Ny jacka?!

De två saker jag kan hålla emot Minimalist är: storleken och kondensen.
Jag köpte ett ex med rejäl tröjmån för vinterbruk, det blev en medium. Trots att min nittiofemkilosbål kan vara väl påbylsad utan problem är luva lite liten... Hur små huvuden har amerikanerna på sina feta kroppar egentligen?
Kondensen är i göteborgskt normalväder görjobbig. När tvågradigt regn dränker jackan blir det så mycket vatten på insidan att ett litet barn kan släcka törsten genom att slicka på den. Säkert jättefiffigt i en överlevnadssituation men när man står på en vindpinad lekplats och vill vara Superpappa är det mest irriterande och blöt. Funderar på att reklamera den(det kan ju vara läckage), få en ny med bröstficka och om den e likadan hoppa på Korståget mot Packlite och aldrig sluta tjata...

När det regnar får alla regntäta jackor kondens av grava mått. Plagget "andas" inget då.

Jag är nöjd med min Crux Flak Jacket. Suveränt bra huva, största fickorna jag sett och andas betydligt bättre än Goretex XCR. Men den väger tyvärr mer än 400g, 490g väger min L enligt köksvågen. Jag har testat Preciep och Haglöfs Proof, det är nästan som galon, ärmåleventilationen till trots.

f9ee66d9c7cf9522b215a3737c8800e8.jpg

Rescension

har en arcteryx alpha som jag ær kanon nøjd med. vardagar, i fjællet, på expedition i alaska inga problem.

kostar endel(men køpt i usa) men værd prisen pga kvaliteten.

robert

Är det nån som har erfarenhet av Golites jackor/material? Funder på hur deras "trinity" tyg uppför sig "på riktigt".

Jag kör på LIM, både uppe och nere.

Jag är mycket nöjd tror jag. =)
Har inte så mycket att jämföra med dock.

Jackan har jag haft sen i sensomras ungefär, och används sedan dess väldigt flitigt.
Även när det inte regnar. Men jag har ju dålig erfarenhet av hur den är i värme under sommartid.

Hur som hälst så hoppas jag att jag har regnställ länge, trots det hårda slitage det utsätts för och då främst jackan då den används mycket mer.

Här om dagen lyckades jag spräcka carboninsidan i ett av ärmslutet lite lätt dock. =/
Tog i lite för hårt när jag skulle ha av ärmslutet med tummhålet med fuktiga tjocka handskar på.
Men det är trots allt ett utsatt område då jag nästan alltid använder mig av tummhålen, om jag inte vill ha in kyla i alla fall, och då jag cyklar så ligger ju jackan halvt mot handtagen.

Mvh Roger

Jag köpte en vindanorak i syntetmaterial (utan foder) av märket Earth för 20kr på tradera.....

Den väger 260gram.

Det behöver inte vara dyrt att skaffa lätt utrustning!

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg