Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nyp i fingrarna!
- Trådstartare _iceman_
- Start datum
Ett väldigt bra sätt att träna upp fingerstyrkan är att knyta fast ett snöre på en pinne eller liknande och knyta en relativt lätt tyngd i andra änden (ca 5 kg beroende på längden på snöret) börja sedan sakta rulla upp snöret på pinnen. När du har kommit ända upp så släpp ned den igen på samma sät fast motsatt så du håller imot.
AKTA ER FÖR SMÅ GREPP I BÖRJAN DÅ DESSA KAN SABBA LEDERNA I FINGRARNA.
AKTA ER FÖR SMÅ GREPP I BÖRJAN DÅ DESSA KAN SABBA LEDERNA I FINGRARNA.
Re: Att bara klättra?
gym, klättervägg, löpning.
jag tränar löpning med vikter runt vristerna ca 1 mil i veckan, på gymmer tränar jag framförallt olika roddmaskiner för att få en köttig rygg ( tränar även resten av kroppen men inriktar mig på rygg och axlar ) på klätterväggen tränar jag olika tekniker.
jag tycker att min träning hjälper mig fetmycket, satte min första 7a i lördags
fingrarna tränar jag hemma med en kläm grejja från stadium med märket Nike, den är i dildo matereal o tar mycket på underarmarna / fingrarna..
ha det bra o träna rätt
Klart att det hjälper och jag tycker att det är det roligaste sätter att träna på men, allsidig träning måste nog ändå vara bäst.hwandin; sa:Det enklaste och roligaste borde ju vara att klättra leder/bouldra på sådana grepp. Är det en för långsam metod eller hjälper det inte?
Helena
gym, klättervägg, löpning.
jag tränar löpning med vikter runt vristerna ca 1 mil i veckan, på gymmer tränar jag framförallt olika roddmaskiner för att få en köttig rygg ( tränar även resten av kroppen men inriktar mig på rygg och axlar ) på klätterväggen tränar jag olika tekniker.
jag tycker att min träning hjälper mig fetmycket, satte min första 7a i lördags
fingrarna tränar jag hemma med en kläm grejja från stadium med märket Nike, den är i dildo matereal o tar mycket på underarmarna / fingrarna..
ha det bra o träna rätt
hantel
En metod, som dock är dynamisk, är att lägga armen på en vadderad stol med handflatan uppåt och handen utanför kanten. Med en hantel i handen "rullar" du handen upp och ner.
Visst är det bäst för klättringen att träna underarmsmusklerna statiskt, men jag tror inte att det är så viktigt om man inte tränar så mycket. Tränar man 2 ggr. i veckan eller mindre hjälper nog all träning, statisk som dynamisk.
En metod, som dock är dynamisk, är att lägga armen på en vadderad stol med handflatan uppåt och handen utanför kanten. Med en hantel i handen "rullar" du handen upp och ner.
Visst är det bäst för klättringen att träna underarmsmusklerna statiskt, men jag tror inte att det är så viktigt om man inte tränar så mycket. Tränar man 2 ggr. i veckan eller mindre hjälper nog all träning, statisk som dynamisk.
Pest eller kolera
Tyvärr är det väl så att man måste välja mellan maxstyrka och "pump". Givetvis ger hög maxstyrka att pumpen kommer senare, men om man har tänkt att klättra långa pumpande leder måste man även träna uthållighet.
// Fredrik (som vanligt svag, men för tillfället hyfsat uthållig)
engdell; sa:Bästa boten mot mjölksyra är högre maxstyrka.
Då kanske du inte behöver vara tålig ens.
Det är väl bättre att syresätta musklerna än att tåla mjölksyra.
Tyvärr är det väl så att man måste välja mellan maxstyrka och "pump". Givetvis ger hög maxstyrka att pumpen kommer senare, men om man har tänkt att klättra långa pumpande leder måste man även träna uthållighet.
// Fredrik (som vanligt svag, men för tillfället hyfsat uthållig)
Välja mellan maxstyrka och pump?
Kan du förklara?
Som jag ser det har du två sätt att undvika pump.
1. Högre maxstyrka så du inte stryper muskeln.
2. Mindre belastning (läs bra teknik, låg vikt) så att du inte stryper muskeln.
Sen så uppfyller inte jag någon av kriterierna särskillt bra, så jag får alltid pump.
Kan du förklara?
Som jag ser det har du två sätt att undvika pump.
1. Högre maxstyrka så du inte stryper muskeln.
2. Mindre belastning (läs bra teknik, låg vikt) så att du inte stryper muskeln.
Sen så uppfyller inte jag någon av kriterierna särskillt bra, så jag får alltid pump.
I boken "How to climb 5.12" skriver författaren
"Max strength build endurane, endurance does not build max strength". Med detta menar han att om man tränar sin max stryrka så kommer man när man klättrar lättare grejjer ligga på en lägre procent av sin maxsturka och därmed orka längre. uthålighetsträning ger däremot mest bara uthållighet och bara lite mer max styrka. Enligt detta ska man alltså träna sin maxstyrka. Men då ska man tänka på att boken är skriven för a sportklättring på korta hårda leder. Om man ska ut och köra 12 repllängder femma så är ju det en annan grejj, som den boken inte behandlar. Vad bästa träning är då vet jag inte... antalgligen att klättra en massa. Det är ju liksom ett safe bet, klättra, klättra och klättra mer. Bästa träningen för klättring är trots allt klättring. Särskilt om man int är så duktig, teknik ger mer än styrka. Själv var jag mycket starkare för ett par år sedan men klättrar svårare leder idag idag.
"Max strength build endurane, endurance does not build max strength". Med detta menar han att om man tränar sin max stryrka så kommer man när man klättrar lättare grejjer ligga på en lägre procent av sin maxsturka och därmed orka längre. uthålighetsträning ger däremot mest bara uthållighet och bara lite mer max styrka. Enligt detta ska man alltså träna sin maxstyrka. Men då ska man tänka på att boken är skriven för a sportklättring på korta hårda leder. Om man ska ut och köra 12 repllängder femma så är ju det en annan grejj, som den boken inte behandlar. Vad bästa träning är då vet jag inte... antalgligen att klättra en massa. Det är ju liksom ett safe bet, klättra, klättra och klättra mer. Bästa träningen för klättring är trots allt klättring. Särskilt om man int är så duktig, teknik ger mer än styrka. Själv var jag mycket starkare för ett par år sedan men klättrar svårare leder idag idag.
Ha tålamod! Det går inte att forcera fram finerstyrka, eftersom det inte bara handlar om muskler, utan även leder och senor. Min guru (som varit skadefri under mer än 20 års klättring på riktigt svåra leder) säger att det tar cirka sju år att få maxstyrka i fingrarna, alla fingerdelar inberäknat. Så jobba på - långsiktigt.
Ett annat argument till att det är just klätterträning som är det bästa, är att du får bättre teknik och balans. Och med bättre teknik/balans kommer du inte att behöva belasta fingrarna lika hårt, det kommer att räcka med att du "lutar" dig mot ett grepp, istället för att du hänger i det.
Ett annat argument till att det är just klätterträning som är det bästa, är att du får bättre teknik och balans. Och med bättre teknik/balans kommer du inte att behöva belasta fingrarna lika hårt, det kommer att räcka med att du "lutar" dig mot ett grepp, istället för att du hänger i det.
Exakt hur fingrarna ska tränas finns mycket åsikter om, och det är säkert ett svårt kapitel. Angående olika grepp och dess benämningar finns en bra artikel med bilder på http://www.8a.nu på den engelska sidan. Står även om mjölksyra där.
Själv är jag lite nybörjare när det gäller klättring. Jag är "lite armstark" åtminstone, sedan tidigare, men drabbas av mjölksyraproblem ganska snabbt särskilt när jag klättrar inne, eller om det är mycket pinchiga grepp ute.
Det beror bl a på två saker (tror jag), jag har lite för dålig kondis, så blodet innehåller kanske lite för lite syre, samt att jag har dålig teknik i ben och fötter. Alltså bör jag t ex löpträna, då får jag upp flåset och även lite mer benstyrka. Tekniken tror jag att jag förbättrar bäst på LÄTTA inomhusleder där jag kan tänka på att utnyttja benen. På svårare leder använder jag ju desperat armarna och häver mig uppåt på höga, bra grepp vilket jag klarar, men bara en halv led (dvs kanske 10 m). Sen har jag världens Karl Alfred-armar...
Jag klarar dock lika mycket pull-ups (crimp) eller längre dead-hang än kompisen, som klättrat mycket för några år sedan. Han tassar dock uppför leder som är ett par grader svårare (irriterande).
Jag misstänker att fingerstyrkans betydelse inte får överskattas. Teknik (och även benstyrka) och bra kondis hjälper nog en hel del...
Själv är jag lite nybörjare när det gäller klättring. Jag är "lite armstark" åtminstone, sedan tidigare, men drabbas av mjölksyraproblem ganska snabbt särskilt när jag klättrar inne, eller om det är mycket pinchiga grepp ute.
Det beror bl a på två saker (tror jag), jag har lite för dålig kondis, så blodet innehåller kanske lite för lite syre, samt att jag har dålig teknik i ben och fötter. Alltså bör jag t ex löpträna, då får jag upp flåset och även lite mer benstyrka. Tekniken tror jag att jag förbättrar bäst på LÄTTA inomhusleder där jag kan tänka på att utnyttja benen. På svårare leder använder jag ju desperat armarna och häver mig uppåt på höga, bra grepp vilket jag klarar, men bara en halv led (dvs kanske 10 m). Sen har jag världens Karl Alfred-armar...
Jag klarar dock lika mycket pull-ups (crimp) eller längre dead-hang än kompisen, som klättrat mycket för några år sedan. Han tassar dock uppför leder som är ett par grader svårare (irriterande).
Jag misstänker att fingerstyrkans betydelse inte får överskattas. Teknik (och även benstyrka) och bra kondis hjälper nog en hel del...
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
kramp i fingrarna | Sportklättring | 8 | ||
Ont i fingrarna... | Sportklättring | 6 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg