Strykarräven; sa:Jag tänkte inte på att använda bivanoraken istället för tält, utan som en "förlängare", när man t ex är ute och fiskar och vill stanna över natten, men inte har något vindskydd, inte känner för att avverka en massa gran och inte kom på tanken att släpa med sig en massa tält, tarpar och grejer, utan vill ha ryggsäcksskydd, regnjacka och bivack i ett, och dessutom de ventilationsfördelar som poncho + byxholkar/damasker medför jämfört med jacka + byxor (min standardlösning).
Jag skulle inte vilja lägga mig platt i en bivanorak och tro att jag skulle vakna torr efter en natts regn. Och då faller ju det mesta. Men jag kan naturligtvis ha fel.
För det sammanhang du beskriver skulle jag välja en silnylon-poncho t ex från Integral Designs på ca 200 g. Den har alla fördelar som bivanoraken, plus att den kan spännas upp som tarp. Med sig kan man då ha en lätt bivacksäck t ex från Bozeman Mountain Works på ca 200 g. Denna är vattenavstötande och skyddar därmed från stänk och horisontellt regn som kan blåsa in under ponchons något begränsade tak.
Lättare och mer mångsidigt än bivanoraken och den lösning för övernattning som jag skulle välja i skogslandet. Funkar förmodligen på kalfjället också för de som är mer hårdhudade än jag.
Jörgen