Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på?

Hej,

Jag bär förhoppningsvis snart av på min första längre vandringstur men har fortfarande de stora inköpen kvar att göra.
Jag vet inte riktigt vad man ska prioritera och då jag inte har en ändlös kassa pengar behöver jag prioritera lite. Vad borde jag lägga mer/mindre pengar på?

Jag har tittat en del på väskor och det verkar vara en bra investering. Men de jag tittar på, Kajka och Abisko från Fjällräven är relativt dyra. (2000-3200:). Jag har svårt att se att jag inte kommer fortsätta vilja vandra, men är det värt att köpa en en väska för så mycket pengar?

Är skalplagg osv viktigt? Jag har mestadels bomullskläder just nu, förutom några jeans.
Jag har redan en bra sovsäck men behöver ett tält då jag tror att jag gillar den aspekten av vandring istället för vindskydd.. Problemet är dock att de kan gå från allt ifrån 400 till 4000:- och ännu mer. Jag ska vandra i Skåne till att börja med så jag tror inte det kommer krävas ett alltför slitkraftigt tält. Vad borde passa mig?

Jag är rätt stor, 1.95m och relativt atletisk så tror inte jag har några problem med en lite större väska, när blir en väska för stor? Jag har tänkt lite på att kanske köpa en 75L. Min första vandring kommer vara på 3 dagar men jag tror att jag som mest kommer vandra upp emot 10 dagar eller så, så det hade varit bra om jag kunnat använda allting för båda sorterna.

Tack så mycket!

Hej! Mitt råd är att du inte fastnar bland prylarna, som så många i det här forumet gör. Det viktigaste är att du kommer ut, får uppleva naturen och vandra där du vill vandra! Lägg pengar på utrustning som du behöver, och inte på mer än så.
1. Skaffa dig en BRA ryggsäck. Det finns lika många ryggsäckar som åsikter, men skaffa dig kvalité 1 gång istället för kvantitet 100 gånger. Om du förstår vad jag menar... Vad gäller volym, satsa på 75-100, så kan du ha den till mer än bara lätta vandringar.
2. Skaffa dig bra skor! Riktiga rejäla robusta vandringskängor. Jag rekommenderar Lundhags.
3. Skaffa dig ett första hjälpen-kit, som du stoppar ner i en vattentät packpåse på 2L. Där i har du allt från skavsårsplåster, alvedon, salvor, tejp, first-aid, etc.

RESTEN AV PRYLARNA FUNKAR! Du behöver inte lägga massa tusenlappar på dyra sovsäckar, tält, liggunderlag, kök etc. Köp dig en billig sovsäck, komplettera med en varm tröja, köp dig ett cellplastliggunderlag för 50 spänn, köp dig ett billigt kök på ÖB, köp dig ett begagnat ok tält på blocket. Kom ihåg, det viktigaste är att du kommer ut!
Viktigt är att du har ett regnställ att dra på dig vid kass väder, annars fungerar jeans toppenbra. Man behöver inte skaffa sig dyraste Arcteryx' skaljackan å skalbyxorna bara för att komma ut å vandra. Visst, det är det bästa man kan ha, men det FUNGERAR med så mycket annat.

/t

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
Varnbrink Hur vänder jag på funktionen?? Suger just nu :-( Utrustning allmänt 6
vermi Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 4
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg