Nyfikna tullen :)

För första gången fick jag mitt paket från USA uppackat av tullen, någon fler som råkat ut för det? :) Undrar vad dom tänkte sig hitta bland friluftsprylarna haha.

Frakt via USPS... vet inte om det är samma med UPS?

Jag undrar hur många dom borde öppna där det står gift på från privatpersoner istället för som jag, från friluftsbutik...

// Jocke, lite förvånad

moms och tull?

För första gången fick jag mitt paket från USA uppackat av tullen, någon fler som råkat ut för det? :) Undrar vad dom tänkte sig hitta bland friluftsprylarna haha.

Jag undrar hur många dom borde öppna där det står gift på från privatpersoner istället för som jag, från friluftsbutik...

// Jocke, lite förvånad

De tänkte sig not hitta obetald tull och moms - det är just en av deras arbetsuppgifter.

/Patrik

Jag fick ett paket öppnat i förrgår. Det var ett stort paket med MC-prylar. 300 skulle tullen ha och 100 gick till Posten. Surt men jag räknar med att nåt paket öppnas då och då.

/Niklas

// Jocke, lite förvånad

För narkotika kommer alltid i ett paket med texten "Illegal drugs" på? Som någon annan skrev, dom var ute efter otullade varor. Även seriösa företag skriver ner priser eller t o m skriver "gift" på paketet. Detta gör att tullen ibland kollar o s a s sköntaxerar varor.

UPS betyder United Parcel Serivce o är ett privat fraktbolag. USPS betyder United States Post Service och är USAs motsvarighet till svenska Posten.

Förvånad, varför? För att en svensk myndighet sköter sina uppgifter? Tro mig, det händer oftare än man kan tänka sig...

Jag köpte en tankväska från tyska KTM i San Francisco för $95. Den kostar 1290 kr i Sverige. Just den grejen tycker jag är jättemärklig. Hur fasen kan vi ha såna påslag här hemma. Allt med motor eller GoreTex kostar ju sjukt mycket här hemma. Stället jag köpte från är dessutom ingen renodlad nätbutik.

Köpte en kamera i Hongkong för nån månad sen. Det är en Panasonic och kostade ca 1900 SEK i HK och går nu på mellan 3800-4000 kr här hemma. GPS ska man väl knappt tala om fast iofs så börjar priserna krypa neråt.

Handla från utlandet är min lilla civila olydnad fast det är i rent egoistiskt syfte. Det är faktiskt första gången ett paket fastnat för mig.

Handla från utlandet är min lilla civila olydnad fast det är i rent egoistiskt syfte. Det är faktiskt första gången ett paket fastnat för mig.

Jag vill inte försvara omotiverat höga inhemska priser, men att bestraffa vanligt folk för att svenska butiker har höga priser känns missriktat. Jag antar att moms & tull är pengar som går in i skattesystemet och sålunda finansierar sjukvård, skola etc, och alltså något varje medborgare bör vara stolt över att bidra till.

OBS skrivet med en liten glimt i ögat. :)

...Handla från utlandet är min lilla civila olydnad...

Jag blir illa berörd av det du skriver, civil olydnad ligger långt ifrån att försöka minska sina utgifter genom att inte betala skatter och avgifter.

Du sänker de som genom historien har offrat smått som stort genom att använda icekvåldsmetoder i en kamp mot de styrande.

Nej, jag har ingen glimt i ögat.

förtsår inte riktigt

Jag blir illa berörd av det du skriver, civil olydnad ligger långt ifrån att försöka minska sina utgifter genom att inte betala skatter och avgifter.

Du sänker de som genom historien har offrat smått som stort genom att använda icekvåldsmetoder i en kamp mot de styrande.

Nu kan jag inte hålla mig, syftar du på de svartklädda maskerade parasiter som slår sönder våra vackra städer så fort de orkar eller de utstötta fattiga i U-länder utan demokratiska sysem som försöker stå emot diktaturen. Bara för att få ett förtydligande!

Är det det senare har jag glimten i ögat

Bilagor

• Smil.GIF
    Smil.GIF
    1 KB · Visningar: 1,181
Jobb och jobb

Jag har importerat en del av dyligt som kräver tillstånd från utlandet. Alla gånger utom en som jag känner till har tullen gjort ett helt perfekt och klanderfritt arbete, men min vän köpte en dyrbar och välbearbetad, custum pryl från USA, priset var åtskilligga 1000$ och leveranstiden lång. Såsmåningom fick han ett fax om det var nära, han fixade nödiga papper, översättningar med certifikat och skickade express, Åkte med familjen på semester till alperna i 10 dagar, när de kom hem låg ett 1,2 m långt paket på bron översnöat med en lapp på "Då ni inte var hemma över dan la jag paketet på bron, VV återsänd kvittensen, vänligen Jimmy". Paketet var otullat och oinfört... huruvida det fortfarande är det vet jag inte...och vill inte veta. Min vän bor numera utomlands och händelsen utspelades för mer än 15 år sen men ändå, ting händer...
//J

Vad skönt att du skrev det, så slapp jag. Att skaffa sig ännu fler fancy prylar och smita undan skatt i samma veva kan man välja att göra eller inte, men inte är det civil olydnad. Lika lite som att kasta sten på skyltfönster för att sno klockor (som i Gbg), förstås.

Tycker absolut niklaz beteende kan klassas som civil olydnad.
1, Han har en åsikt att staten förvägrar honom hans inarbetade pengar och förtrycker honom genom att lägga på moms på allt han handlar.
2, Han protesterar mot detta genom att handla varor utomlands där priset är lägre. Hade alla gjort detta hade regeringen fått en signal att sänka momsen.
3, han deklarerar detta öppet i detta forum och bidrager till en öppen debatt med oss andra medlemmar på Utsidan.

Jo, precis.
De flesta som bryter mot regler anser väl att de gör det för att reglerna är fel, eller åtminstone onödigt ogynnsamma.

Allt detta är självklart subjektivt, men till att börja med bör ju syftet med civil olydnad vara att ändra reglerna långsiktigt, inte att för tillfället fuska sig förbi dem utan upptäckt.
Det innebär att man måste göra olydnaden tydlig för många under själva akten.

Inte att man i efterhand talar om hur man gjort för att komma undan, på ett sätt som med största sannolikhet fullkomligt undgår lagstiftaren.

Sen kan man ju kanske också ställa lite krav på nån slags ädlare syften än att man väljer att smita undan valda delar av vårt skattesystem, i det här fallet rörande privatkonsumtion av varor som kanske inte direkt tillhör livets nödtorft. Fast det är förstås subjektivt.

Jag tror det finns gamla tråda om civil olydnad, där detta förklaras bättre än vad jag orkar göra, men själva problemet är förstås att lycka skilja på sniket fusk och just detta som ibland kallas civil olydnad.
Det finns också bra exempel ur världshistorien, men de tror jag redan är välkända.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg