Men jag försvarar fortfarande idén med att inte sätta i fler bultar. Bultar vi förmycket idag så kommer framtidens klättrare inte ha kvar några tradleder.
Det här är en beundransvärd etik, men tyvär så fungerar inte människor på det viset överlag. Jag tror att det är ganska ovanligt att människor avstår ifrån någonting de vill göra nu som är dåligt för framtida generationer, enbart med den generalla framtida generationens skull i åtanke.
Klättring blir allt mer vanligt... Jag hörde en säga en gång "nu är det inte bara klättrare som klättrar, nu klättrar även vanliga människor"... Det stämmer... och med dem kommer vi som inte tänker spekulera i vad framtidens klättrare kommer att ha för utrustning, utan vill kunna klättra leder med det vi har nu.
Det må hända att ledklättring på bult anses som gloriferad topprepsklättring av många 'riktiga' klättrare, men för oss vanliga så ger det lite extra pirr i magen att vara över sin senaste säkring, även om det är en bult i knähöjd. Det är trevligt att ha hela klippan över sig utan ett topprep som hänger där och guidar vägen... Det är inte bara jag som tycker så, det är nog ganska vanligt.
Det här med att låta bli att slänga in en extra bult på en redan bultad led på en utpräglad sportklippa bara för att man kan få in en kil/friend tycker jag är meningslöst. Bättre att flera kan njuta av leden.
Vi människor gör påverkan vad än vi gör, mer eller mindre... Men ju fler som kommer ut i naturen och har kul o trevligt, ju fler kommer det finnas för att slåss för den när den hotas... För då är det inte bara framtidens generation som förlorar något...