Personligen är jag mycket nöjd med en skida som heter ScottyBob. Den finns omsjungen här på forumet. Pjäxor skall i första hand passa dina fötter och underben. Har du Scarpa eller Garmontfötter?
Om jag inte missminner mig (gör jag det?) så kör Kebs uthyrning med Scarpa och det gick då bara bra vad gällde rando i alla fall.
På bindningssidan är det en djungel. 7TM har utlösningsfunktion. Modellen Power har förespråkare liksom modellen Tour. Tour kanske skulle passa dig bättre.
Någon särskild anledning till det? Vad skiljer olika märken/modeller åt i praktiken annat än just utlösningsfunktion, som t.ex. NTN har?
Frågan är om du skall hyra/låna/jämföra först för att bilda dig en uppfattning om dina preferenser. Testhelg kanske vore det ideala http://www.skidor.com/telemark/t2.asp?p=33560
Visst vore det det bästa; jag har alltid, i alla sammanhang, varit en stark förespråkare för "learning by doing" resp. "trial and error" framför innantilläsning o.dyl.
Synd bara att Dalarna ändå ligger en bit bort. ÖTC:s upptaktshelg i Ramundberget är ju något närmare, men det enklaste (för mig) vore kanske ändå att dra upp till Bydalsfjällen så fort de öppnar (otålig, jag?) och hyra nåt där. Fördelen med den planen är att jag i princip är uppvuxen där under forna vintrar, så jag kan alla fjäll- och skogsbackar framlänges och sidledes. Värt att tänka på är ju också att det är som sagt inte pistskidor jag är ute efter (till det duger mina gamla hederliga slalomlagg bara fint), så det gäller ju att hitta ett lämpligt testområde också.
Men, det kanske är värt att slänga ut en allmän fråga hos ÖTC också...
Det finns ingen genväg till det perfekt ljud.... glidet
Det är jag beredd att hålla med om, oavsett vad Dennis Brunby tycker om saken.
Men istället för genvägar kanske det finns allmänna riktlinjer, som nåt i stil med "längd: kroppslängd ±10cm, bredd: 80-100mm för svenska förhållanden, styvhet: mjuka om kroppsvikt <80kg, radie: 15-20 utanför pist" eller så? Sedan får man finjustera efter tycke, smak och erfarenhet. (Vidstående är alltså taget ur luften.)