Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ny hjälmlag
- Trådstartare KLAGER
- Start datum
Re: Re: Re: Re: Standrard
Ungefär så funkar jag också.
Jag använder (numera) hjälm och håller mig till trafikregler, och VILL att alla andra också ska göra det, så att jag kan cykla så fort jag kan.
Jag vill kunna cykla i 30 på cykelbanan utan att riskera att nån latmask cyklar mot färdriktningen (händer varje dag i Stockholm) eller kliver rätt ut i cykelbanan utan att se sig om ens en halv gång (händer också varje dag).
niclasd; sa:Som själv alltid använder cykelhjälm, men riskkompenserar så kraftigt (dvs kör fortare i trafiken) att nettoeffekten sannolikt är ökad risk för allvarliga skador.
Ungefär så funkar jag också.
Jag använder (numera) hjälm och håller mig till trafikregler, och VILL att alla andra också ska göra det, så att jag kan cykla så fort jag kan.
Jag vill kunna cykla i 30 på cykelbanan utan att riskera att nån latmask cyklar mot färdriktningen (händer varje dag i Stockholm) eller kliver rätt ut i cykelbanan utan att se sig om ens en halv gång (händer också varje dag).
Re: Re: Re: Standrard
Ja, varför stanna där? Jag tycker att även gångtrafikanter ska ha hjälm, det räddar säkert ett eller annat liv, för att inte tala om hjälm på bilister. Man kan ju förbjuda höga utväxlingar för att sänka cykelhastigheten, eller sätta in elektronisk broms som känner av farten. En anna idé vore att införa stödhjulstvång eller bara tillåta trehjuliga cyklar så man inte ramlar omkull sålätt. Effektivast vore såklart att förbjuda cyklar helt och hållet, då kan man snacka om minskning av cykelolyckor.
Stadan; sa:Varför ska lagar om bilbälte, hjälm för mopedister och MC-förare finnas?niclasd; sa:Och varför skulle staten syssla med sådant förmynderidravel?
Lagar som räddar liv är bra lagar. Inför lagkrav på cykelhjälm för alla. Förhoppningsvis minskar även sjukvårdskostnaderna som en bieffekt.
Ja, varför stanna där? Jag tycker att även gångtrafikanter ska ha hjälm, det räddar säkert ett eller annat liv, för att inte tala om hjälm på bilister. Man kan ju förbjuda höga utväxlingar för att sänka cykelhastigheten, eller sätta in elektronisk broms som känner av farten. En anna idé vore att införa stödhjulstvång eller bara tillåta trehjuliga cyklar så man inte ramlar omkull sålätt. Effektivast vore såklart att förbjuda cyklar helt och hållet, då kan man snacka om minskning av cykelolyckor.
Re: Re: Re: Re: Standrard
Vad som är rimligt är hela tiden en värderingsfråga. Jag har svårt att se det orimliga i en cykelhjälmslag. Människor gör misstag och en hjälm kan rädda liv.
Är du emot bilbälteslag, MC-hjälmslag, rattfyllerilagstiftning, etc etc?
Med samma resonemang kan man ifrågasätta varför vi ska ha lagar överhuvudtaget. Är det min rättighet att kunna göra vadsomhelst, även om andra får lida för det? Inte i min värld iallafall.mördarsnigel; sa:Effektivast vore såklart att förbjuda cyklar helt och hållet, då kan man snacka om minskning av cykelolyckor.
Vad som är rimligt är hela tiden en värderingsfråga. Jag har svårt att se det orimliga i en cykelhjälmslag. Människor gör misstag och en hjälm kan rädda liv.
Är du emot bilbälteslag, MC-hjälmslag, rattfyllerilagstiftning, etc etc?
mördarsnigel; sa:Ja, varför stanna där? ... Effektivast vore såklart att förbjuda cyklar helt och hållet, då kan man snacka om minskning av cykelolyckor.
Men det kluriga är ju - om du inte har noterat den lilla detaljen - att dödsolyckorna minskar DRASTISKT samtidigt som det inte påverkar cyklingens funktion det minsta.
Nyttan är fortfarande 100 %, men risken är klart mindre. Men det är klart att man kan tycka att det är något väldigt negativt, om man känner för det.
Det som hindrar folk från att använda cykelhjälm är en liten, liten tröskel av fåfänga och lathet (jag talar av egen erfarenhet). En sådan tröskel kan övervinnas om man inför ett argument som är överordnat fåfänga och lättja - nämligen det sociala tryck som en lag innebär (eller i mitt fall: det sociala trycket från en sambo).
[Ändrat av Nordesjö 2004-05-13 kl 10:50]
Någon här som berörs av lagen?
Är någon här under 15 år??
Har inte riktigt bestämt mig för om jag är för eller emot en lag. OM vi ska ha en lag så tycker jag den borde gälla för alla åldrar. Just 15-årsgränsen känns konstig eftersom föräldrar förhoppningsvis är såpass rädda om sina barn att dom ser till att dom använder hjälm när dom cyklar. Känns som om det nuförtiden ofta är lagar/poliser/staten/nattvandrare mm som ska hålla efter barnen, istället för föräldrarna.
Använder frivilligt hjälm för det mesta, men ska jag till stan för en krogkväll känns det lite jobbigt att släpa omkring på hjälmen hela kvällen.
För övrigt håller jag med herr Nordesjö om att det största hotet mot cyklister är fotgängare som korsar cykelbanan utan att se sig för. Händer även i småstaden Göteborg.
...Johan...
Är någon här under 15 år??
Har inte riktigt bestämt mig för om jag är för eller emot en lag. OM vi ska ha en lag så tycker jag den borde gälla för alla åldrar. Just 15-årsgränsen känns konstig eftersom föräldrar förhoppningsvis är såpass rädda om sina barn att dom ser till att dom använder hjälm när dom cyklar. Känns som om det nuförtiden ofta är lagar/poliser/staten/nattvandrare mm som ska hålla efter barnen, istället för föräldrarna.
Använder frivilligt hjälm för det mesta, men ska jag till stan för en krogkväll känns det lite jobbigt att släpa omkring på hjälmen hela kvällen.
För övrigt håller jag med herr Nordesjö om att det största hotet mot cyklister är fotgängare som korsar cykelbanan utan att se sig för. Händer även i småstaden Göteborg.
...Johan...
Nordesjö; sa:mördarsnigel; sa:Ja, varför stanna där? ... Effektivast vore såklart att förbjuda cyklar helt och hållet, då kan man snacka om minskning av cykelolyckor.
Men det kluriga är ju - om du inte har noterat den lilla detaljen - att dödsolyckorna minskar DRASTISKT samtidigt som det inte påverkar cyklingens funktion det minsta.
Nyttan är fortfarande 100 %, men risken är klart mindre. Men det är klart att man kan tycka att det är något väldigt negativt, om man känner för det.
Det som hindrar folk från att använda cykelhjälm är en liten, liten tröskel av fåfänga och lathet (jag talar av egen erfarenhet). En sådan tröskel kan övervinnas om man inför ett argument som är överordnat fåfänga och lättja - nämligen det sociala tryck som en lag innebär (eller i mitt fall: det sociala trycket från en sambo).
[Ändrat av Nordesjö 2004-05-13 kl 10:50]
Naturligtvis kan man inte argumentera mot att använda cykelhjälm, men människor måste få ta eget ansvar någonstans. Hjälmtvång är att gå för långt i förmynderi. Det sociala tryck du pratar om räcker nog långt för att folk ska sätta hjälm på sina cyklande barn utan att det finns en lag. En förälder som inte gör det får säkerligen onda ögat av sin omgivning. Vuxna människor måste få bestämma själv om man ska ha hjälm eller inte. I vissa fall är det mer befogat och i andra mindre
Nordesjö; sa:Men det kluriga är ju - om du inte har noterat den lilla detaljen - att dödsolyckorna minskar DRASTISKT samtidigt som det inte påverkar cyklingens funktion det minsta.
Nyttan är fortfarande 100 %, men risken är klart mindre. Men det är klart att man kan tycka att det är något väldigt negativt, om man känner för det.
Det som hindrar folk från att använda cykelhjälm är en liten, liten tröskel av fåfänga och lathet (jag talar av egen erfarenhet). En sådan tröskel kan övervinnas om man inför ett argument som är överordnat fåfänga och lättja - nämligen det sociala tryck som en lag innebär (eller i mitt fall: det sociala trycket från en sambo).
[Ändrat av Nordesjö 2004-05-13 kl 10:50]
Tack Martin!
Du fångar mina argument för en lag som också skyddar gångtrafikanter på pricken! Det är bara fåfänga, slöhet och nonchalans inför livets värde som får folk att rynka på näsan inför mitt förslag.
MVH
Rickard
Re: Re: Re: Re: Standrard
Nu är det ju så att hjälm på cyklister räddar inte "ett eller annat" liv.
Citat från vägverkets hemsida:
"Av de cyklister som omkommer och saknar cykelhjälm, räknar man med att 40 procent skulle klarat sig om de haft hjälm på sig. Cykelhjälm skulle även reducerat de svåra skallskadorna med 70 procent."
mördarsnigel; sa:Ja, varför stanna där? Jag tycker att även gångtrafikanter ska ha hjälm, det räddar säkert ett eller annat liv, för att inte tala om hjälm på bilister.
Nu är det ju så att hjälm på cyklister räddar inte "ett eller annat" liv.
Citat från vägverkets hemsida:
"Av de cyklister som omkommer och saknar cykelhjälm, räknar man med att 40 procent skulle klarat sig om de haft hjälm på sig. Cykelhjälm skulle även reducerat de svåra skallskadorna med 70 procent."
1: När jag kom till Spanien för 10 àr sedan var det inte lagstifat om hjälmtvâng för modepdàkare i stadstrafik, ej heller bilbältstvâng för bilister i stadstrafik varför mânga automatsikt tog av sig bältet/hjälmen när de kom in i stan.
Själv tyckte jag det var bekvámare och lite coolare att köra moppen i kostym och utan hjälm, varför sà skedde (idiot!)
2: När jag härförleden köpte cykel-barn-stol till sonen köptes automatiskt áven en hjälm till honom, dock ej till mig själv. Anvánde vid tillfälle en gammal skrutthjálm dock, mest för att föregà med gott exempel.
3: Nu har det blivit lag áven pà cykelhjälm (för samtliga âldrar) här i Spanien, varvid jag ganska nöjd gick och köpte en bra hjälm.
Dock: verkar inte som sà mânga andra insett att lagen trätt i kraft, vilket ju à andra sidan inte tillhör ovanligheterna i detta land.
Själv bryter jag fortfarande mot spansk trafiklagstitning pà det att jag ej alltid stánger av mobilen vid bensinstationer, ej heller har köpt reflekterande vást att förvara i bilen.
Mvh / Mats
Mvh
Själv tyckte jag det var bekvámare och lite coolare att köra moppen i kostym och utan hjälm, varför sà skedde (idiot!)
2: När jag härförleden köpte cykel-barn-stol till sonen köptes automatiskt áven en hjälm till honom, dock ej till mig själv. Anvánde vid tillfälle en gammal skrutthjálm dock, mest för att föregà med gott exempel.
3: Nu har det blivit lag áven pà cykelhjälm (för samtliga âldrar) här i Spanien, varvid jag ganska nöjd gick och köpte en bra hjälm.
Dock: verkar inte som sà mânga andra insett att lagen trätt i kraft, vilket ju à andra sidan inte tillhör ovanligheterna i detta land.
Själv bryter jag fortfarande mot spansk trafiklagstitning pà det att jag ej alltid stánger av mobilen vid bensinstationer, ej heller har köpt reflekterande vást att förvara i bilen.
Mvh / Mats
Mvh
Funkar i det långa loppet....
Om man påverkar alla cyklister när de är unga så tror jag inte att man slutar använda hjälm den dag man fyller 15 - då har det blivit en vana och är inget problem längre.
Så tanken är nog inte så dum, låt de förtappade äldre generationerna cykla ihjäl sig så stiger det snart fram en ny kull med hjälmpräglade cyklister.
Om man påverkar alla cyklister när de är unga så tror jag inte att man slutar använda hjälm den dag man fyller 15 - då har det blivit en vana och är inget problem längre.
Så tanken är nog inte så dum, låt de förtappade äldre generationerna cykla ihjäl sig så stiger det snart fram en ny kull med hjälmpräglade cyklister.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Neurokirurger kräver hjälmlag för alla. | Långcykling | 62 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg