Nästan alla politiska trådar på forumet handlar om miljö eller jakt. Det finns forumkategorier för båda. Några få trådar har hamnat på fel plats utanför dessa kategorier. Miljöfrågor har ofta en naturlig koppling till politik.
Att lyfta ut forumrelaterade diskussioner med politisk laddning skulle jag tolka som att de inte är önskvärda i det allmänna samtalet. Det ligger i linje med en utveckling som jag ser i resten av samhället. Folk blir allt räddare för att ha en åsikt och riskera att sticka ut på fel sätt. Allt fler åsikter blir klassade som kontroversiella och kan inte yttras på t.ex. en arbetsplats utan att riskera problem för den som yttrade dem. I praktiken råder inte yttrandefrihet i det här landet enligt mig. Det är ett av flera hot mot vår värdefulla demokrati. Det leder till att vi låter politikerna driva en politik som skiljer sig från folkets vilja på flera områden. Det i sin tur bygger upp en frustration och ett förakt för delar av politiken. I slutänden kan det bli explosivt.
Jag skulle önska att människor blir modigare och vågar säga vad de tycker i politiska frågor. Och att acceptansen för andras åsikter blir större.
En forumkategori för politik kommer att locka till locka till trådar om all sorts politik, ett mycket bredare fält än det som nu finns på forumet. Det skulle en del gilla, andra ogilla. Det är ett ganska stort beslut att ta.