Hej!
Funderar allvarligt på att köpa ny cykel för att träna på. Blir väl mest grusväg till en början men med tiden är det tänkt att bli gammla järnvägspår och en del skogsstigar.
Jag har kollat in några cyklar valen börjar närma sig någon av dessa:
Cresent ITC800: LX/Deore, SunTour CXP75, kombipedaler för vanliga skor och cykelskor. pris ca 6500:-
Merida Matts Sport 500: Deore/Deore, SunTour XC75. pris ca 6500:- fjolårsmodell för 5500:- fast då är det annan spec.
Scott Tampico: Deore/Deore, RS Judy TT. Pris ca 8000:-
Scott Yecora: Deore/Alivio, RS Judy TT. Pris ca 7000:-
Det finns även en bubblare i form av Cresent ITC 540 som i princip är en ITC 500 fast med Deore-växel i bak för ringa 4000:-. I det fallet funderar jag på att uppgradera vartefter det slits. Men det låga priset är rätt intressant.
I övrigt så verkar det för min del som att Cresent ITC800 är det mest prisvärda då den innehåller allt som jag vill ha och lite till. Men jag har sett att en del rynkar lite på näsan åt Cresent så om det finns några faktabaserade invändningar så tar jag gärna emot dessa.
De cyklar jag har tittat på innhåller alla Deore rakt igenom förutom i vevpartiet och cresentfallet är det väl lite bättre än så i bak. Yecoran och 540 gör inte det och i åtminstone fallet med 540 kan jag tänka mig att byta ut vartefter eftersom priset är så lågt från början.
Personligen har jag alltid varit förtjust i Scott av någon anledning(har aldrigt ägt någon) men det verkar som jag får betala ca 2000:- för namnet.
Mellan Merida och Cresent så är det väl mest pedalerna som skiljer, men i de butiker jag sett så kostar ju ett par kombipedaler 700:-
Har tittat på Kona men det finns ingen återförsäljare i närheten och det är därför inte aktuellt.
Hur mycket och vad skiljer igentligen på ramarna mellan Merida, Cresent och Scott?
Det blev lång men jag hoppas att någon orkar svara.
Tack på förhand och nej jag kan inte tänka mig att lägga till mer pengar för att få något annan som är bättre.
Mvh
Fredrik Johansson
Funderar allvarligt på att köpa ny cykel för att träna på. Blir väl mest grusväg till en början men med tiden är det tänkt att bli gammla järnvägspår och en del skogsstigar.
Jag har kollat in några cyklar valen börjar närma sig någon av dessa:
Cresent ITC800: LX/Deore, SunTour CXP75, kombipedaler för vanliga skor och cykelskor. pris ca 6500:-
Merida Matts Sport 500: Deore/Deore, SunTour XC75. pris ca 6500:- fjolårsmodell för 5500:- fast då är det annan spec.
Scott Tampico: Deore/Deore, RS Judy TT. Pris ca 8000:-
Scott Yecora: Deore/Alivio, RS Judy TT. Pris ca 7000:-
Det finns även en bubblare i form av Cresent ITC 540 som i princip är en ITC 500 fast med Deore-växel i bak för ringa 4000:-. I det fallet funderar jag på att uppgradera vartefter det slits. Men det låga priset är rätt intressant.
I övrigt så verkar det för min del som att Cresent ITC800 är det mest prisvärda då den innehåller allt som jag vill ha och lite till. Men jag har sett att en del rynkar lite på näsan åt Cresent så om det finns några faktabaserade invändningar så tar jag gärna emot dessa.
De cyklar jag har tittat på innhåller alla Deore rakt igenom förutom i vevpartiet och cresentfallet är det väl lite bättre än så i bak. Yecoran och 540 gör inte det och i åtminstone fallet med 540 kan jag tänka mig att byta ut vartefter eftersom priset är så lågt från början.
Personligen har jag alltid varit förtjust i Scott av någon anledning(har aldrigt ägt någon) men det verkar som jag får betala ca 2000:- för namnet.
Mellan Merida och Cresent så är det väl mest pedalerna som skiljer, men i de butiker jag sett så kostar ju ett par kombipedaler 700:-
Har tittat på Kona men det finns ingen återförsäljare i närheten och det är därför inte aktuellt.
Hur mycket och vad skiljer igentligen på ramarna mellan Merida, Cresent och Scott?
Det blev lång men jag hoppas att någon orkar svara.
Tack på förhand och nej jag kan inte tänka mig att lägga till mer pengar för att få något annan som är bättre.
Mvh
Fredrik Johansson