Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen

Håller med SvD i deras åsikt om såväl Länsstyrelse som Turistförening

och kommer (naturligtvis!) inte förnya mitt medlemskap i STF när det går ut i höst.

Lägga sig platt på det där viset för ett ytterst litet nationalekonomiskt särintresse
- utan att ens försöka ta strid för status quo ante - och mala det igenom rätts-
systemet och rikspolitiken först - anser jag vara avgörande för att inte förnya.
[Detta efter att vi i familjen varit STF-medlemmar i mååånga årtionden - av
mängden årsböcker att döma som vi söner ärvde efter våra föräldrar, och
morföräldrar före dem. Och jag betalade med glädje en extra dusör till STF
under pandemin när de hade det knapert. Skulle inte skett nu...]
/Odd
 
Ja så trist. STF (och länsstyrelsen) har delat ut den värsta smockan hitills mot turism och fjällvandring i Sverige. Vilka idioter !!

Något att tänka på nästan gång STF kör sin reklam --- :mad:
 
Senast ändrad:
Ja, det har varit en deluttalanden från STF sida i frågan
som gjort att man börjat undra vilken sida dom egentligen jobbar för, Fjällturismen eller Rennäringen ?

Kanske har aktivismens fula tryne hittat in där med ?
 
STFs och Jämtland kan vi förvisso diskutera länge om. Men STF är trots allt mer än bara det området. Jag tycker trots allt att de har ganska mycket bra att erbjida. Och det bästa sättet att påverka är inte att lämna, utan snarare att delta i verksamheten och göra sin röst hörd. Att låta plånboken tala är förvisso ett statement men det är i min mening mer effektivt att göra sin röst hörd i de forum som står till buds.
 
Yep, jag var medlem till och från förut, gillade speciellt årsböckerna. Men när dom slutade med det började jag tröttna.

Det dom gjort i Jämtland är ju en mindre katastrof, för lokalbefolkningen och turister. Finns absolut ingen anledning att gå med på att demontera logi & restauranger. Det har ju funkat bra som det var i många år. Därmot kanske minska öppettider något, och inte bygga ut mer.

Numera är STF ett hatobjekt.
 
STF utveckling går ju bakåt. Kanske skulle de slå en signal till herr Serneke och Selin. Kapital och intresse för fjällvärlden finns.. hade kunnat modernisera stugorna några årtionden framåt och etablera nya stugplatser. Borde gå att hitta samarbeten där STF fortsatt äger o förvaltar..

 
Herregud, nej! Inte den sortens fjäll jag önskar vistas i.
Tackar att STF träffade ett klokare val än fortsatt kommersialisering.
 
STF är konstiga, det håller jag med om, men konsekvenserna där det bli färre stugor bekvämligheter i jämtlandsfjällen tycker jag är skitbra. Mindre bekvämligheter = färre människor att trängas med och säga "hej hej" till. Gillar inte samerna och deras krav, men konsekvenserna av dessa borde göra min vandring skönare.
Idealet vore att få Jämtland och härjedalsfjällen att bli som Sarek.
 
STF låg till stor del bakom att bygga upp problemet genom att bygga ut, tillrättalägga för nya köpstarkare grupper och att marknadsföra/locka till besök, för att få investeringarna att ekonomiskt gå ihop samtidigt som de var, eller borde ha varit, tydligt medvetna om den motsättning som länge funnits med samerna i området.
Att inte öka besökstrycket men samtidigt ha till uppgift att främja möjligheten för fler att "komma ut i fjäll och annan natur" är svår att få att gå ihop.
Enskilda individer och grupper kan ju också själviskt tycka att viss natur enbart ska vara till för dem själva och önska att deras egna specifika behov och önskningar ska vara mer värda än andras.
 

STF vill i alla fall att några ska fortsätta åka till Jämtlandsfjällen, med tåg.

Dom gör som andra org's i samma läge, sätter igång och spenderar på reklamkampanjer osv, och försöker mörka & tysta & glömma sina kritiker och sina egna dumheter ---

HeHe, Kommer säkert att bli ett helt gäng med liknande utspel från STF nu --> Mer turister i Jämtland !!
 
Senast ändrad: