Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på?

Hej,

Jag bär förhoppningsvis snart av på min första längre vandringstur men har fortfarande de stora inköpen kvar att göra.
Jag vet inte riktigt vad man ska prioritera och då jag inte har en ändlös kassa pengar behöver jag prioritera lite. Vad borde jag lägga mer/mindre pengar på?

Jag har tittat en del på väskor och det verkar vara en bra investering. Men de jag tittar på, Kajka och Abisko från Fjällräven är relativt dyra. (2000-3200:). Jag har svårt att se att jag inte kommer fortsätta vilja vandra, men är det värt att köpa en en väska för så mycket pengar?

Är skalplagg osv viktigt? Jag har mestadels bomullskläder just nu, förutom några jeans.
Jag har redan en bra sovsäck men behöver ett tält då jag tror att jag gillar den aspekten av vandring istället för vindskydd.. Problemet är dock att de kan gå från allt ifrån 400 till 4000:- och ännu mer. Jag ska vandra i Skåne till att börja med så jag tror inte det kommer krävas ett alltför slitkraftigt tält. Vad borde passa mig?

Jag är rätt stor, 1.95m och relativt atletisk så tror inte jag har några problem med en lite större väska, när blir en väska för stor? Jag har tänkt lite på att kanske köpa en 75L. Min första vandring kommer vara på 3 dagar men jag tror att jag som mest kommer vandra upp emot 10 dagar eller så, så det hade varit bra om jag kunnat använda allting för båda sorterna.

Tack så mycket!

Upp till tio dagar sommartid så klarar du dig bra med 60 liters ryggsäck (de som verkligen slimmar packningen kommer att säga 10 liter mindre ändå) . Köp inte större - då slinker det gärna med onödiga bra-att-ha-grejjer som tillsammans blir tunga.

Bomull binder fukt och är inte särskilt bra att vandra i. Jeans är arbetsbyxor - inte friluftsbyxor. Torkar aldrig om de blir blöta.

Om du har ett bra baslager närmast kroppen så kan det utanför vara lite sekunda. itab www.idefixteko.se är ett bra ställe att börja på för att hitta budgetprylar med rimlig kvalitet.

Upp till tio dagar sommartid så klarar du dig bra med 60 liters ryggsäck (de som verkligen slimmar packningen kommer att säga 10 liter mindre ändå) .

Oj! imponerande.. är jag ute en vecka med tält, sovsäck, liggunderlag, kök, käk, kläder, kamera så kommer jag aldrig under 75 liter. För min del skulle en ryggsäck på 60 liter vara fullkomligt värdelös, men då föredrar jag också att ha precis allt inuti säcken.

Det tråkiga och samtidigt väldigt roliga med många friluftsprylar som tält, ryggsäck och sovsäck är att de är dyrare ju bättre de är och bättre ju dyrare de är. Upp till en viss nivå förstås där det börjar jagas gram och hi-tech funktioner.

Det smartaste med en begränsad budget är att köpa prylarna under lång tid och alltid köpa bra kvalisort. Ett bra tält eller ryggsäck håller hela livet så det blir en liten peng per år. Har man mer bråttom ut än så så är det smart att försöka låna utrustning. Då hinner du samtidigt få en känsla för vad du vill ha för prylar och vad du tycker är viktigt.

Går inget av det så tycker jag personligen att du ska snåla på tältet. Köp ett McKinley eller Everest tält för 1300 kr så har du ett hyfsat "andratält" när du så småningom uppdaterar till ett lättare och bättre tält.

Ryggsäckar är tyvärr dyra om du inte har tid att invänta en bra rea. Men du betalar för sånt som går sönder snabbt på billiga väskor som spännen och sömmarna och rent av slitstyrka på själva tyget. Så billigt är dyrt i det fallet.

Sovsäck tycker jag går under parollen "det du inte har i plånboken får du ha i benen". Billiga sovsäckar är ofta lika bra att sova i men de väger mer och tar större plats i ryggsäcken.

Med ett billigt tungt tält och en billig tung sovsäck så kommer det dessutom att bli mycket roligare att uppgradera utrustningen då varje kilo kommer att märkas i benen på vandringen

Håller med föregående talare. Bra ryggsäck, billigare tält och sovsäck, går säkert söka här på billiga och bra sådana.

När det gäller kängor tycker jag däremot att man ska gå på kvalitet. Finns iofs många som går i stövlar, men det måste finnas stöd under foten för en 75-literssäck och det bör klara viss väta.

jag föredrar läderkängor utan gore-tex. Men det finns många skolor.

Klädmässigt funkar bomull alldeles ypperligt. Men man måste förståss ha med ett regnlager.

Idefixteko.se brukar ha relativt bra priser på friluftskläder, det är väl inte det bästa men bland det bästa för pengarna iallafall.

Kök - där finns också olika skolor. Enklast är ett gaskök, då rekommenderar jag Primus Etaproof EF (tror jag det heter - gaskök i trangiastil).

Men låna det kompisar har så kan du köpa högre kvalitet på det du köper.

Oj! imponerande.. är jag ute en vecka med tält, sovsäck, liggunderlag, kök, käk, kläder, kamera så kommer jag aldrig under 75 liter. För min del skulle en ryggsäck på 60 liter vara fullkomligt värdelös, men då föredrar jag också att ha precis allt inuti säcken.

Ok - tältet låg under locket, men då var inte säcken helt proppad. Systemkamera avstår jag gärna från att bära. Så om en sån ska med blir det ju lite till - men vill ju inte pressa ned den. Och så beror det förståss även på om man är ensam eller flera att dela upp det bulkiga på. Men hursomhelst 10 dagar i Sarek med bulken uppdelad på 2-3 personer rymdes gott och väl i 60 l. Totalt 18 kg. Men jämfört med fjäderviktarna som har max 15 kg inklusive det de har på sig så är det en bit kvar.

Mitt budskap: Våga värdera redan från början - det går att skala bort mycket. Min första Sarektur startade jag med 26 kilo på ryggen och det slipper jag gärna.

Jag har tittat en del på väskor och det verkar vara en bra investering. Men de jag tittar på, Kajka och Abisko från Fjällräven är relativt dyra. (2000-3200:). Jag har svårt att se att jag inte kommer fortsätta vilja vandra, men är det värt att köpa en en väska för så mycket pengar?

Jag tror det är svårt att komma mycket lägre än 2000 kronor utan att kraftigt ge efter för kvalitet. Haglöfs Matrix 70 som jag tycker är en av bästa avvägningarna mellan slitstyrka, storlek och vikt kostar runt 1900 kr.

Är skalplagg osv viktigt? Jag har mestadels bomullskläder just nu, förutom några jeans.

Strunta i skalplagg, du kommer bara bli besviken över att du fortfarande kommer bli blöt i dem av kondensen. Vanlig regnjacka som du säkert redan har hemma funkar bra till att börja med. Byxor tycker jag däremot är ett viktigare inköp som dock inte behöver bli så dyrt. http://www.engelsons.se har många bra byxor från 395 kronor och uppåt. Jag har 2 olika modeller och min far har 3 andra och de har funkat fint många, många timmar i skogen.

Jag har redan en bra sovsäck men behöver ett tält då jag tror att jag gillar den aspekten av vandring istället för vindskydd.

Tält ger mig alltid den mesta ångesten. Du får helt enkelt fundera på om tält är något du kan tänka dig att bo i en dag när vädret är piss eller om det bara är något du tillfälligt sover i och sedan skyndar vidare till vindskydd eller sätter upp egen presenning. I Sverige vill du oavsett ha en modell som hänger ihop och kan sättas upp i regn och kommer då fastna på en nordisk producent. Exempelvis Northstar WBT, Bergans, Helsport eller i undantagsfall Hilleberg men du pratade om begränsad bugdet så strunta i dem tills vidare. Arctic Alpine Design WBT 2 för 2995 kronor eller kanske mer budget Helsport Nordmarka 2 för 1495 kronor skulle jag kunna rekommendera.

Kul att få börja från början...

Satsa på skor, ryggsäck och sovsäck. Sovsäck har du redan.

Eftersom du ska börja vandra i skåne kan ett löparskor fungera, vid regn går det att använda påsar (gärna systembolagets - de håller bra) i dessa. Därefter är mitt förslag att köpa en känga som lämpar sig till det du ska använda den till - själv är jag frälst av Lundhags. Satsa på en känga utan membran och som passar din fot.

Gällande ryggsäck är jag den person som hellre köper för stor än för liten, tycker om att packa allt i säcken. Finns en Klättermusen 100 L på prylmarkanden för 1600 (jag säljer den :) ). I annat fall satsa på en bra säck, gärna på Rea. Mckinly eller Everest har tillräckligt bra säckar.

I övrigt så håller jag med föregående om att satsa på en lämplig utebyxa, vindjacka (typ träningsjacka), underställströja. Detta tillsammans med strumpor kommer du vanligtvis att gå i.

Komplettera med en tjocktröja och regnkläder (vanliga "oandiga") fungerar. När du känner du vill lägga mer pengar så kan du satsa på någon form av "andningsplagg". Utöver detta så föreslår jag strumpor i ylle eller ylleblandning, något extra par att byta med. Kalsonger har du redan och sommarvandring i Skåne klarar sig också utan mössa och vantar, jag föreslår en keps till huvudet.

Gör det enkelt och satsa på upplevelsen. Det finns många millitära överskott där du initialt billigt kan köpa kök etc. Billigare saker fungerar sämre men ett bra sätt att lära sig... :)

Det viktigaste för att få en lyckad vandring enligt min mening är nog att du har bra skor. Köp ett par rejäla kängor tex Lundhags. Sen behöver du bra strumpor också, jag kör alltid med två par ullstrumpor på varje fot: en tunn 'liner' sen en rejäl raggsocka.
Om du ska bära mycket kan det vara bra att lägga en del krut på en ryggsäck med en bra bäranordning så att ryggen inte tar allt stryk. De dyraste märkesryggsäckarna är inte alltid de bästa....

Satsa annars på second hand...

I södra Sverige tycker jag att det blir alldeles för obehagligt varmt i kängor. Funkar bättre m gympadojor i det fallet, och har du redan gympadojor slipper du ju köpa skodon också.

Jag köpte mitt första friluftskök billigt på ÖB, använder fortfarande kastrullerna, fast brännaren har jag uppgraderat några gånger. Men det var bra för att lära sig vad man vill ha.

Svårt att köpa dyrt o m kvalité första gången eftersom man oftast inte riktigt vet vad man själv vill ha.

Jag har alla mina "utekläder" på jobb o träning, så att skaffa lite underställ o bra strumpor är ju bra i andra sammanhang än friluftsliv.

Jag skulle definitivt satsa på en lättare ryggsäck, typ nån från Golite, de är billiga o jag har läst mkt bra om de. Om ryggsäcken är för klen kan man uppgradera senare, men billigt o bra recensioner borde vara en bra första början.

Andra viktiga aspekter att reflektera över är huruvida du kan tänka dig att använda grejerna till andra aktiviteter i framtiden. Ska du paddla tex kan det ju vara praktiskt med ett självstagande tält pga tämligen brist på förankringsplatser för tältpinnar i skärgården.

Ett bra grundtips är dock som tidigare nämts att inte lägga någon större peng på tält som nybörjare, det kan du investera i senare. Jag genomförde min första fjällvandring i ett 399:- Clas Olsson tält, utan några större bekymmer.

Ett tips är att kika på ferrinos sortiment hos utnu.se, ferrino håller hyffsad kvalitét enligt egen erfarenhet.

Angående kläder så tycker jag Idefixteko.se och engelsons.se är de företagen man får mest kläder för pengarna, satsa på en uppsättning av skaljacka, byxor, underställ, tröja och strumpor där är mitt förslag. Jag är för närvarande väldigt förtjust i mina byxor T&P Canvas från Idefixteko.

Ett vanligt trangia, modell 27 är ett billigt och bra kök för ensamvandraren tycker jag. Drivs på t-sprit och går att köpa till gastillsats om du i framtiden känner för det. Billig sprit hittar du på ÖoB.

Liggunderlag tycker jag vilket cellplastliggunderlag som helst duger bra. Biltema har ett 190x60 liggunderlag som jag personligen tycker funkar ypperligt sommartid.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
vermi Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 4
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg