Ny i cykelträsket / Hybridköp

Hej alla cykelälskare!
Har suttit några timmar nu på forum och testsajter och kommit fram till att jag behöver lite personliga råd och tips.

Ska köpa min första "ordentliga" cykel och har svårt att bestämma mig. Många olika åsikter där ute.
Jag dagspendlar INTE utan är mer intresserad av att ha en cykel jag kan träna på men även ta mig genom stan. Träningsrundor blir på 60-80km och jag vill kunna använda cykeln året runt. Har därför uteslutit ren racer. Var inne på Cyclocross ett tag men utbudet är sämre än hybriderna, dessutom har säljarna sagt att om man är ovan på cykel ska man inte satsa på bockstyre. Någon som har några åsikter om detta? Är jag rätt på det?

Har även funderat på att köpa cykel på Internet från Tyskland eller England. Någon som har någon bra sida att rekommendera förutom denna http://www.evanscycles.com/
Är det värt att köpa över Internet om man nu inte är någon hejare på att montera själv?

Vad gäller cyklarna tänker jag mig en maxkostnad på dryga 7500 har jag kollat lite på Scott Sub 40 http://sportson.se/site/ilog/pdfform/showpdf.php?flytype=productinfo&product_id=4293&antal=1, Sub 45 och Sub 30.

Sub 40 är klart billigast men vad är den stora skillnaden på dem? ( vet att 45 har mek skivbromsar men är de värda priskillnaden) Även sugen på en Kona dr Dew http://sportson.se/site/ilog/pdfform/showpdf.php?flytype=productinfo&product_id=5136&antal=1 men då är vi uppe på smärttröskeln vad gäller priset (Hittat den nedread till 7400)

Någon som har några andra cyklar att rekommendera och dessutom vilka affärer/internetsidor man ska leta i?
Är väldigt tacksam för snabba svar för att jag är väldigt sugen på en ny cykel.

MVH
vmansson
 
Istället för konstiga svar ska jag skriva vad jag tycker..

Jag tycker inte det finns någon anledning att bygga cykel själv om du inte har det intresset. Färdiga modeller ger mycket för pengarna. Kona gör alltid bra och sköna cyklar. Jag tycker att Dew Plus som är mycket billigare än dr.Dew är ett bra alternativ. Annars är det bara att leta på prisjakt.se i samma prisklass och massor av bra alternativ uppenbarar sig.

Håller dock ej med om att det skulle vara dåligt med bockstyre när man ej är van. För ca: 20 år sedan var bockstyre det enda försäljarna rekommenderade, TILL ALLA. Använder man cykeln blir man ju dessutom van, ganska snabbt. Ska du i huvudsak träna landsväg på cykeln så är bockstyre SÅ mycket skönare, i längden.

Själv kör jag numer bara mountainbike eftersom det är mycket roligare än racer. Racer är dock trendigare sedan några år tillbaka, men ej roligare.
 
Med maxbudget på 7500:- bör du kanske kolla begagnat.

Hade du i huvudsak tänkt dig asfalt eller grusvägar?
/Niklas
 
Här kommer några råd från nån som var i din sits förra våren.

Jag blir oftast missnöjd med kompromisser och skulle nog bestämma mig för en cykeltyp som jag ska ha. På en cykel i stan är det ju trevligt med stänkskärmar och pakethållare, det vill du inte ha på din lvghoj om du ska köra med andra (det vill iaf inte jag ha, jag trivs inte när jag cyklar med racercyklisterna i cykelklubben på min hybriscykel).

Jag skulle inte gå till tex Sportson och köpa en cykel, eller rättare sagt, jag skulle inte lita på vad de säger. Min upplevelse av Sportson (jag köpte min hybridcykel på Sportson Vasagatan i Gbg maj 2009) är att de inte har nån riktig koll på vad de säljer. De säljer nog bara cyklarna och sen får de inte så mycket feedback på hur det har funkat och hur länge saker och ting har hållt. En sak som retar mig är att de alltid frågat hur länge jag har använt olika grejer, inte hur långt jag har cyklat med de. Dessutom har de sagt till mig att växeln är alldeles för sliten och borde bytas ut (vilket jag också gjorde eftersom jag bytte till en kassett som inte passade min gamla växel), men när jag väl skruvade isär den såg den knappt sliten ut (hade cyklat ca 250 mil på den).

Jag tror att det är svårt att hitta nåt begagnat som passar, jag har aldrig lyckats med det själv, men man kan ha tur och vara envisare än vad jag är.

Utan att ha testat en cyclocross men övervägt att köpa en skulle jag satsa på det om jag vore du.
 
Okej Tack för råden alla förutom Håkan C som hellre ville lägga energi på korkade svar.

Känner att jag gärna hade velat ha lite respons på de cyklarna jag kollat på. Någon som provat Sub 40, 45 och 30? Är Sportsons eget märke Apollo något att ha? De har ju en crosstrail.
Om någon har några andra cyklar i prisklassen att rekommendera välkomnas detta varmt.

Niking : Kommer mest cykla asfalt. Har kollat begagnat men precis som hannulan säger är det svårt att hitta något som passar.
 
Det är svårt att säga nåt om enskilda cykelmodeller, enklare är det ju att säga nåt om de komponenter som sitter på. Ta reda på vad de är utrustade med och sök information om det istället. Jag tror att du får bättre svar då, iaf om du frågar på happymtb.org.

Själv tycker jag att mina Shimano Alivio växlar+reglage är dåliga som bakväxel men att min Shimano Tiagra o Shimano SLX har varit bra. Det lönar sig att gå upp lite i prisklass på växlarna tycker jag. Testa när du provcyklar hur fort de växlar. Kolla i uppförs och nerförsbackar hur det känns att växla, det är skönt när det går fort när man ska uppför tycker jag.

Vad gäller nav och kvalitén på de har jag ingen koll. Det enda jag vet är att mina Linusnav (Linus DSS) antingen är av dålig kvalité eller har varit för hårt åtdragna från början (jag tror nog mest på det sista, så kolla det på vilken cykel du nu än köper).

Lycka till!
 
Beträffande växlar, så tycker jag generellt att det satsas för mycket på bakväxlar och reglage i förhållande på vajrar och höljen.

Väldigt mycket av växelproblemen åtgärdas genom att byta vajer och höljen (samt se till att ha en bra kabeldragning. Själv kör jag med rostfria vajrar.
/Niklas
 
Hej alla cykelälskare!
Jag dagspendlar INTE utan är mer intresserad av att ha en cykel jag kan träna på men även ta mig genom stan. Träningsrundor blir på 60-80km och jag vill kunna använda cykeln året runt. Har därför uteslutit ren racer. Var inne på Cyclocross ett tag men utbudet är sämre än hybriderna, dessutom har säljarna sagt att om man är ovan på cykel ska man inte satsa på bockstyre. Någon som har några åsikter om detta? Är jag rätt på det?
En hybrid är halvdålig till det mesta. Om du tänker cykla träningsrundor på 60-80km ska du absolut inte köpa en hybrid!
Om en ren racer är uteslutet så återstår en vettig kompromiss - en cyclocross. Det är nog den cykeltyp som är mest allround i dagsläget, iallafall sett till dina behov/önskemål. De säljare som säger något annat kan du välja bort direkt för de har dålig koll och cyklar för lite själva för att ge vettiga råd. :)

Försök hitta något på reorna eller satsa på begagnat om du vill hålla nere kostnaden. Bra begagnade cyklar hittar du på cykelklubbarnas forum och på http://happymtb.org/
 
Wintertraining-bike from UK

På en cykel i stan är det ju trevligt med stänkskärmar och pakethållare, det vill du inte ha på din lvghoj om du ska köra med andra.
Konstig inställning.
I många klubbar är det ett krav på både skärmar och 'kompislappar' om man vill vara med och cykla under den mörka/blöta delen av året.

Vilken klubb tränar du med?


Okej Tack för råden alla förutom Håkan C som hellre ville lägga energi på korkade svar.
Som man frågar får man svar :)

Men annars håller jag med de andra här;
Vill du ha en cykel att träna 60-80km på lvg, och som funkar med skärmar, så borde en CX vara den modell som funkar bäst för dig.
Åtminstone om du vill köpa en färdig cykel i Sverige.

Men om du använder dig av det svenska EU-medlemskapet och kollar runt inom EU så finns det många intressanta alternativ.
Särskilt om du inte skall använda cykeln med feta (dubb)däck.

Jag tänker då ffa på de som i UK kallas Winter Training Frames
i de allra dflesta fall menar man då en ram som är VÄLDIGT lik en vanlig lvg-ram, men klarar skärmar och 28mm däck.

Kolla hos ngn UK-rambyggare/handlare, de brukar ha många att välja på.
Ett exempel på en sådan tillverkare är Kinesis UK som, har flera intressanta modeller tex:
Kinesis Racelight T2-ram + Racelight 7075 - Winter-gaffel för under 342€ hos CRC
http://www.kinesisbikes.co.uk/product.php?id=11
http://www.kinesisbikes.co.uk/product.php?id=20
http://www.chainreactioncycles.com

Kinesis har även den finare TK2-ramen som tillsammans med kolfibergaffeln DC07 kostar under 529€ hos CRC.
http://www.kinesisbikes.co.uk/product.php?id=10
http://www.kinesisbikes.co.uk/product.php?id=57

En sådan skulle jag välja, om geometrin passade, och jag klarade mig med max 28mm däck.
Men det finns många andra att välja på, ffa i UK.
 
Okej Tack för råden alla förutom Håkan C som hellre ville lägga energi på korkade svar.

Tipset från mig som hängt här ett tag är att lyssna på Håkan -nästan vad han än skriver :) F.ö. är min åsikt att den typ av cyklar du länkar till ger fel sittställning, för hög, om du vill sitta och trampa landsväg. Jag kör hybrid på vintern, och irriterar mig nåt grymt på just detta. Annars kan man hitta bra hybrider i den prisklass du nämner nu framåt hösten. Att hitta en begagnad CX i rätt storlek och med en säljare som inte har orimliga tankar om sin cykels värde tror jag är svårt.
 
Det är svårt att säga nåt om enskilda cykelmodeller, enklare är det ju att säga nåt om de komponenter som sitter på. Ta reda på vad de är utrustade med och sök information om det istället. Jag tror att du får bättre svar då, iaf om du frågar på happymtb.org.

Själv tycker jag att mina Shimano Alivio växlar+reglage är dåliga som bakväxel men att min Shimano Tiagra o Shimano SLX har varit bra. Det lönar sig att gå upp lite i prisklass på växlarna tycker jag. Testa när du provcyklar hur fort de växlar. Kolla i uppförs och nerförsbackar hur det känns att växla, det är skönt när det går fort när man ska uppför tycker jag.

Vad gäller nav och kvalitén på de har jag ingen koll. Det enda jag vet är att mina Linusnav (Linus DSS) antingen är av dålig kvalité eller har varit för hårt åtdragna från början (jag tror nog mest på det sista, så kolla det på vilken cykel du nu än köper).

Lycka till!

För att säga lite emot: Tigara skulle jag personligen ranka som likvärdigt Alivio... Ok, iaf.

Ja, Linusnav är inte top notch. Personligen är jag av åsikten att om det inte står ngt på dom som man kan stava till (som SLX, XT, XTR, Mavic, Hope, Chris King, DT Swiss etc) så är det bara att lägga ner det.


Vad gäller sportson så skulle jag nog påstå att det beror (som i många andra större butiker) på vem man stöter på. Alla har sina "specialiteter" som de är bättre eller sämre på.

Det du säger om feedback är en stort problem. De som kan saker, fixar ofta det själva. De som inte kan kommer in med ngt som de har haft så läge och slitit sönder till den grad att man inte alltid kan se om det är fel på komponenten eller på hur den använts och skötts. Av denna anledning har jag exempelvis testat ett antal olika komponenter på min pendelhoj nu under vintern och vet hur de uppför sig.

Kan tycka följande:
Alivio bakväxel 2011, likvärdig med en Deore från 2001-2005. DOCK har samma problem med kabelförningen som äldre växlar, jag lyckades tom skava igenom/ha sönder wirehöljet och därmed åka på att byta det.
Rekommendation: shimanoväxlar med shadow-teknik, dvs de som bygger på mindre då böjen på wirehöljet bak inte blir så snävt.

Deore skivbromsar 2011: helt ok om man inte skall köra DH. Har inte krånglat. Man får dock centrera dom efter någon månad då de verkar inte slitas helt jämt/kolvarna efterjusteras inte helt jämt.

Shimano Pedaler med clips PD-M324: ok som pedal MEN ROSTAR!!! Har ordentliga rostangrepp på SPD-mekanismen. Rekommenderas ej till ngt som skall gå på vintern.

Pakethållare Topeak Super Tourist DX - helt klart bästa pakethållaren jag testat. Lätt värd priset, MEN de medföljande skruven kan man direkt ersätta med riktiga rostfria A4-skruv för att inte få ful ytrost.

Vad gäller samtliga cykelbutiker: gå dit, ha bra koll på vad du vill göra med cykeln, inse att det inte alltid går att kombinera billigt med bra och fråga meken. Är det någon som kan cykel i minsta detalj så är det inte främst den som säljer utan den som står och reparerar dagarna i ändan.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg