Jag är egentligen gammal slalomåkare i grunden (gammal = inget carvingtjafs ), men har mer och mer blivit intresserad av telemark. Varför? På grund av omfattande "fusk" med turskidor (vad annat kan man göra under en hel vintersäsong i Nallo?)! Jag har vid det här laget utvecklat en stil som åtminstone påminner om telis och som fungerar så länge förhållandena inte är alltför svåra (i fråga om underlag -- ren branthet ryggar jag inte för). Detta har helt enkelt varit så jädrans skoj att jag nu känner att jag vill gå över till the real McCoy (haha, rim). Underhållande och fostrande som turskidsvinglande må vara så är det också begränsande, främst p.g.a. skidornas längd, BC-bindning och icke alltför styva pjäxor.
Vad göra då? Det bästa vore väl egentligen att helt enkelt attackera närmsta backe med riktig utrustning och se hur det går, men det var ju just det där med "riktig utrustning". Vad bör man (jag) satsa på? Och framför allt -- hur? Ett komplett alpinpaket med hudar och allt (vare sig det gäller rando eller telis) lär ju gå på 10-20 laxar vid nyinköp och det är väl inte riktigt det jag har tänkt mig. Standardsvar 1A torde vara Blocket!, men annonser av typen "Hoolabandoola-skidor med Tjolahoppsan-bindning av R2D2-typ. 3495,50:- inkl. morbror Julles reservskidspets. Finns i Jönköping." ger mig mycket lite...
Vad göra då? Det bästa vore väl egentligen att helt enkelt attackera närmsta backe med riktig utrustning och se hur det går, men det var ju just det där med "riktig utrustning". Vad bör man (jag) satsa på? Och framför allt -- hur? Ett komplett alpinpaket med hudar och allt (vare sig det gäller rando eller telis) lär ju gå på 10-20 laxar vid nyinköp och det är väl inte riktigt det jag har tänkt mig. Standardsvar 1A torde vara Blocket!, men annonser av typen "Hoolabandoola-skidor med Tjolahoppsan-bindning av R2D2-typ. 3495,50:- inkl. morbror Julles reservskidspets. Finns i Jönköping." ger mig mycket lite...