Nya Primus Eta Express

Man kan komplettera det gamla Eta Expressköket genom att komplettera med delar Optimus Terra Solo.

Locket på denna är ett betydligt mera användbart kärl än Eta Express 1 äggs omelettpannan.
Optimus Terra Solos huvudkärls är flänssfritt - är perfekt för även för öppen eld.

Med minimal volymökning får man ett litet kit med 1L flänsat kokkärl för gas , 3dl litet kokkärl med gas 230g/450g,brännare,tändare,vindskydd i ett kit

Samt ett fristående 0,6 kärl utan flänsar/teflon för bruk över öppen eld - snösmältning,gasbesparning,extra matkärl och så.
Komplettera med två hål för upphägning över eld

Vad jag kan se på primus.se så stämmer det. Vindskyddet hålls på plats med magneter och locket funkar som durkslag.

Tack, kan inte bestämma mig om det nya är bättre eller inte. Gillar att det är vidare samtidigt så undrar jag om jag inte skulle sakna en stekpanna, förmodligen skulle jag nog göra det.

Tack, kan inte bestämma mig om det nya är bättre eller inte. Gillar att det är vidare samtidigt så undrar jag om jag inte skulle sakna en stekpanna, förmodligen skulle jag nog göra det.

Varför inte kombinera ditt eget kök (se mitt tidigare inlägg i denna tråd)? Primus vindskydd (art nr 734670) fäster du direkt på gastuben, så det passar utmärkt till både MSR PocketRocket och MSR MicroRocket som jag själv provat förutom Primus egna brännare. Vill du ha en lite vidare (=mer användbar kastrull) där du inte bara kan värma vatten utan faktiskt kunna laga mat, titta på en lös Trangia 27 UL kastrull med lock/stekpanna och grepp (vikt ca 250g totalt).
Ovan kombination ihop med Primus vindskydd och en MSR Microrocket ger en totalvikt under 400g. Kombinera gärna med ett Primus fotstöd så står köket lite stadigare (art nr 721171).

Här är lista över trangia tillbehör och vikter:
http://www.trangia.se/core/files/Weight table hemidan sv 2010.pdf

Varför inte kombinera ditt eget kök (se mitt tidigare inlägg i denna tråd)?

Mest för att jag gillar att saker och ting hör ihop i ett fint litet paket :) Jag har ett Trangia kök sedan tidigare så jag skulle kunna göra som du säger och använda kastrullen därifrån. Å andra sidan vinner jag inget på det eftersom både Eta Express och Trangian jag har är på 1l. Det jag skulle behöva göra är att införskaffa mig en på 1.7 liter, för att kunna koka pasta.
Jag är inte helt övertygad ännu :). Eftersom jag ska ut och vandra i sommar själv så var min tanke att jag skulle köpa ett Eta Express, men då hade jag inte sett att det skulle komma ut en ny. Det jag undrar är om den nuvarande varianten är så pjokig? Duger den inte väl om man inte planerar att koka pasta?

Det jag skulle behöva göra är att införskaffa mig en på 1.7 liter, för att kunna koka pasta.
Jag är inte helt övertygad ännu :). Eftersom jag ska ut och vandra i sommar själv så var min tanke att jag skulle köpa ett Eta Express, men då hade jag inte sett att det skulle komma ut en ny. Det jag undrar är om den nuvarande varianten är så pjokig? Duger den inte väl om man inte planerar att koka pasta?

Jag har närmast helt slutat att koka pasta ute på vandring, Dels för att pasta tar ganska mycket plats i packningen men även för att det går ut mer gas (mer vatten och koktid). Jag har övergått till Couscous, Bulgur (finns även färdiga mix inkl kryddor och torkade grönsaker), ris som bas vilka är bättre att svällkoka. Tar dessutom lite plats i packningen:). Till frukost kör vi alltid gröt av egenkomponerad mix som ger en bra start på dagen energimässigt men även gott med varmt i magen innan man tar sig ur tältet. Vi är oftast 2 personer och klarar oss utmärkt med ett Trangia T27 m gas. Är vi 3-personer byter jag till T25 som har större grytor.
Den pasta vi kokar är oftast någon Knorr Spagetteria som lunch eller någon soppa förstärkt med småpasta eller linser som lunch under vandringen, dvs inget som kräver större grytor.

Jag har närmast helt slutat att koka pasta ute på vandring.

Ja, pasta är ett litet aber. Det tar stor plast i packningen plus att det kräver en större kastrull. Så om vi skippar pastan helt, borde då inte ett Eta Express (nuvarande varianten) fungera tillräckligt väl för en solo vandrare?

Ja, pasta är ett litet aber. Det tar stor plast i packningen plus att det kräver en större kastrull. Så om vi skippar pastan helt, borde då inte ett Eta Express (nuvarande varianten) fungera tillräckligt väl för en solo vandrare?

Det gör det säkert:), men då jag kokar mat som kräver att man rör/vispar i kastrullen (och inte bara värmer vatten) samtidigt som den skall vara okänslig för lite skrubbande vid diskning väljer jag personligen bort kastruller med non-stick beläggning då den beläggningen inte håller.(Undantag stekpannor som inte utsätts för samma slitage)

Det var anledningen till att jag valde Terra Weekend HE från Optimus istället för Eta Express kastrullen. Optimus kastrull är anodiserad (liksom Trangias HA kastruller) och har därför ingen känslig non-stick beläggning.

Nya Eta Express

Var inne på Naturkompaniet i Uppsala och tittade lite närmare på köket.
Tycker att det nya verkar vara ett betydligt bättre koncept än det förra.
Kastrullen lägre och lite bredare - bättre tyngdpunkt. Skyddad värmeväxlare - deformeras ej.
o.s.v.
Skulle själv välja detta även om det är lite tyngre än det gamla!

Jag kör numera enbart med Eta Express (gamla) under sommarturer.
2 saker stör mig med den nya varianten:
1) gasflaskans storlek.
2) locket verkar inte kunna användas som stekpanna.
Jag använder stekpannan både till omeletter och brödbak.

HåkanF

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikeymike Två frågor om Primus ETA Express Kök och brännare 7
Mathias PHS Primus ETA Express Kök och brännare 41
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
såg Valet står mellan Primus ETA Power EF och traniga 27-3HA med gasbränare Kök och brännare 24
Mathias PHS Primus ETA vs. Optimus Stella+? Kök och brännare 13
Joakim Ambrosson Primus ETA-kastruller - vikt Kök och brännare 0
Still Alive Primus Frigg Kök och brännare 11
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 23
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 16
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 23
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg