rätt tält man tycks har med sig.
Mvh Veni

Hej,
Jag köpte Enan förra året för min första Sarekvandring och redan under vandringen ångrade jag mitt köp. Anledningen att jag köpte Enan var vikten och jag trodde den skulle vara rymligare invändigt. Enligt den informationen jag hade skulle Enan vara som Akto men lättare och därför en 3 saisongstält.
Under vandringen insåg jag att jag borde ha använt mitt enmanstält från ALPS som har ett meshinnertält med 2 bågar. Det står mycket stabilt och att ställa upp den går på nolltid. Yttertältet fästs med spännen och så har det 2 genomskinnliga takhörn. Tältet kan öppnas från bägge sidor vad jag upplevde som mycket praktiskt. Tältet väggar 1,5kg och enda nackdelen är att det blir lite trångt med säcken i. Jag köpte tältet i Singapore och det var i princip det enda alternativet. Jag behövde det för att kunna få en permit till Overland Treck. Det visade sig att jag fick plats i stugorna men de kräver det ändå. Tältet kom först till användning under 2014-års vandring i Rago och Nordkalotten & Gränseleden. Då var det uteslutande kanon väder så tältet prövades aldrig i hård vind eller regn. Dock kändes den stabil och yttertältet låg inte på innertältet för konstruktionen är sådan.
Ändå så fick jag för mig att den inte skulle duga för Sarek. Jag följde tidigare trådar om tält och de flesta rekommenderade ett Hillebergstält som sätts upp med Innertältet i ett. Och så var det då med vikten, 400g skulle jag vinna och vad jag trodde mer utrymme. Det senare stämde inte, det kändes lika trångt med säcken i. Och på grund av det fina vädret de första 5 dagarna (gick i slutet av augusti) och den myggexplosionen som var just denna vecka så önskade jag att jag kunde sitta i mitt meshtält och ändå njuta av utsikten. Visserligen fick jag sedan uppleva sämre väder med regn och storm. Jag är övertygat om att ALPS hade klarat det. En ytterligare nackdel med Enan var att under en frostnatt lade sig yttertältet på innertältet och det blev fuktig invändigt. Som tur var så blev det en strålande dag och solen värmde upp tältet efter ett tag. Det går inte att spänna så att yttertältet inte skulle kunna ligga på. Blir det lite tyngd på tältduken så kommer det i kontakt med innertältet.
För nästa års vandring i Arjeplogsfjällen och Sulitjelma rund så blir det troligtvis ALPS.
En eloge dock till Hilleberg. De 3 holen som mössen gnagade redan vid första tältnatten lagades mycket snyggt och utan att jag fick betala.
Det var mitt femte tältköp (4-manna Salewa, Nallo, Alps, Enan och Bivakstält från Marmut) och ändå blir det aldrig rätt tält man tycks har med sig.
Mvh Veni

ett tält ska helst vara starkt, rymmligt och lätt men man kan bara få två av egenskaperna. jag hade ett akto som jag fortfarande anser vara den bästa kompromissen av de tre egenskaperna. men jag sålde det på grund av att jag behövde ett större tält som man kan leva i under två dagars regn, inte bara existera i. så det blev anjan, 1.8 kg med gått om plats. men nu behöver jag ett 1 kg tält för turer där man bara sover och sedan går vidare med lätt packning, då skulle "nya" enan fungera bland annat, men även vaude power lizard som nämnts tidigare.
jag föredrar tält där man spänner upp både inner och ytterrält samtidigt, annars borde innertältet bli blött vid ösregn.
späningen i yttertältet får man kanske fixa med efterspänning, silikon väv tenderar att slacka lite.
Att köpa rätt tält handlar om kompromisser, det är därför man skaffar sig flera tält...

Intressant!

Är på tältjakt.

Enan
Akto (behöver bara ett 3 säsonger)
Niak 1.5
Annat

Är det värt att betala fullpris för den tjockare väven?

Läste en annan recension av Enan där det fick bra omdöme.

Hade i princip handen på köpknappen men väljer att avvakta lite.

Synpunkter mottages.

Söker
Lätt
1 pers (2 om man tycker om varandra)
3-säsong
Inte klastrofobiskt men behöver ej ett slott

Intressant!

Är på tältjakt.

Enan
Akto (behöver bara ett 3 säsonger)
Niak 1.5
Annat

Är det värt att betala fullpris för den tjockare väven?

Läste en annan recension av Enan där det fick bra omdöme.

Hade i princip handen på köpknappen men väljer att avvakta lite.

Synpunkter mottages.

Söker
Lätt
1 pers (2 om man tycker om varandra)
3-säsong
Inte klastrofobiskt men behöver ej ett slott

kolla vaude power lizard sul 1-2, dom släpper en uppdaterad modell i mars med extra luft ventil a la akto. rätt rymligt också. enan kommer att släppas med kerlon 1000 i mars, personligen tror jag den kommer att funka över trädgränsen

Inför sommarens cykeltur till Gotland förra året, införskaffades ett HB Enan och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med det tältet. Det regnade riktigt rejält periodvis och inte kom det in en droppe i tältet.

Vad jag upplevde som negativt var att det bildades en del kondens i huvudänden, kondens som sedan fångades upp av håret i samband med att man skulle resa på sig, för att gå ut och tömma blåsan.

Dessutom bildas det en hel del kondens/väta i taket på absiden, i samband med kraftig nederbörd, men jag vill inte påstå att det regnar igenom.

Absiden är imponerande stor, jag fick utan problem plats med fem cykelväskor i det utrymmet.

Att knô in två personer skulle jag däremot tänka mig för att göra, oavsett hur mycket man tycker om varandra, för utrymmet är begränsat, även om det inte är trångt för en person.

Om den som ligger innerst och skall ut och tömma blåsan under det att man skall sova, bör vederbörande vara akrobat för att ta sig ut, utan att störa den andre.

Snabbt som tusan att sätta upp, när man väl fått rutin på det. Sammantaget är jag ändå väldigt nöjd, men med de reservationer som nämnts ovan.

Bilden tagen vid Hoburgsgubben, Gotlands södra spets.

Bilagor

• 20150810_103507.jpg
    20150810_103507.jpg
    63.4 KB · Visningar: 1,211
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
Strykarräven Nytt tält - men vilket? Bo och sova 31
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg