Mixexemplet Resilin i Göteborg
En rulle tejp är inte direkt en specialutrustning. För den som tycker det är för mycket att släpa med går det utmärkt att göra en tillfällig klippsticka av en pinne och en långt grässtrå.
Du har förstås helt rätt Jonas! Och tack för tipset om grässtrået. Det kallar jag djungeltrick!
Kom att tänka på den här diskussionen igår när jag var ute på Resilinväggen i Göteborg. För den som inte varit där så är det en fin, vertikal, 20 meter hög vägg, där mixetiken gäller rakt igenom. Det finns i stort sett inga rena sportturer, och de som ev finns är väldigt glest bultade. Men det sitter bult på nästan alla leder. En skräckis för stilrena sportklättrare skolade i Thailand.
Kompisen argumenterade att om det hade bultats "modernt" så hade denna fina vägg klättrats mycket mer! Men jag menar att väggen dels går utmärkt att toppa på fina bultankare, dels går att leda mixat med enstaka fina kammar. Och så tycker jag det är lite kul att ha utmaningen kvar, att testa att förplacera tradgrejer. Öva, tveka, testa, kanske våga leda (nästa gång)...
Risken med att ta bort de mixade lederna (så som någon argumentat här) och helbulta är inte i sig att man bryter mot nån sorts tradition eller ursprunglighet, utan att man får en "etikglidning". Närliggande tradleder bultas de med, och den som eventuellt brukade ta med tradracket överallt (som jag) slutar med det och börjar förvänta sig att någon ska ha ordnat mellansäkringar åt mig på alla leder. Och så höjs kraven på ytterligare bultning och behovet av traditionella kunskaper minskar ytterligare.