Termodynamikens andra lag säger väl i det här sammanhanget mest att man måste tillföra energi för att kunna upprätthålla en högre temperatur än omgivningen?Håller med om att det kan låta konstigt men det är ren fysik och det handlar om värmeöverföring enligt om jag minns rätt från skolan termodynamikens andra sats.
Du avger energi och det är den enda värme som finns eftersom sovsäcken som bekant inte har något eget värme element som värmer, den är rätt upp och ner en termos.
Så din uppgift är att värma upp den luft som finns inuti sovsäcken....
"Kylan utanför vill in i sovsäcken" genom dess fyllning och din "avgivna energi vill åt andra hållet ut genom syntet eller dun fyllningen". Så det är där kriget pågår i fyllningen "och den starkaste vinner".
Så och om luften inuti sovsäcken INTE värms upp då blir det efter ett tag lika kallt i sovsäcken som utanför och då har sovsäcken ingen funktion, då kan du lika gärna bära med dig dina kläder och sova i en tunn påse.
Dina kläder har du för att inte avge så mycket energi till omvärlden och har du då dessa på dig i säcken så kommer sålunda DU INTE att värma upp luften i sovsäcken. Då räcker inte "din varma andel" som finns och vill ut att hindra kylan som vill in genom sovsäckens fyllning.
Så därför blir det varmare i sovsäcken om du INTE har kläder på dig.
Det är i varje fall kanonbra att du vill diskutera utifrån fysiken, så kan man eventuellt komma fram till vad som gäller, annars blir det bara tyckande. Jag ska åka bort en vecka, så jag hinner inte just nu, men jag ska försöka förklara utifrån fysiken hur jag menar att det hänger ihop. Jag har även nyligen i jobbet gjort en matematisk modell för värmeavgivning från en kropp (dock ej mänsklig) så jag kanske även kan ge något principexempel på hur temperaturer och värmeförluster kan se ut dynamiskt över en natt.
Jag gör det dock i en separat tråd för att inte förstöra denna som innehåller många bra tips för trådskaparen, inklusive dina förutom just angående detta. Du är välkommen att kritisera det jag skriver där, om du dessutom gör det utifrån fysikens lagar kanske vi även kan få samsyn om vad som vad som gäller.
Nu kan jag bara konstatera att vi har helt olika uppfattning om vad som gäller och hur det fungerar fysikaliskt.