ny racer - klassisk look?

Eller om man då summerar de tre senaste inläggen om vilken ramstorlek du bör ha; vilken som helst beroende på om inte vad som helst så i alla fall på en massa olika saker... :)

I någon mån hade det känts logiskt om det hade varit så enkelt så att t ex de största ramstorlekarna av en given rammodell hade passat de typiskt största bland cyklisterna...

Eller om man då summerar de tre senaste inläggen om vilken ramstorlek du bör ha; vilken som helst beroende på om inte vad som helst så i alla fall på en massa olika saker... :)

I någon mån hade det känts logiskt om det hade varit så enkelt så att t ex de största ramstorlekarna av en given rammodell hade passat de typiskt största bland cyklisterna...

Jo, fast det är ju så att människosläktet består av en väldig massa individer och med olika stolpar och stammar så kan man ju säkert få 6 olika storlekar att passa majoriteten, men det gäller ju att man vet vad man letar efter och vad man behöver. Sen är det ju självklart att man inte behöver en exakt passning om man ska ha det som hobby jämfört om man ska cykla en serie brevets inför PBP eller tour de france.

Jag ville bara belysa att det sällan är så enkelt som många vill få det till.

Jag ville bara belysa att det sällan är så enkelt som många vill få det till.
Det där hade jag redan koll på! :)
Jag har pysslat tillräckligt mycket med forskning, har umgåts tillräckligt mycket med kloka "nördar" (nb: ett kärleksfullt uttryck), och läst tillräckligt mycket om saker jag verkligen inte begriper mig på för att hitta "det-beror-på", perspektiv byten eller subjektivitet/religion i nästan vilken fråga jag än nalkats.

Jag är glad att se att det inte saknas goda råd och generositet (tack för boklånserbjudande, tackar nej så länge med hänvisning till enorm bokhög ändå).

Jag är glad att se att 56 kanske kan vara ett gott mått att börja titta på. Och jag är glad att se att man bör betona detta "kanske" även i denna fråga.

Man kan ju notera att på de ramar där det finns ett antal storlekar så är storleksintervallet inte alltid centrerat runt samma mått (eh... eller hur?). Detta talar väl för att olika ramdesigner med olika vinklar och proportioner är tänkta lite olika - och därför kanske det är enklare att tänka att man ska ha en cykel i t ex "medium" än ett visst mått i cm. Fast samtidigt så finns det då cyklar som helt enkelt inte finns i storlekar avsedda för t ex större personer - så då kanske en "medium-person" ska ha den största storleken... Ja, det kanske inte är så enkelt heller. Äsch, köp en Dansprint istället!

Tittade in på ECI

i Björkhagen idag. De har en gammal helkromad stålramad "Champion" med Campagnoloutrustning på disken. Vet dock inte om den är till salu men stilren är bara förnamnet.

Thure

i Björkhagen idag. De har en gammal helkromad stålramad "Champion" med Campagnoloutrustning på disken. Vet dock inte om den är till salu men stilren är bara förnamnet.

Thure

Sökte runt på ECI's hemsida:
Oj! Snygg!

Citerar: "Champion Columbus SLX 1983. En aldrig körd Champion SLX helkrom utrustad med Campas jubileumsgrupp."

Köpt o hämtad idag.

En begagnad Peugot PK10 - Competition.
Från tidigt åttiotal om jag minns rätt.

Bra pris - riskfritt lågt pris från kollega som behövde platsen.
Hittills oprovad av mig.

Vi får väl se vad nästa steg blir. Jag är fortfarande lite sugen på den där Surlylösningen....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg