ny racer - klassisk look?

Jaja... Det blir nog bra.

Jag skall kanske fokusera på att cykla mig trött och nöjd. Och med benen pulserande/darrande/värkande häller jag upp ett glas med någonting kallt och friskt, samt slår på min browser - och tittar på bilder. Exempelvis:

http://www.raydobbins.com/derosa/

Så får också hjärtat sitt.
Jag antar att det är en förnuftig lösning, Patric. Köp en hyfsad alu- eller carboncykel och börja spara till stålklassikern!

Och nåja, designen kunde vara rätt skrikig förr i tiden också
F.MoseratLondongffs.JPG


Cinellis nuvarande design är oxå iögonfallande
img_pro_estrada.jpg


Och här är den, Supercorsa:
img_rosso_corsa.jpg

Ca 10000 för ram¨gaffel om jag minns rätt.
 
Senast ändrad:
Finns en förening som

heter Cykelhistoriska Föreningen.

Flera av medlemmarna samlar gamla racrar. Kanske skall du gå med där och därigenom komma in i en grupp som kan hjälpa dig att renovera en äldre skönhet till "mint condition".

http://www.cykelhistoriska.se/kontakt.html Gunnar Svartengren och Tell Hermansson eller Carlos Saldres kanske du skulle kontakta.

Men du kanske skall akta dig om du har familj som inte har förståelse för cykelsamlande. 40 cyklar i bostaden kan i värsta fall betraktas som "sanitär ohyra".

Thure
 
Surlys var ju rena o fina, till och med aluminiumfärgad styrstam och sadelstolpe där... :)
Den ena var "cross" och den andra "long haul" och då är det kanske inte den där rappa racer ramen... Om jag nu egentligen fattar skillnaden i kroppen är ju en annan sak.

Hursomhelst och till Alla:
Tack för goda råd, resonemang och länkar!

ps. Thure, nä, familj är inte en begränsande faktor ännu. Men alltför många cyklar kan ju bli en begränsande faktor för chansen att fixa grunden för familj?! ;)
 
Surlys var ju rena o fina, till och med aluminiumfärgad styrstam och sadelstolpe där... :)
Den ena var "cross" och den andra "long haul" och då är det kanske inte den där rappa racer ramen... Om jag nu egentligen fattar skillnaden i kroppen är ju en annan sak.

Hursomhelst och till Alla:
Tack för goda råd, resonemang och länkar!

ps. Thure, nä, familj är inte en begränsande faktor ännu. Men alltför många cyklar kan ju bli en begränsande faktor för chansen att fixa grunden för familj?! ;)

Pacern säljs som ram och kan byggas av Cycelkomponents till en racer, fick höga poäng i Kadens för ett antal år sedan när den såldes färdigbyggd från Karlstad.
 
vill man ha en clean cyckel borde någon av alla de nya singlespeed/fixie cyklarna vara svårslagna är själv sjukt sugen men som någon sa familj och att samla på cyklar är inte alltid kompatibelt. har ju redan en rätt gedigen samling kajaker
 
vill man ha en clean cyckel borde någon av alla de nya singlespeed/fixie cyklarna vara svårslagna...
Estetiskt sett: jajamen. Och därmed fixat. Fixien finns redan. :)

En gammal sliten och tokfult målad 80-tals stålramsracer är sedan ett år tillbaka rensad och ommålad, med nytt bakhjul, vevparti och styrlager, till en slank, ren, vacker, fixie i klassisk kulör: brittish racing green. Spännande framfart är det också... :)

Den är dessa estetiska framgångar tillsammans med hälsomässig utveckling som gör att jag är sugen på ytterligare en vackar cykel.

Plus att jag är rimligt försiktig med min fixie, vill inte dö trafikdöden, en racer med rediga bromsar, frihjul och växlar kan man ju köra fortare på. När man vill det.
 
Senast ändrad:
Låter ju onekligen som om en äldre begagnad cykel, vore det givna valet.

T ex en Nishiki Olympic. Med Dura-Ace. Från 83-84. Vid den tiden hade det kommit lite "aero" influenser, och utöver att det fanns nån ren Aero-serie från Shimano så var även Dura-Ace relativt strömlinjeformat. Har själv en Olympic från den här tiden med Vätternrundan 1984-klistermärke. Den rullar inte mycket, men den är inte till salu.

Priset på den tiden var uppåt 6 000:-, men jag kan tänka mig att en begagnad kan vara svår att sälja för så mycket mer än 1000:-. I mina ögon är väl det prisvärt på gränsen till rena rånet - men efterfrågan på halvantlka "prestandacyklar" är väl lite begränsad. En annan skillnad är möjligen också att på den tiden var det tubdäck som gällde; rejält smala högtryckskanttrådsdäck hade just börjat komma, men var ännu så länge då lite mer åt sportracerhållet.
 
Var ute på Blocket igår...
Finns det andra ställen att spana in gällande "förskjutna" cyklar?

En annan fråga. Jag är 184cm lång (med relativt lång rygg o positivt apindex) - vilken ramstorlek (mäter man verklingen på samma sätt?) torde vara lämplig? (Om jag nu skall spana av internetmarknaden.)
 
Mät din ben innan längd, stå plant å ihop med fötterna "kör upp" en bok mellan låren så högt upp du kan få den märk sen vinkelrätt mot tex en vägg! Det måttet du får tar du ggr 0,885 så får du ett perfekt mått på sadelhöjden! Mätt centrum vevtappen till översta delen sadeln!Målet är att när du sitter på sadeln med foten i pedalen att du bara har en mkt liten böjning på benet! Sen är det lite upp till dig hur mkt sadelstolpe du vill ha upp! Tror du kan räkna fram genom detta ungefär hur stor ram du vill ha! (Kanske du ska ha 56 i ramstorlek) Har du mkt lång överkropp kanske du behöver extra lång styrstam du kan ju oxå skjuta bak sadeln något!
Själv har jag alltid gillat rätt små ramar, hellre för liten än för stor :) Jag är 1.88 å har 58 i ramstorlek på racer!

/Janne
 
Jag minns det som att man skulle få in två fingrar, nätt och jämt, mellan scrotum och ramröret när man står grensle över cykeln. Anledningen till att man ska ha "rätt" ramhöjd, är väl att ramlängden ska bli rätt också.
Man kan ju mixtra med styrstammar och sadelstolpar, men...

Har man högt eller lågt apindex kanske man får ta hänsyn till det.

Min racer är nog väldigt rätt i ramstorleken, jag är 191, har väl knappt 1 i apindex, och nu minns jag inte, men troligen var det den största ramen av 3 tillgängliga, jag tror den är 25 tum eller alltså 63,5 cm. Skulle kunna tro att den röda Road Mastern på bilden ovan är i den storleken, medan Olympicen är av minsta storleken.
 
Jag minns det som att man skulle få in två fingrar, nätt och jämt, mellan scrotum och ramröret när man står grensle över cykeln. Anledningen till att man ska ha "rätt" ramhöjd, är väl att ramlängden ska bli rätt också.
Man kan ju mixtra med styrstammar och sadelstolpar, men...

Har man högt eller lågt apindex kanske man får ta hänsyn till det.

Min racer är nog väldigt rätt i ramstorleken, jag är 191, har väl knappt 1 i apindex, och nu minns jag inte, men troligen var det den största ramen av 3 tillgängliga, jag tror den är 25 tum eller alltså 63,5 cm. Skulle kunna tro att den röda Road Mastern på bilden ovan är i den storleken, medan Olympicen är av minsta storleken.

Mät din ben innan längd, stå plant å ihop med fötterna "kör upp" en bok mellan låren så högt upp du kan få den märk sen vinkelrätt mot tex en vägg! Det måttet du får tar du ggr 0,885 så får du ett perfekt mått på sadelhöjden! Mätt centrum vevtappen till översta delen sadeln!Målet är att när du sitter på sadeln med foten i pedalen att du bara har en mkt liten böjning på benet! Sen är det lite upp till dig hur mkt sadelstolpe du vill ha upp! Tror du kan räkna fram genom detta ungefär hur stor ram du vill ha! (Kanske du ska ha 56 i ramstorlek) Har du mkt lång överkropp kanske du behöver extra lång styrstam du kan ju oxå skjuta bak sadeln något!
Själv har jag alltid gillat rätt små ramar, hellre för liten än för stor :) Jag är 1.88 å har 58 i ramstorlek på racer!

/Janne

Metoden att mäta innerbenet är inte riktigt så enkel att man får fram ett perfekt mått, det handlar också om vilka proportioner man har och vilken rörlighet man har i höftleden. Att det ska vara ett visst mått mellan skrotum och toppröret var väl ett amerikanskt påfund för att slippa juridiska påföljder vid olyckor. I bicycle quarterly, vars artiklar i huvudsak behandlar randonnécykling, hade dom en artikel där de diskuterade glappet mellan topprör och skrev och att det faktiskt inte behövdes alls, en normal begåvad cycklist stannar aldrig på det viset ändå. Sen beror det ju ännu mer på vevlagerhöjden, eller kanske snarare BB-drop som det heter i ramgeometriska kretsar. Dessutom visade de exempel på att en kompakt geometri inte alls behöver bli lättare än en traditionell givet samma material.

Vill man ha en mer komfortabel cykling ska man satsa på en något större ram än att trycka ihop sig på en liten. Normalt sätt kan man säga att toppröretslängd påverkar ställningen mer än sadelrörets längd, eftersom sadelstolpens längd förändrar cyklingen mindre än styrstammens. En lång styrstam gör styrningen mkt mer känslig, medan en för lång sadelstolpe i värsta fall ger ett konstigt drop.

srpp, jag såg att du bor i göteborg, jag har en mkt fin bok om just ramgeometri som jag tror du kommer uppskatta som du gärna får låna. Den har gått ut ur tryck och finns tyvärr inte på bibblan, trots sin ålder så är den intressant om man funderar på ramgeometrier.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg