Nyfrälst

Visst är det kul hur mycket det finns att fundera på kring en liten plastbit. Min variant är att skippa plast- eller metallbiten (a k a linsträckaren) . Detta är inte någon hysterisk gramjakt utan för att jag upplever att det är de här bitarna på linorna som gör att dessa lätt snottrar ihop sig till en röra.

Jag använder istället en friktionsknut s k taut line hitch som jag alltså gör varje gång jag drar linan runt tältpinnen. När jag river tältet så löser jag upp knuten så att linan är helt rak och knutfri. Då tycker jag det blir betydligt mindre hopsnottrade linor, vilket är en fördel om man skall sätta upp tältet i blåst och regn.
http://www.netknots.com/html/tautline_hitch.html

Jörgen

ja, den är bra. använder den ibland när vi sätter upp vindskydd.
Som sträckare till "åsen" brukar jag ta ett vanligt spännband från ryggsäcken.

När det gäller linsträckare tycker jag bäst om att ha en fast ögla vid tältpinnen, och istället sträcka linan vid fästet i tältet. Har störst betydelse på vintern, när linan inte vill glida runt pinnen som är nergrävd i snön annars. =)

Tack!

Tack alla, sjukt snällt med alla svar.

hannulan: ett marmot earlylight!
patrik, peter och christer: stort tack för illustrationer, nu står det fint.
bz120: stort tack för knopbilder! men behövs inte footprinten menar du?
MEN jag fattar ännu inte riktigt hur detta innebär att man sedan kan spänna linan? hur gör man då? fler illustrationer, någon? lite trög kanske, men å andra sidan kanske det funkar av sig själv om jag provar lite...

MEN jag fattar ännu inte riktigt hur detta innebär att man sedan kan spänna linan? hur gör man då? fler illustrationer, någon? lite trög kanske, men å andra sidan kanske det funkar av sig själv om jag provar lite...

Öglan runt tältpinnen kan göras större eller mindre, för att spänna/lossa linan.
När linan är rak och spänd, gör friktionen mot plastbiten så att öglan behåller sin storlek.
Om du lutar plastbiten kan du ändra öglans storlek.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg