Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på?

Ditt tält måste ha sitthöjd inne!
Skorna passa och ryggsäcken vara lätt och bekväm.
Såhärårs kan man ersätta tält med tarp, pvc.pressening för en 50 lapp.
Men se till att komma ut!

Tack så mycket för alla svar!

Anledningen till att jag gärna vill ha en Fjällräven-väska är av rent kosmetiska skäl, tycker helt enkelt de väskorna (speciellt Kajka) ser bättre ut än många andra väskor. Sen har jag läst att de ska vara rätt bra också, om än lite dyra och tunga.
Helt fel skäl att välja en väska på, jag vet, men jag känner ändå att det är en sak jag får ta :). Men jag ska ner och testa den och några olika med vikter i först innan jag bestämmer mig definitivt.

Tack så mycket för länkarna till websidor, ska köpa byxor och några tröjor från idefixteko.se, bra priser!

Jag tror att ett tält för ~2,500:- är lite för mycket för mig just nu.. Jag tror jag köper ett bättre begagnat eller bara ett riktigt billigt på te x Clas Ohlson istället. Jag ska ha ett enmannatält förresten, då jag planerar att gå på egen hand. Detta gör också att jag troligtvis kommer gå på en lite större väska direkt, troligtivs 75L, eftersom jag kommer bära allt själv och vill ha ner det mesta i väskan.

Det jag inte riktigt är säker på är vad för sorts kök jag vill ha, just nu står det mellan ett Primus EtaPower EF eller ett Trangia 27-1 UL. Primus verkar lättare att använda men valmöjligheterna känns större med ett Trangia.

Jag glömde förresten att säga att jag redan har ett par helt okej vandrarskor (tror att de rent teoretiskt ses som joggingskor faktiskt, men ändå), så blir inte att jag köper nya direkt.

Tack igen för alla svar!

Jag glömde förresten att säga att jag redan har ett par helt okej vandrarskor (tror att de rent teoretiskt ses som joggingskor faktiskt, men ändå), så blir inte att jag köper nya direkt.

Rent teoretiskt... Jo, det är vad tillverkarna försöker få oss att tro i alla fall. Tillverka en typ av utrustning för varje tänkbar aktivitet. Eftersom det är "special" så kan man öka priset en femhundring och vips har man sålt ett par skor till eftersom man övertygat köparen, trots att marginalnyttan är minimal. Det går att använda väldigt många saker till mer än vad de teoretiskt är tänkta för.

Den pinal som inte har 2-3 brukssidor bör inte bäras!
Valet är alltid mellan lätt och tungt. Du bestämmer alltid själv vad du vill bära.
go tur

Hej,

Jag bär förhoppningsvis snart av på min första längre vandringstur men har fortfarande de stora inköpen kvar att göra.
Jag vet inte riktigt vad man ska prioritera och då jag inte har en ändlös kassa pengar behöver jag prioritera lite. Vad borde jag lägga mer/mindre pengar på?

Jag har tittat en del på väskor och det verkar vara en bra investering. Men de jag tittar på, Kajka och Abisko från Fjällräven är relativt dyra. (2000-3200:). Jag har svårt att se att jag inte kommer fortsätta vilja vandra, men är det värt att köpa en en väska för så mycket pengar?

Är skalplagg osv viktigt? Jag har mestadels bomullskläder just nu, förutom några jeans.
Jag har redan en bra sovsäck men behöver ett tält då jag tror att jag gillar den aspekten av vandring istället för vindskydd.. Problemet är dock att de kan gå från allt ifrån 400 till 4000:- och ännu mer. Jag ska vandra i Skåne till att börja med så jag tror inte det kommer krävas ett alltför slitkraftigt tält. Vad borde passa mig?

Jag är rätt stor, 1.95m och relativt atletisk så tror inte jag har några problem med en lite större väska, när blir en väska för stor? Jag har tänkt lite på att kanske köpa en 75L. Min första vandring kommer vara på 3 dagar men jag tror att jag som mest kommer vandra upp emot 10 dagar eller så, så det hade varit bra om jag kunnat använda allting för båda sorterna.

Tack så mycket!

Handen på hjärtat jag började mitt Frilufs intresse för 3 år sedan med att samla allt jag hittade å tog med ut, med åren gjorde jag mina 2 viktigaste investeringar, dvs bra skor å ryggsäck så jag orkar gå längre det hjälpte jätte mycket. Med det där med kläderna är ju en smak sak... vissa gillar att hoppa på "mode" trenden å köper skal jacka för 4000+ medans andra tar på sig sköna billiga kläder. Jag använder det jag kommer över fortfarande i klädväg visst tar det mera plats men det värmer... tänk oxå på hur dom gjorde förr? då va det inge snack om super plagg å dom klarade sig bra endå utomhus. Så länge man har kul å kan njuta av turen ute. Som sagt för mig va bra skor å ryggsäck det enda "riktiga" jag behövde köpa för att få mera njutning. så det kan jag rekommendera att du spenderar dina första pengar på men kläder löser sig alltid med tiden. Västan jag köpta va Bergans Rask 60 L jag ville först köpa en stor jävel så jag fick med allt å lite till MEN sen läste jag en sak å tänkte till... ju större väska du köper desto mera "skit" kommer du ha med dig ut i skogen dvs du bär tyngre än vad du behöver. med Rask 60 får jag med mig allt jag behöver +god mat å någon öl för en 5-6 dagars tur. men jag har oxå uppgraderat min utrustning genom åren för att just göra sakerna mindre, ett tips för att lyckas med det är att titta lite extra mycket på dessa "gram jägare" där får du mycket bra tips på hur du kan ta bort onödiga saker och få ner vikten så du får plats med mera mat. Å flera av deras tips är hemma gjorda å då blir det ju billigare dessutom. Jag har hellre med mig mindre kläder å lyx å satsar mera på god mat när jag är ute så jag får verkligen njuta av kvällen framför brasan.

det är mina 2 cent

/Mats

Och glömde säga det, efter som jag är mest ute i Sörmlands skogar så har jag mina 2 absolut bästa köp som jag tänkte tipsa om, dom passar inte alla ofc men för mig är dom guldvärda

första va valet av sovplats, även fast jag har ett MSR Hubba Hubba för 4500 så använder jag det väldigt sällan, bara när jag är med sällskap ute å paddlar.
När jag vandrar använder jag en Hennessy Hammock, köpte en till från Ebay till brorsan förra veckan jag betalade 1400 kr för hammock å frakt Hennessy Delux asylem eller va den nu hette å vi båda är brutalt nöjda, fördelen med den är att du slipper ligga på en rot eller leta upp en plan plats utan du behöver bara 2 fäst pungter å det går snabbt att sätta upp med hjälp av sk.a "Snake Skins"

andra saken jag köpte förra veckan som jag HELT missat va nämligen en Ghille Kettle titta på http://www.ghillie-kettle.co.uk/ så ser du vad det är för något Visst den är större en en bullet gas kokare MEN den lilla jag köpte för eget bruk kostar 380 kr ca å funkar bra för 1 person, den väger 0,5 kilo och det bästa av allt du slipper bära med dig bränsle jag kockade 0,5 liter vatten på 2 minuter i helgen med kvistar kottar å allt jag hittade på backen plus att när jag hade kokat mitt kaffe kunde jag använda den resterande elden som "start" eld för min egen Valborgsbrasa. Titta på Youtube för mera film om den den finns i 3 storlekar å efter den här helgen är det en självklarhet för mig att ha med mig i skogen :)

Detta är som sagt 2 av mina favorit saker jag har med mig i skogen å dom är inte alls så dyra.

Trevlig tur!

/Mats

Var köpte du Ghille Kettlen och vilken uppsättning (ev tillbehör)?

Den ser intressant ut och jag är sugen på att prova :)

Patrik

Var köpte du Ghille Kettlen och vilken uppsättning (ev tillbehör)?

Den ser intressant ut och jag är sugen på att prova :)

Patrik

Ja alltså visste inte att den fanns... sen när jag råkade hitta klippen på Youtube så vart det en "EUREKA!" upplevelse, någon har ju åter uppfunnit hjulet igen ;) nej jag har bara den billigaste minsta utan tillbehör har bett en polare att vattenskära ut ett större stöd upptill så jag får plats med stekpannan.
Men jag ska köpa den större oxå med alla tillbehör "bara för att" ;)
bästa är ju som sagt att slippa ha med sig bränsle, testade till å med att elda älgbajs å rådjurbajs det funkade fin fint.

Köpte den från http://www.ghillie-kettle.co.uk/ Direkt från tillverkaren, fri frakt å det tog en vecka att få hem är hel nöjd :)

Stor säck = mycket grejor

Ju större möjligheter man har att packa grejer ju mer skit har man förmåga att packa ner...

Jag är 2 meter och väger 115 kg men klarar mig helt ok med en 45 liters Bergans med en 12 liters
packrulle under, där har jag sovsäck och underlaget. Detta inkluderar mat och kokutrustning... Först har man en enorm ryggsäck sen skaffar man en som är för stor ... Den 3:de ryggan brukar bli helt ok så skaffa inget dyrt i början...

Ha det bra så länge!

Björn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
vermi Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 4
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg