Ny med pulsband

Ditt pass på 3.5 h skulle du orkat det med högre puls ? Din klocka visar inte Trimp och CR10?
Min teori utan vetenskap är att kroppen ska få olika träning så ett kortare högpuls till ditt långa pass är en bra blandning.
Svarar bara på frågorna du ställer: Ja, absolut och Nej.
Målet var en lugn runda med en kompis. Så fick det bli.
 
Jag har pulsband och Garminklocka, men mest nytta av GPS-spåret. Möjligen distans, och tycker att de mer komplicerade beräkningarna är svåra att lita på då de måste tolkas utifrån många svårbedömda individberoende förutsättningar.

För mått på ansträngningsnivå funkar Borgskalan väldigt analogt och reproducerbart, puls kan då korreleras mot den. Tolkning med andra mått är inte lika intuitiva för mig.

Om man vill ha ett mått på kondition eller träningseffekt är Coopertest eller motsvarande testrunda mycket tillförlitligt för löpare. Uthållighet vid långlopp påverkas även av energitillgången efter en tid om kolhydraterna börjar att sina, och då bli man också "trött och seg".

Ska man vara mer "vetenskaplig" kan ju mjölksyratröskel ge ännu mer detaljerad information om träningsintesitet, men då ska man mäta blodprov på laktatnivån vid olika ansträngning (Borgskala/pulsnivå) och lära sig av det.
Annars är ju en för hög nivå av laktat ganska självmarkerande då kroppen blir sur, man blir illamående, och fortsätter man så spyr man (vilket inte är så ovanligt vid mållinjen på långlopp efter slutspurt).

Vad och hur man ska träna för att förbättra olika mått är en annan stor och troligen individuell fråga. Långsamma långpass troligen långsammare än man tror, snabba pass troligen kortare och mer intensiva. Styrka, teknik, mentalt och strategi är ytterligare variabler om man ska maxa en enskild prestation, kanske inte alltid det hälsosammaste dock.

Men vill man mest må bra och upprätthålla en god fysik är den träning som blir av den bästa. Så syftet med träningen kanske inte kan övervakas i detalj med klockans alla finesser (de är underhållande men inte så informativa för alla lägen).
 
Men vill man mest må bra och upprätthålla en god fysik är den träning som blir av den bästa.
Jag håller med. Så skönt att komma igång och känna att träningen gett effekt.
En källa till glädje är även att kolla GPS-spåret...där håller jag med dig. Var har jag varit? Ibland kan man fråga sig det om man avvikit från en tänkt rutt/runda.
Jag använder puls/GPS-klocka för att logga träningen, men även analysera efteråt, och även följa en inläst rutt/bana.
Nu gällde det puls. Jag tog reda på mina pulszoner genom ett test på Aktivitus. Kan vara bra att nämna det.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.