Intressant filmsekvens men den snarare ökar längtan efter mer. Det är fortfalande lite som att gå i kyrkan på medeltiden. Jag skulle önska att vi snart kommer till upplysningstiden. Jag tänker mig en "vetenskapligt" upplagd instruktiv film. Isar exakt uppmätta till låt säga 30, 35, 40, 45 mm uppstigningstestas av försökspersoner som är invägda i olika viktklasser, ( i pannbandet sticks ett papper som visar viktklassen, på isen står en skylt som visar mm i fin ny kärnis. Kanske skulle man också ha en idelning i man / kvinna med häsyn till fysionomi och styrka och också en klass för modernt utrustade med icke vattenuppsugande klädsel. Försökspersonerna skall ha vana och instruerats att agera uniformt med senast bästa kända teknik för uppstigning. De kliver ner i färdiguppsågade hål via en planka och försöker ta sig upp (kommer de inte upp för de kämpa till de inte orkar mer, och då halas in- det ger en fingervisning om hur långt från land man max kan åka) - de skall även vägas omedelbart efter för att kolla viktökningen.
Efter alla år på isen vet jag ungefär vad som håller för mig, men om jag ändå skulle gå igenom vet jag ännu inte exakt vad jag behöver i mm för att komma upp. Självklart är det skillnad beroende på iskvalitet, men oftast är det ju vid ny sötis i början av säsongen då gränserna tvingas bli testade. Har lovat mig själv att försöka göra en sådan seriös test för mig själv i början av nästa säsong på säker plats. Finns det händelsevis någon annan entusiast som gjort liknande och kan dela med sig?. Svar med exakt mm, vikt, kön klädseltyp. En ide kunde vara att utflyktsgruppens andreman, second, navigatör, köman eller vad det kallas har som särskild uppgift att medan ombyte pågår analysera isentjockleken, kvaliten och notera den plurrades vikt, kön, klädsel, alltså inte bara där plurret ägde rum, utan också där det till slut bar. Denne person bör då vara i flugviktsklass och gått särskild förberedande utbildning i isanalys. Resultatet rapporteras standardiserat in på respektive färdrapport.
Efter alla år på isen vet jag ungefär vad som håller för mig, men om jag ändå skulle gå igenom vet jag ännu inte exakt vad jag behöver i mm för att komma upp. Självklart är det skillnad beroende på iskvalitet, men oftast är det ju vid ny sötis i början av säsongen då gränserna tvingas bli testade. Har lovat mig själv att försöka göra en sådan seriös test för mig själv i början av nästa säsong på säker plats. Finns det händelsevis någon annan entusiast som gjort liknande och kan dela med sig?. Svar med exakt mm, vikt, kön klädseltyp. En ide kunde vara att utflyktsgruppens andreman, second, navigatör, köman eller vad det kallas har som särskild uppgift att medan ombyte pågår analysera isentjockleken, kvaliten och notera den plurrades vikt, kön, klädsel, alltså inte bara där plurret ägde rum, utan också där det till slut bar. Denne person bör då vara i flugviktsklass och gått särskild förberedande utbildning i isanalys. Resultatet rapporteras standardiserat in på respektive färdrapport.