Ny vindsäck - förslag?

Strykarräven; sa:
Jag tänkte inte på att använda bivanoraken istället för tält, utan som en "förlängare", när man t ex är ute och fiskar och vill stanna över natten, men inte har något vindskydd, inte känner för att avverka en massa gran och inte kom på tanken att släpa med sig en massa tält, tarpar och grejer, utan vill ha ryggsäcksskydd, regnjacka och bivack i ett, och dessutom de ventilationsfördelar som poncho + byxholkar/damasker medför jämfört med jacka + byxor (min standardlösning).

Jag skulle inte vilja lägga mig platt i en bivanorak och tro att jag skulle vakna torr efter en natts regn. Och då faller ju det mesta. Men jag kan naturligtvis ha fel.

För det sammanhang du beskriver skulle jag välja en silnylon-poncho t ex från Integral Designs på ca 200 g. Den har alla fördelar som bivanoraken, plus att den kan spännas upp som tarp. Med sig kan man då ha en lätt bivacksäck t ex från Bozeman Mountain Works på ca 200 g. Denna är vattenavstötande och skyddar därmed från stänk och horisontellt regn som kan blåsa in under ponchons något begränsade tak.

Lättare och mer mångsidigt än bivanoraken och den lösning för övernattning som jag skulle välja i skogslandet. Funkar förmodligen på kalfjället också för de som är mer hårdhudade än jag.

Jörgen

Joakim Ambrosson; sa:
Ett sista inlägg efter att ha läst de flesta trådar ang. denna typ av "tält" (Black Diamond LightSabre tex):

Positivt:

- Vindtåligt, låg profil
- Regntätt (när det regnar och man ska in, får man torka med trasa)
- Rinner inte ner vatten i tältet om man tältar på en sluttning
- Lätt

Negativt:

- Dålig ventilation? Jag är "liten" och andas sparsamt som tur är..
- Klaustrofobikänsla?

Jämfört med en tarp kan jag inte lägga ner tanken att det blåser in regn eller kommer vatten från sidorna och ner där du sover när du sover under en tarp?

Visst, det kanske blir några gram lättare, men man ska hitta rätt mark att slå upp en tarp på, vilket man inte behöver med ett "tält" likt detta.

Det är ventilationen det hänger på, bara det är regn- och vindtätt (självklart regnar det in när man ska in och ut, men det kan man ju lösa med en liten tarp över öppningen som man har vid raster också? Problemet vid raster är ju att det ska gå snabbt och då skippar man nog tarpen och då skippar man den på turen eftersom den väger och en wettex-trasa väger mindre (att torka upp inne i tältet vid regn när man går in och ut).

// Jocke

Med de krav du har så hade jag kollat in http://www.tarptent.com som Jörgen föreslog. Hade jag bara pengar skulle jag själv beställa en sån här:
cloudburst2_frontpartialope.jpg

Vill ogärna beställa från utlandet, men den som du och Jörgen föreslog tänkte jag också på. Det vi ser in i från sidan där, är det genomskinligt PU-material eller bara myggnät och vind rakt igenom?

// Jocke

Ni som är bra på idiotiska måttsystem, hur mycket väger den och vad blir kostnaden med golv, vilket man borde ha..

Någon annan som ska beställa i Stockholmstrakten?

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Ni som är bra på idiotiska måttsystem, hur mycket väger den och vad blir kostnaden med golv, vilket man borde ha..

Någon annan som ska beställa i Stockholmstrakten?

// Jocke

Jag gjorde en förklaring på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34723
Så jag klipper några rader därifrån.
Ounce och yard är inga direkt bra enheter för en som är van vid SI enheter, så jag har räknat om dom till för mig begripliga enheter.

1 Ounce (Oz) är 28,34952313 gram

1 Ounce per kvadrat yard = 33.90578226 gram/ kvadratmeter. Lite avrundat 34 g/ kvadratmeter.

Ok, om det inte finns liknande modeller likt Clodebuster 2 i Sverige? så frågar jag härmed om någon ska beställa från denna tillverkare inom en överskådlig framtid?

Jag har lite släkt i Chicago, men inte säkert att dom ska över på ett tag dessvärre.

215 dollar + frakt vore trevligt.. dollarn står väl ännu under 8 spänn.

Så hör av er! Om det är ett tiotal som skulle vilja beställa kanske man kan få en bra deal med dom..

// Jocke

https://jerven.secure.flexiweb.no/

Jeg har alltid med Jerven Orginal på kortere turer.
Meget allsidig.Poncho,tarp,pakke viltkjøtt,segel på kano!,kamuflasje osv.
På lengre turer bruker jeg KingSize Termo. Med et liggeunderlag inni duken har jeg det godt og varmt ned mot minus noen grader, med en fleece pose øker tempratur toleransen betydlig. Inn med et par hunder og det blir fort altfor varmt.
KingSIze er tung, veier tett opp mot 2 kg!!! Og dyr.
Men du har både vindskydd,telt og sovepose i ett.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg