Man skulle kunna tolka din 1a mening som om du är för medborgargarden...Nordesjö; sa:Är det bara jag som tycker att landets lagar först och främst ska upprätthållas av landets befolkning och inte av dess polis?
Det hela är grymt enkelt: om jag själv följer lagarna är det i alla fall nån som gör det.
Jag kanske lever i en rosa fantasivärld, men det är i alla fall en trevligt värld.
Men självklart är det så att det måste finnas en utbredd acceptans för en lag, annars funkar den inte. Oavsett hur mycket polisresurser som sätts in (nästan, vi kan ju utesluta totalitära samhällssystem, med mer eller mindre nogräknad hemlig polis).
Att man inte använder hjälm för att "det förstör frisyren" är nog en realitet. Man ser sig inte som ett presumptivt offer för en blå Volvo 740, utan snarare killen/tjejen med den fräcka frisyren. "Krismedvetandet" saknas alltså hos många.
(Hur vore det med nytt hårmode?!)
Själv använder jag hjälm när jag tränar på cykel, men inte under transportcykling. Risken för egna misstag när man är slutkörd/håller högre fart bör vara större än vid transportcykling. Men det betyder ju inte att jag kör felfritt när jag inte tränar. Och medtrafikanters misstag finns där i båda fallen. Inkonsekvent? Jajemen, men jag jobbar på att övertyga mig själv om att alltid använda hjälm.
/Håkan