Nya Primus Eta Express

Nu har jag också lyckats finna den nya Eta Express. Jag gillar den nya kastrullen men avsaknaden av stekpanna gör att det inte kan bli ett val för mig.

Håller med - stekpannan är för viktig för att kunna undvaras om man också vill kunna tillaga riktig mat och inte bara hälla varmvatten i påse-mat

Varför inte kombinera ditt eget kök (se mitt tidigare inlägg i denna tråd)? Primus vindskydd (art nr 734670) fäster du direkt på gastuben, så det passar utmärkt till både MSR PocketRocket och MSR MicroRocket som jag själv provat förutom Primus egna brännare. Vill du ha en lite vidare (=mer användbar kastrull) där du inte bara kan värma vatten utan faktiskt kunna laga mat, titta på en lös Trangia 27 UL kastrull med lock/stekpanna och grepp (vikt ca 250g totalt).
Ovan kombination ihop med Primus vindskydd och en MSR Microrocket ger en totalvikt under 400g. Kombinera gärna med ett Primus fotstöd så står köket lite stadigare (art nr 721171).

Här är lista över trangia tillbehör och vikter:
http://www.trangia.se/core/files/Weight table hemidan sv 2010.pdf

Hej igen, är primus vindskydd samma som medföljer Eta Expressen eller ser det annorlunda ut? Jag har inte lyckats hitta någon bild på det.

Edit: Och så kan du gömma min fråga :) Hittade självklart produkten sekunder efter att jag postat det här.

Har den nya. Beställde den gamla versionen, men av någon anledning skickades den nya - de ringde och frågade om det var OK först. Självklart tackade man ja, men jag börjar tvivla på om det var så vettigt nu i efterhand. Ska se om jag kan lyckas få i någon större gastub, annars kanske det blir att sälja. Eller försöka komma på någon annan lösning. Förvara någonting annat i köket (typ kryddor och sånt) så att köket iaf inte står tomt. Då blir skillnaden mindre, kanske så liten att man kan strunta i den.
Bryr mig inte om att locket inte är någon stekpanna. Kommer inte steka någonting ändå. Tycker att lösningen med durkslaget är mycket bra. 27 mycket små hål fördelade över 1*4 cm eller så. Greppvänligt lock med något material som inte verkar särskilt värmeledande.
Vindskyddet fäster bra och krånglar inte. Förvaras tryckt intill utsidan av kärlet, inte helt stabilt, men drar man åt med ett av de utvikbara handtagen sitter det som det ska.
Har ingenting att klaga på.
Förresten, det står att bara 2206-behållaren funkar till köket. Bör man vara noga med sånt, eller kan man stoppa in en 2202?

Sådär fick hem mitt nya kök igår. Verkar som de gjort något nytt med brännaren? I alla fall om jag jämför med mitt kanske två år gamla eta Power. Den nya brännaren verkar ha någon form av garn/nysta i mitten? Vad är det till för?

Förvarar man 100 g gastuben på snedden så får den och brännaren plats i kastrullen. Dock måste man ha locket på som man gör när man kokar. Det vill säga den kan inte ligga upp och ned.

Bilagor

• IMG_2534.jpg
    IMG_2534.jpg
    69.9 KB · Visningar: 859
  • IMG_2535.jpg
    IMG_2535.jpg
    42.6 KB · Visningar: 803
  • IMG_2536.jpg
    IMG_2536.jpg
    36.7 KB · Visningar: 958
Primus Eta Solo har också en sådan lösning - den fungerar men jag tycker att brännaren brinner 'fult', ojämt runt brännare och ganska kaotiskt samt ljudligt.

Gissar att metallnystans roll till stor del är att agera flamhållare så att brännaren inte blåses ut så lätt vid en vindstöt och liknande.

Juste kom att tänka på en sak, de säger att kastrullen är en 1L. De markerar den högsta nivån som 0.9L och det är precis innan kastrullens kant. Det vill säga det är omöjligt att koka 1L vatten direkt om man inte är väldigt alert och drar ner värmen så fort det börjar bubbla. Annars åker vattnet ut ur kastrullen.

Haha tack för tipset - tappade bort min förra semestern!

En bra kombo är locket till Optimus terra köket som är större än näktergalsäggs stekpannan och gamla Eta teflonkärlet - vettig kombo.

Optimuskökets stora kärl är bara hård anodiserat och det är en nackdel vid snabb matlagning då det bränner fast för lätt.

Sen gör man ett mer vattenkok kök kit av Optimuskärlet och den lilla stekpannan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikeymike Två frågor om Primus ETA Express Kök och brännare 7
Mathias PHS Primus ETA Express Kök och brännare 41
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
såg Valet står mellan Primus ETA Power EF och traniga 27-3HA med gasbränare Kök och brännare 24
Mathias PHS Primus ETA vs. Optimus Stella+? Kök och brännare 13
Joakim Ambrosson Primus ETA-kastruller - vikt Kök och brännare 0
Still Alive Primus Frigg Kök och brännare 11
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 23
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 16
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 23
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg