Ja det är säkert så. Jag har skaffat ett Unna nu, som jag tycker känns mer säkert, och varmare. Jättefint tält
Jag tycker inte om att det blåser in genom glipan på Anjan. Det behövs inte mycket vind förrän golvet börjar flaxa. Tror det beror på att man när man sätter upp tältet då kan man bara få yttertältet spänt och fint. Men innertältet liksom ligger som en trött påse utmed långsidan och det går inte att få det spänt. Sen trycker vinden in sidan och då börjar det flaxa i golvet.
Det kanske bara är mitt tält som har dålig passform. :-/
Funderar om andra tält med uppdragen yttertältsduk kanske sätts upp med innern först, så man kan få det spänt innan man lägger på yttertältet. Kanske man slipper flaxandet.
Tänkte först ta med Anjan till fjällen men oroade mig för att det skulle blåsa iväg med mig inuti. Funderade på att ta med kassar att fylla med sten och lägga inuti (jag skojar inte) men sen insåg jag att det är bättre att köpa ett tält jag gillar istället och acceptera vikten.
Såg förresten i nya tältkatalogen att både Niak och Enan gått upp i vikt ett hekto. De har fått v- peggar istället.
jag köpte anjan till slut, det jag backade på när det gäller unna var absiden och vikten. hittills är jag nöjd, men till sommaren ska jag till lappland och då blir det test av anjan i fjällmiljö. dock är jag inte orolig, jag har sett ett vindtest där anjan stod emot 28 m/s från sidan, framifrån eller bakifrån skulle den klara ännu mer.
dock återstår ett tältköp till, ngt runt kilot. vaude power lizard sul 1-2 eller enan är kandidaterna.