Nu är det jag som vill ha råd och tips! Kirurgtejp trodde jag i min fördomsfullhet skulle vara för tunn för att ge tillräckligt skydd och dessutom inte så hållbar med risk att knöla ihop sig i skorna, men jag kanske har missat en superlösning? Hur länge håller sig tejpen kvar? Hur bred tejp använder du? är det något särskilt fabrikat man skall hålla sig till?
Jag brukar oftast få skavsår på lilltån, och då tycker jag att det är jättebra. Jag lindar tejpen två varv runt tån med skarven på insidan så blir tån som ny. Eller i alla fall bättre begagnad. Tejpen är så tunn att det inte blir någon obehaglig skarv. Den är lätt att klyva på längden och tillräckligt seg för att hålla minst ett par dagar. Lätt att byta är den också. Jag brukar köpa den som är rullad på pappersrulle av den enkla anledningen att man kan trycka ihop den så den inte tar så stor plats.
Jag har inte nog med referensmaterial för att avgöra om kirurgtejp är bättre mot skavsår än andra alternativ. Jag använder det som (snudd på oslagbar) ersättning för plåster, därför finns det alltid hemma.
Med risk för att bli både utskälld och nedgjord skall jag bekänna att jag inte (heller) har med någon särskild blodstoppare, utan tänker som du - möjligen fel. Det finns ju produkter som innehåller ett blodstillande ämne, och då vore det kanske någon vits - men de verkar inte vara gjorda för de mer allvarliga fall när det man mest behöver är ett tryckförband. Någon som kan detta bättre?
Jag har testat den där vadden du länkar till utan att bli särskilt imponerad. Den användes då till ett barnfinger som blivit klämt i en dörr. Jag provade den först efter flera dagar eftersom det fortfarande inte slutat blöda, men fingret fortsatte att småblöda ett par veckor till ändå. Jag vet ju förstås inte om det hade varit värre om jag inte använt den, men barnet var i alla fall gladare utan vadd. Fibrerna från vadden fastnade och det var inte så kul när det var dags att byta förband.
Jag kan nog lugnt rekommendera Osprey Exos alt. Mammut Creon Light, se ovan.
Surfade runt lite och hittade en massa reklam för 2014-versionen av Exos. Den verkar ju jättebra, om man ska tro reklamen. Men jag gillar inte utseendet på den versionen, den gamla mycket finare. Det känns ju dumt att köpa en sämre grej bara på grund av utseendet. Men kanske inte lika dumt som att köpa en ryggsäck man inte tycker är fin för att den har fler finesser...
Mammuten hittar jag inte i Sverige och jag vågar nog inte beställa den utrikes utan att ha klämt på den först..
Jag tycker jag klarar mig fint med bara en kastrull
Bra, då kör jag på det.
I egenskap av myggvan norrlänning (med snö utanför fönstret idag) är jag fortfarande skeptisk till myggmedel. Men det får följa med ändå, eftersom den stora majoriteten verkar vara överens i frågan. Det skulle ju vara dumt att sitta där, mitt ute i ödemarken, och önska att jag lyssnat på goda råd.
Ja, hur gör man vid vad utan stavar? Hoppas på det bästa? Eller hittar en pinnne? Letar rätt på ett lättvadat ställe? Tältpinnar och tejp som nödlösning? Liftar med dom helikopter-stora myggorna som oroliga närstående varnat mig för?
Jag har lagt till spinnakertejp, sporttejp och Exped Lightning i listan över saker som ska undersökas också.