Ny klippa i Bergsjön.

Hittade en ny klippa i Bergsjön i helgen. Kanske inte potential för mer än ett tiotal leder, men ändå fin. Vi satte upp ett par leder men det går nog att klämma in ett par till.
 

Bilagor

  • DSC_0279.jpg
    DSC_0279.jpg
    84.8 KB · Visningar: 1,123
En hybrid mellan klippklättring och inomhusvägg? Ok, men tar det inte lite tjusningen med klippklättring att greppen är givna? Om kritrester på grepp är beta blir detta gamma eller t o m omega.

Funderar lite på ansvar. Om man sätter upp en inomhusled med grepp ute, på klippa eller klättervägg, tycker jag man har ett ansvar att informera om att man klättrar på egen risk eller att man måste säkras. Folk som inte är "klättrare" ser en massa grepp och tror att här är det bara att klättra på. Hur ska de veta skillnaden mellan den och en 2 m klättervägg på en lekplats med gungsand (som inte packar) under? Nu låter jag kanske lite "amerikansk" i ansvarsfrågor men tyvärr har inte alla alla indianer i kanoten och förstår vad som krävs i "farliga" situationer. Hade jag satt upp en led som denna hade jag gjort allt jag kunnat för att inte någon okunnig skadar sig. Även om jag inte är juridiskt ansvarig är jag det moraliskt.

Nej, jag är inte emot att man sätter upp några grepp på en stadsnära klippa. Envar blir salig på sin klättring och det ska finnas plats till alla. Kan väl vara kul för nybörjare som mjukstart, men jag skulle inte springa benen av mig för att ta mig dit heller.
 
Klarare färg?

Jag tycker att greppen är svåra att se. Hade det inte varit bättre med grepp i flourescerande gult, särskilt med tanke på kvällsklättring? Fint initiativ annars, tycker jag.
 
Kommer att tänka på en film som jag tror gick i IMAX-format, en Everest-historia. En spansk klättrerska (Araceli Segarra?) introduceras i början av filmen, med några snygga motljusbilder på vad som ser ut som havsklippor typ australien. Men om man tittar noga så ser man färgade plastgrepp... Föll lite platt där, liksom.
 
Konstaterar bara att om det kostar en tusenlapp att bulta en led (+arbetstimmar...) så måste detta kostat ett antal tusenlappar - och lite fler timmar.

Möjligheten att klämma in fler leder är naturligtvis stor eftersom det finns grepp i olika färger. Kanske ett litet tak över det hela och belysning kunde vara önskvärt?
 
Klockrent!

Har faktiskt träffat på denna typ av leder IRL i Frankrike. De hade tagit ner svårigheten till 7a genom att sätta upp ett par grepp.
 

Liknande trådar