Nåt som jag inte ser att nån nämnt är att när man går efter kompass så måste man räkna med att man inte går helt rakt. Det är alltså viktigt att man siktar på nåt "stort" (en sjö, ett vattendrag, en väg eller liknande). Man brukar prata om "uppfångning" har jag för mig (d.v.s. även om då går väldigt fel så ska du förr eller senare fångas upp och ledas in på rätt väg).
Och man ska inte sikta mitt på den punkt man vill till, för när man då kommer fram och ser att man inte är där man trodde vet man inte om man ska gå höger eller vänster.
Ska man till ett vad så kan man t.ex. sikta några hundra meter uppströms från vadet. När man då kommer fram till vattendraget så vet man att vadet ligger nerströms och inte uppströms.
Och man ska inte sikta mitt på den punkt man vill till, för när man då kommer fram och ser att man inte är där man trodde vet man inte om man ska gå höger eller vänster.
Ska man till ett vad så kan man t.ex. sikta några hundra meter uppströms från vadet. När man då kommer fram till vattendraget så vet man att vadet ligger nerströms och inte uppströms.