Ny vindsäck - förslag?

Det låter inte som om du är ute efter en klassisk vindsäck, utan efter något lätt och smidigt att övernatta i. Det finns trådar kring bivy-bags kontra enväggs-tält etc.

Nackdelen med bivybags, förutom de som nämnts, är att själva konstruktionen/strukturen blir förhållandevis tung om de verkligen skall vara vattentäta. Därmed väger de ofta mer än de lättaste tälten, och klart mer än en tarplösning, även om denna kombineras med en lätt och andande (men inte vattentät) bivacksäck.

Hillebergs kåpa blir jag inte klok på. Jag tycker den väger på tok för mycket för att vara användbar till något. En mycket lättare silnylon-poncho eller ett något tyngre tält känns som attraktivare och mer användbara lösningar. Åtminstone under vandringar. Skall man sitta på jaktpass eller ligga ute och vänta på tjäderspel kanske den kan vara något.

Jörgen

Söker ett lätt, men ändå vind och vattentätt alternativ. Vaude Bivi såg rätt trevligt ut, menar du att det inte är vattentätt? 900 gram är lagom vikt, 1500 för mycket. Mitt riktiga tält väger ju 2 kg (Fjällräven F.E.M), så det ska väl va runt hälften av det.

// Jocke

Att använda då ja inte använder tältet dvs. Ett lätt paket som går snabbt att slå upp vid tex jobbigare vandringar i eländig terräng där man inte vill ha mycket vikt. Tex snabba toppbestigningar. Man kan ju lämna grejerna nedanför vissa gånger, men andra gånger ska man ta sig upp och ner på andra sidan..

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Söker ett lätt, men ändå vind och vattentätt alternativ. Vaude Bivi såg rätt trevligt ut, menar du att det inte är vattentätt? 900 gram är lagom vikt, 1500 för mycket.

Sup'air?

Jag tänkte inte på att använda bivanoraken istället för tält, utan som en "förlängare", när man t ex är ute och fiskar och vill stanna över natten, men inte har något vindskydd, inte känner för att avverka en massa gran och inte kom på tanken att släpa med sig en massa tält, tarpar och grejer, utan vill ha ryggsäcksskydd, regnjacka och bivack i ett, och dessutom de ventilationsfördelar som poncho + byxholkar/damasker medför jämfört med jacka + byxor (min standardlösning).

Jag har tidigare använt vindsäck till att sova i och oftast är jag uppe till fjälls och inte i skogen. Nu fick jag förslaget att kika på modellerna som liknar Vaude Bivi, vilket jag nu föll lite för.

Dvs vindsäckens tid är förbi tror jag..?

Dock krävs vatten- och vindtätt då jag ogillar att vara dyngsur när jag vaknar och behöva torka upp sovsäck osv..

// Jocke

Ett sista inlägg efter att ha läst de flesta trådar ang. denna typ av "tält" (Black Diamond LightSabre tex):

Positivt:

- Vindtåligt, låg profil
- Regntätt (när det regnar och man ska in, får man torka med trasa)
- Rinner inte ner vatten i tältet om man tältar på en sluttning
- Lätt

Negativt:

- Dålig ventilation? Jag är "liten" och andas sparsamt som tur är..
- Klaustrofobikänsla?

Jämfört med en tarp kan jag inte lägga ner tanken att det blåser in regn eller kommer vatten från sidorna och ner där du sover när du sover under en tarp?

Visst, det kanske blir några gram lättare, men man ska hitta rätt mark att slå upp en tarp på, vilket man inte behöver med ett "tält" likt detta.

Det är ventilationen det hänger på, bara det är regn- och vindtätt (självklart regnar det in när man ska in och ut, men det kan man ju lösa med en liten tarp över öppningen som man har vid raster också? Problemet vid raster är ju att det ska gå snabbt och då skippar man nog tarpen och då skippar man den på turen eftersom den väger och en wettex-trasa väger mindre (att torka upp inne i tältet vid regn när man går in och ut).

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Söker ett lätt, men ändå vind och vattentätt alternativ. Vaude Bivi såg rätt trevligt ut, menar du att det inte är vattentätt? 900 gram är lagom vikt, 1500 för mycket. Mitt riktiga tält väger ju 2 kg (Fjällräven F.E.M), så det ska väl va runt hälften av det.

// Jocke

Den är förmodligen vattentät. Och för toppbestigningar med oväntade övernattningar är det möjligt att det är den bästa lösningen. Fördelen är ju att man kan lägga sig nästan överallt där det är någorlunda plant.

Men jag tycker att 900 g är ganska mycket för något som enbart låter dig sova väder och vattenskyddat. I dåligt väder är ju nackdelen med bivybags alltid att det är svårt att ta sig i och ur dem utan att blöta ned sovprylarna. Det är också svårt att förvara utrustning skyddat, samt att äta eller göra något annat än att ligga.

Om du tittar på någon lösning hos Henry Shire på http://www.tarptent.com så hittar du lättare lösningar än 900g som ger dig allt det som bivacksäcken inte ger. En mer allround lösning till lägre vikt.

Men om du har mycket specifika behov så kanske bivybagen är något. Men den funkar ju inte särskilt bra om man vill ha något att sätta sig i hårdvind på fjället för att knapra på en macka och dricka en mugg varmt, vilket är den största nyttan jag upplevt med en traditionell vindsäck. Som ju av olika skäl inte bör vara vattentät, utan bara vindtät.

Jörgen

Jörgen, har du några förslag på modeller som finns i svenska handeln? Visst, jag erkänner att det inte enbart är till fjällvandring, men nästan som ekipaget ska användas. Men vad jag förstått är det inget golv i sådana där tarpar/vindskydd?

// Jocke

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg