Nyp i fingrarna!

Jag håller med, jag har tappat en del i stryka och det har gjort mig bättre då jag nu måste vara mer teknisk. Och bättre tekninken ger mer än den förlorade styrkan.

Ja, jag kan bara bekräfta från andra hållet. Jag har rutten teknik och är också en usel klättrare fast jag är stark som en björn! (en gammal och liten björn kanske...)

sju år, nää, mer än så

lilla_my; sa:
Ha tålamod! Det går inte att forcera fram finerstyrka, eftersom det inte bara handlar om muskler, utan även leder och senor. Min guru (som varit skadefri under mer än 20 års klättring på riktigt svåra leder) säger att det tar cirka sju år att få maxstyrka i fingrarna, alla fingerdelar inberäknat. Så jobba på - långsiktigt.

Ett annat argument till att det är just klätterträning som är det bästa, är att du får bättre teknik och balans. Och med bättre teknik/balans kommer du inte att behöva belasta fingrarna lika hårt, det kommer att räcka med att du "lutar" dig mot ett grepp, istället för att du hänger i det.

Jag har snackat med en gubbe som klättrat på jättesvåra och jättelånga leder och han sa att det tar ca 30-45 år att bygga upp handmusklerna....
Kämpa på

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rl kramp i fingrarna Sportklättring 8
Ix Ont i fingrarna... Sportklättring 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg