Nybörjare fast ändå inte?

Personligen är jag mycket nöjd med en skida som heter ScottyBob. Den finns omsjungen här på forumet. Pjäxor skall i första hand passa dina fötter och underben. Har du Scarpa eller Garmontfötter?

Om jag inte missminner mig (gör jag det?) så kör Kebs uthyrning med Scarpa och det gick då bara bra vad gällde rando i alla fall.

På bindningssidan är det en djungel. 7TM har utlösningsfunktion. Modellen Power har förespråkare liksom modellen Tour. Tour kanske skulle passa dig bättre.

Någon särskild anledning till det? Vad skiljer olika märken/modeller åt i praktiken annat än just utlösningsfunktion, som t.ex. NTN har?

Frågan är om du skall hyra/låna/jämföra först för att bilda dig en uppfattning om dina preferenser. Testhelg kanske vore det ideala http://www.skidor.com/telemark/t2.asp?p=33560

Visst vore det det bästa; jag har alltid, i alla sammanhang, varit en stark förespråkare för "learning by doing" resp. "trial and error" framför innantilläsning o.dyl. :)

Synd bara att Dalarna ändå ligger en bit bort. ÖTC:s upptaktshelg i Ramundberget är ju något närmare, men det enklaste (för mig) vore kanske ändå att dra upp till Bydalsfjällen så fort de öppnar (otålig, jag?) och hyra nåt där. Fördelen med den planen är att jag i princip är uppvuxen där under forna vintrar, så jag kan alla fjäll- och skogsbackar framlänges och sidledes. Värt att tänka på är ju också att det är som sagt inte pistskidor jag är ute efter (till det duger mina gamla hederliga slalomlagg bara fint), så det gäller ju att hitta ett lämpligt testområde också.

Men, det kanske är värt att slänga ut en allmän fråga hos ÖTC också...

Det finns ingen genväg till det perfekt ljud.... glidet :)

Det är jag beredd att hålla med om, oavsett vad Dennis Brunby tycker om saken. ;)

Men istället för genvägar kanske det finns allmänna riktlinjer, som nåt i stil med "längd: kroppslängd ±10cm, bredd: 80-100mm för svenska förhållanden, styvhet: mjuka om kroppsvikt <80kg, radie: 15-20 utanför pist" eller så? Sedan får man finjustera efter tycke, smak och erfarenhet. (Vidstående är alltså taget ur luften.)

Billigt!

Storulvån och sylarna tog in massa hyrskidor till åre som säljs ut. Inga värstingar men du kan få skida och bindning för ca 2000 kr. Duger gott att testa på. Du kan säkert få prova dem i åres backs innan köp. Kan kolla lite vad det är för något.
Köp något kul klassiskt istället för nya NTN. Det var väl telemark du ville testa.
Sen har jag iofs en grym skida du kan få köpa. 100 kolfiber från goode. Sätt en telis på den och du kan springa uppför och ha kul nerför.

länk: http://www.goode.com/skisbc.htm#bc82

Lycka till i djungeln

SJ

Kolfiber

Hmm... Verkar vara grymma skidor. Lite nyfiken på åkegenskaperna! Vill du dela med dig av hur du tycker de är?

Tour

på en binding innebär att det är mindre motstånd att böja i " gångjärnet" vilket är stor fördel på platten och vid måttlig motbacke. Power innebär en annan geometri för vajerdragningen under framfoten med större böjmotstånd vilket är en fördel utför om man åker fort och med högre och styvare pjäxor.

Utlösningsfunktion tycker jag är en stor fördel för att minska risken för ligamentskador och benbrott.

Hållbarheten skiljer mellan olika bindningar.

Thure

Storulvån och sylarna tog in massa hyrskidor till åre som säljs ut. Inga värstingar men du kan få skida och bindning för ca 2000 kr. Duger gott att testa på. Du kan säkert få prova dem i åres backs innan köp. Kan kolla lite vad det är för något.

Det där är ju helt klart intressant! Vars i Åre talar vi om?
Kolla gärna. :)

Sen har jag iofs en grym skida du kan få köpa. 100 kolfiber från goode. Sätt en telis på den och du kan springa uppför och ha kul nerför.

länk: http://www.goode.com/skisbc.htm#bc82

Som sagt, hur står sig kolfiberskidor gentemot "vanliga"? Om svaret är någon variant av "bra" är det ju absolut en fördel för mig som tänker gå en hel del uppför också...

Köpläge?

Min prylbevakning gav just utslag på dessa:
http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=41066

Verkar lämpliga för mina syften. De kan väl näppeligen betraktas som "nybörjarskidor", men jag vill poängtera att jag hellre skaffar nåt som kräver lite (eller mycket) jobb att komma igång med men sedan håller ett bra tag än nåt som jag blir less på efter en halv säsong.

Övervägande positiva recensioner på Freeride:
http://www.freeride.se/review/view.php?id=1272

Kommentarer?

Cobra?

Vad sägs då om Cobrabindningen för just toppturande o.dyl.? Vissa tycks tycka att den är väl "hård" för det ändamålet...

Statusrapport!

Tänkte att det kanske är dags för en "statusrapport" i ärendet, varför en sådan följer.

Det blev så att jag slog till på ovanstående inklusive pjäxor (Garmont Veloce). Ett vågspel att köpa oprövat naturligtvis, men jag tyckte det var värt att chansa då jag fick ett paketpris. När Gustavsbergsbacken här i stan sedan öppnade for jag genast dit för att testa grejorna -- och fann det hela rätt svårt. Nu är ju inte den backen den absolut bästa för ändamålet med tanke på den hårda och uppkörda branten mitt på; inte direkt skidornas rätta element och speciellt inte första gången... Pjäxorna visade sig i sin tur vara något för små -- inte så att de faktiskt klämmer eller gör ont, men ändå så att det märks. De går dock att åka med, så det var nya tag som gällde.

Dessa tag togs i Bydalsfjällen i helgen, efter en natts intensivt snöande; det var mycket löst i pisterna och utanför desamma fanns puder på uppemot en halvmeter eller så (i skogen) att tillgå. Efter ett något rangligt första åk (med tillhörande liftstopp) bar det av upp på kalfjället (inklusive ett nytt liftstopp) och ned för detsamma -- och nu började känslan infinna sig, även där den myckna snön gjorde saker och ting mer krävande, med ett och annat väntat resultat (men orsaken till sådana borgade även för mjuka landningar...). Ett par väldigt jobbiga men roliga åk i djupsnön (svart backe, men vad fan) och därpå följande justeringar av bindningar och pjäxor samt bättre koncentration på tekniken (hur den nu ser ut) mynnade ut i att jag helt plötsligt hittade rätt och allting bara stämde. Skidorna verkar inte vara alltför förlåtande: prickar man rätt är de helt fantastiska, men försöker man slöåka så, tja... man tar sig runt, men... Dock upprepar jag gärna min ståndpunkt att jag mycket hellre har det på det viset än börjar känna "var det inte mer än så här?" efter dag 3.

Efter en tidseffektiv lunchrast (vem vill sitta still när man har sådana förhållanden på fjället?) bar det iväg upp på Toppen, där det fortsatte att stämma -- i alla fall för det mesta. Efter ett antal åk (och foton i det vackra ljuset) tog jag mig sedan för att åka ned bredvid den ännu stängda Paradliften -- ett eldprov för både skidorna och min hantering av dem. I början var det riktig vindpinad skitsnö, men nog kom jag runt i svängarna ändå och sedan återkom lössnön, dock inte lika djup som vid Långravin. Och det var här det hände. Solen hade just gått ned och efterlämnat ett blålila ljus förstärkt av en växande måne ovanför Drommen, kölden började sätta in på allvar i en stilla skymning och det fanns inte en själ inom syn- eller hörhåll; i behaglig fart svepte skidorna ut långa svängar fullständigt ljudlöst och jag bara flöt ned mot den stängda dalstationen där jag slutligen stannade med lår så utmattade att jag bokstavligen stod och skakade -- men vilken känsla!

tele1.jpg tele2.jpg

Efter ytterligare en dödsföraktande och oerhört påfrestande med likväl fantastisk räd genom "svartpudret" tog jag sista liftturen upp för att sedan leta mig ned till Bydalen där sällskapet otåligt väntade vid bilen. Det hade varit en väldigt, väldigt jobbig men samtidigt väldigt, väldigt tillfredsställande dag och skrikande ben till trots är det bara att erkänna situationens allvar och presentera sig för gruppen:

Hej, jag heter Kalle och jag är telemarksåkare.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg