Ny cykel(Stor beslutångest)

Hej!

Funderar allvarligt på att köpa ny cykel för att träna på. Blir väl mest grusväg till en början men med tiden är det tänkt att bli gammla järnvägspår och en del skogsstigar.

Jag har kollat in några cyklar valen börjar närma sig någon av dessa:

Cresent ITC800: LX/Deore, SunTour CXP75, kombipedaler för vanliga skor och cykelskor. pris ca 6500:-

Merida Matts Sport 500: Deore/Deore, SunTour XC75. pris ca 6500:- fjolårsmodell för 5500:- fast då är det annan spec.

Scott Tampico: Deore/Deore, RS Judy TT. Pris ca 8000:-
Scott Yecora: Deore/Alivio, RS Judy TT. Pris ca 7000:-

Det finns även en bubblare i form av Cresent ITC 540 som i princip är en ITC 500 fast med Deore-växel i bak för ringa 4000:-. I det fallet funderar jag på att uppgradera vartefter det slits. Men det låga priset är rätt intressant.

I övrigt så verkar det för min del som att Cresent ITC800 är det mest prisvärda då den innehåller allt som jag vill ha och lite till. Men jag har sett att en del rynkar lite på näsan åt Cresent så om det finns några faktabaserade invändningar så tar jag gärna emot dessa.

De cyklar jag har tittat på innhåller alla Deore rakt igenom förutom i vevpartiet och cresentfallet är det väl lite bättre än så i bak. Yecoran och 540 gör inte det och i åtminstone fallet med 540 kan jag tänka mig att byta ut vartefter eftersom priset är så lågt från början.

Personligen har jag alltid varit förtjust i Scott av någon anledning(har aldrigt ägt någon) men det verkar som jag får betala ca 2000:- för namnet.

Mellan Merida och Cresent så är det väl mest pedalerna som skiljer, men i de butiker jag sett så kostar ju ett par kombipedaler 700:-

Har tittat på Kona men det finns ingen återförsäljare i närheten och det är därför inte aktuellt.

Hur mycket och vad skiljer igentligen på ramarna mellan Merida, Cresent och Scott?

Det blev lång men jag hoppas att någon orkar svara.

Tack på förhand och nej jag kan inte tänka mig att lägga till mer pengar för att få något annan som är bättre.

Mvh
Fredrik Johansson
 
Oj vad svårt val, jag förstår din beslutsångest! Jag är ingen komponent expert, man vad som sagts mig är att LX/Deore är helt ok grejer och då de hojar du valt har minst det så kanske du skulle fundera på lite annat.

Jag köpte SPD pedaler och skor efter att ha kört lite MTB. Insåg att det nog skulle ge en del, och OJ vad det gav mersmak. Jag är rätt övertygad om att du kommer vilja ha det på din hoj. Ivf. efter att du lärt dig köra med dom och klippa i/ur dom. Så köp SPD direkt om kassan tillåter, eller köp med inriktning på att skaffa det.

Sen tycker jag att gaffelvinkeln och hjulbasen är enormt viktig. Testkör dom en liten kort tur, t.o.m. inne i butiken funkar för sånt. Känn hur snabbt den styr, känn hur nervös den är. Skaffa dig en kännsla över balansen i den, kan du lyfta nosen enkelt, sitter reglage rätt, funkar styret etc. etc. Jag tycker dina prospekt är så lika att ett sånt test ska fälla avgörandet.

Sen är det ju alltid kul att betala 2k kr extra för namnet ;) Då har man en cykel man måste leva upp till, det förpliktigar i skogen!

Lycka till med valet!

/Nicke
 
Jag kör själv på en Scott Tampico 02, och älskar den, tycker den är hur sjön som helst.

Crescent gillar jag inte, framförallt inte dem nya, ofta otrevligt dyra, jag vet egentligen inte varför jag inte gillar dem.

Kona gör också trevliga cyklar, Blast - ung. samma komponenter som ovanstående, ca 6800sek.

Självklart måste cykeln passa just dig, det är du som ska cykla runt på den och inte jag.


///Björn
 
Fast det här med att Crescent är dyra. En Cresent ITC800 har ju bättre prylar, utom möjligen gaffeln, än en Tampico 04 och det för 1500:- lägre pris samt att det sitter kombipedaler på den. Dock ser jag inte skillnad på Time, SPD och vad mer det nu finns så jag vet inte vilken typ det är.

Dock är Crescent snåla med info så det går inte att få reda på om ramen är byggd för att kunna sätta på skivbromsar i framtiden...
 
Alla cyklarna lider av samma sak, nämligen mindre bra gafflar.

Titta på en Kona Fire Mountain eller Kona Cindercone hos Pedalogerna http://www.pedalogerna.com Dom har bra information om cyklarna på webben.

Kona Fire Mountain har deore rakt igenom och en bra gaffel. Rekommenderas starkt.

/Mattias
 
Jag inser att mitt förslag kanske inte är realistsikt pga avstånd et c, men Bicycles i Tyskland (Hamburg, Frankfurt mm + www.bicycles.de) säljer cyklar av egna[?] märkena 2-Danger och Bocas som verkar kunna funka som 1a hoj. Cyklarna säljs även av systerkoncernen BOC (se www.boc24.de för butiker.

Nackdelar? Som sagt försäljaren finns i Tyskland, provkörning och garantiärenden är omständligt. De blandar ibland in äldre komponenter, som iofs är t ex Shimano XT, men det finns nyare, bättre versioner. I vissa fall använder man sig av mindre bra gafflar.

Fördelar? Hyfsade grejor till ett hyfsat pris.

/Håkan
 
Tänkte jag skulle berätta hur valet föll. Det blev en Merida Matts Sport 500. Jag har inte hunnit cykla sådär vansinnigt mycket på den än men jag trivs rätt bra med den. Generellt kan jag tycka att den uppför sig lite mer oroligt än min gammla cykel utan dämpare i fram. Fast det är något jag lagt märke på de flesta cyklar utom möjligen Cresent.

Att valet föll på Merida är en rad omständigheter. Men främst för att det finns en handlare i närheten som saluför Merida och därmed har jag nära till service. Cresent föll ur pga att det kändes lite som de var wannabe i sammanhanget. Merdian är dessutom förberedd för att kunna sätta på skivbromsar vilket inte cresent var. Scott föll ur på att de tar för mycket betalt för namnet.

Så nu vet ni hur det gick. Nu är det bara lite tillbehör som saknas, typ det mesta i form av skor-pedaler och hjälm.

Mvh
Fredrik
 
Grattis!

Det låter som du gjort ett riktigt bra val. Men du! Skaffa hjälm och dra ut i skogen FORT, snart är sommaren över. Tycker så fort man säger "nästa gång" så har det börjar snöa ute :)
Kommer precis från 1 timme på världens mest underbara stigar :)))) Det är SÅÅ kul :))

Lycka till!

/Nicke
 
mlindstrom; sa:
Alla cyklarna lider av samma sak, nämligen mindre bra gafflar.

Titta på en Kona Fire Mountain eller Kona Cindercone hos Pedalogerna http://www.pedalogerna.com Dom har bra information om cyklarna på webben.

Kona Fire Mountain har deore rakt igenom och en bra gaffel. Rekommenderas starkt.

/Mattias

Håller med ovanstående... skulle t om kunna tänka mig att dra det hela ännu längre... om det går... välj bort dämpare för uppgradering av övriga delar på hojjen... cykla odämpat medan du sparar ihop till en BRA dämpare... du kommer att få bättre teknik i skogen om du börjar odämpat (ifs lite jobbigare men nyttigt) spd är ett måste!

Själv har jag en KOna Explosif som jag är helnöjd med!
Thomas
 
The Crow; sa:
Att valet föll på Merida är en rad omständigheter. Men främst för att det finns en handlare i närheten som saluför Merida och därmed har jag nära till service. Cresent föll ur pga att det kändes lite som de var wannabe i sammanhanget. Merdian är dessutom förberedd för att kunna sätta på skivbromsar vilket inte cresent var. Scott föll ur på att de tar för mycket betalt för namnet.

Grattis 2
Man skall inte underskatta värdet av att ha en cykelhandlare med bra service i krokarna... Meridan var mitt förstaval på din lista.
Ha det kul i skogen! //Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mille Göra stor cykel mindre Mountainbike 3
Maxplosive White cykel från XXL? Mountainbike 6
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
emmalo ihopfällbar cykel Mountainbike 8
Kycklingen "Hopp och lek" cykel? Mountainbike 5
caaphallgren Tysk Bratwürst cykel! Duger den ??? Mountainbike 2
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
Merida Matts Storlek på cykel ? Mountainbike 2
dangermouse Cykel på häststig Mountainbike 11
jonscha Ideal Boommax bra cykel? Ideal bra märke? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
goddag impuls köp av cykel Mountainbike 1

Liknande trådar